The cable guys iz in da houze! (eller, nja, i grannens hus, men frugan var ute och pratade vänligt med dem och bad dem titta över till oss när de var klara)

Fan, det känns ju som julafton redan i augusti!

 
Tack för tipset. Jag släppte allt på jobbet och körde ut till Grönhögsvägen omgående ;D

Lyckades träffa på kabelfirman som visade sig heta Eddima Teknik AB. De håller på att testa rören in till fasadskåpen idag (tydligen var det minst en villa som inte hade förbindelse ut till teleskåpet). Sen visste de inte ens om de förväntades installera konverter inne i huset eller om de bara skulle dra in fiber till fasadskåpet. De har tydligen skickat frågan uppåt och "det kan ta alltifrån en timme till två veckor" innan de vet nåt. :surprised:

Nåväl, man får väl vara glad att de visat sig i området överhuvudtaget.
 
Hejsan forumvänner,

Två frågor till er idag:
- Vet någon var man köper bra matjord billigt?
- Hur gjorde ni för att bli av med alla stubbarna?

Det var allt :p

//Pål
 
1. Inte än ;)
2. Det tar grovplaneraren med sig.
 
janbo skrev:
Tack för tipset. Jag släppte allt på jobbet och körde ut till Grönhögsvägen omgående  ;D

Lyckades träffa på kabelfirman som visade sig heta Eddima Teknik AB. De håller på att testa rören in till fasadskåpen idag (tydligen var det minst en villa som inte hade förbindelse ut till teleskåpet). Sen visste de inte ens om de förväntades installera konverter inne i huset eller om de bara skulle dra in fiber till fasadskåpet. De har tydligen skickat frågan uppåt och "det kan ta alltifrån en timme till två veckor" innan de vet nåt.  :surprised:

Nåväl, man får väl vara glad att de visat sig i området överhuvudtaget.

Jo, ett första steg mot tele/dataanslutning. De hade tydligen fått gräva lite i gatan, men när jag kom hem låg där i varje fall en blå nylontråd i fasadskåpet så till oss lyckades de tydligen blåsa fram en sådan. Återstår att se när resten blir gjort.

Nä, jag pratade också med en av dem (det är kanske därför de inte får något gjort, för att vi stör dem hela tiden?) och deklarerade önskemål om att få fibern indragen i klädkammarn/serverrummet där första telejacket sitter. Om det inte ingår i den gratisinstallation som Telia utlovat så kanske det är något de kan tänka sig att göra på fikarasten mot en mindre ersättning  ::) För det vore lite träligt att ha både fiberkonvertern och Telias lilla bredbandstelefonlåda hängande i garaget.

Det lär väl inte bli något den här veckan med tanke på att den där killen du hade numret till är på semester....

//S
 
Jag pratade med installatörerna idag igen och de har visst redan fått OK på att dra in konvertern till "första telejacket" som de uttryckte sig. Det lät som att de skulle komma förbi en gång till denna vecka för att dra in fiberkabeln. Jag antar att de i samband med det lämnar en lapp i brevlådan som säger att de vill komma in i huset när det passar.

Vi hade visst stopp i rören på vår tomt förresten :'( men förhoppningsvis kan Lundgren åtgärda problemet ganska omgående.
 
Hoppas de drar in till förstajacket hos oss också, det blir uppe i klädkammaren på övervåningen ;)
 
Hejsan,

Hur gör ni med gräset? Blir det rullat eller sår ni? Blir det av i år eller väntar ni?

Vi har precis fått klart grovplaneringen och hade tänkt att så nu i augusti, men efter det lilla skyfallet igår så är det bara lervälling på hela tomten. Marken bär inte att gå på. Det är inga pölar som ligger kvar, marken är bara otroligt mjuk och slafsig. Man får lätt ner ett spett nästan en meter på vissa ställen.

Jag måste nog fundera lite på hur vi skall gå tillväga. Att bara lägga ut 10 cm matjord på leran kommer inte att funka. Det blir en jätteklatjofs av alltsammans (barnen skulle gilla det).

Jag har surfat runt lite och vissa säger att man kan ha ett lager på 5 cm med leca kulor (2-6 mm) eller sand (2-4 mm) eller grus (ospecificerat vilken sort dom menar) och blanda med matjorden på något sätt. Andra säger att man skall gräva ner en massa dräneringsrör 40-50 cm ner i jorden och föra bort vattnet till någon närliggande brunn eller till ett dike. Ytterligare några säger att man skall lägga ut mosand som verkar vara en sorts blandning av hästdynga, sand och grus. Jag vet varken ut eller in. Har någon några förslag?

//Pål
 
Vi sådde gräsmattan i mitten av juni och hade det omvända problemet. Vattenspridarna gick rätt så många timmar de första veckorna. Vi är nog de enda på Grönhögsvägen som börjat med gräsmatta än så länge vad jag kan se. Jag tycker dock att det är skönt att den är igång redan innan vintern så att vi förmodligen har en riktig gräsmatta när våren anländer nästa år.

Rullat kändes för dyrt så därför valde vi att så själva. En månad senare har gräset börjat ta sig riktigt bra även om vi behöver gå ett andra varv och komplettera där det har blivit fläckar. På vissa ställen har vi problem med att jorden dränerar dåligt. Det blir pölar redan efter en halvtimme med vattenspridaren. Där kommer vi att lägga på toppdress från jordterminalen (fick en hög med 5m3 i fredags). Den toppdressen innehåller bl.a. sand vilket jag nog väljer själv framför grus eller lecakulor. Jag är dock ingen expert på området så du kan säkert få bättre svar i trädgårdsforumet.

Janne (som rensade ogräs från 9 till 5 i lördags)
 
:cool: Bredband och telefon inkopplat! :cool:
 
Inkopplat och testringt [smiley=tekst-toppie.gif]

Hann ej prova bredbandet på lunchen men vad kan gå fel? ::)
 
Inget inkopplat o inget testringt ;)
Däremot var det invasion av hantverkare i huset idag, jag tror det 9 pers som var där o trängdes :p
 
Pratade med Utsikt idag och fick reda på att intresset tydligen har varit tillräckligt stort, så de har redan beslutat att göra utbyggnaden   :)
 
Nåt kunde gå fel tydligen. Jag har ännu inte lyckats köra IP-telefoni via min bredbandsrouter. Funkar det för er övriga som flyttat in och har fiber från Telia? Vilken router har ni isåfall och har ni konfigurerat den på något speciellt sätt? Jag har testat att öppna de portar som nämns i manualen, men utan resultat. Teledosan envisas med fyra blinkningar.
 
Hmm, det var visst bara att koppla telefonidosan före routern. Tack Telia att ni inte nämnder det alternativet i manualen (och inte vid det första supportsamtalet heller >:(). Eftersom vi kör både bredband och telefoni via Telia så får vi tydligen två dynamiska IP-adresser. Därmed slipper man ha routern först i ledet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.