Hej
Det är så att vi har lite dåligt tryck i vattnet. Vår ejektorpump med tillhörande hydrofor är belägen under ett annat hur och ligger kanske 6 meter under oss.
Skulle man vinna något på att koppla in en hydropress i källaren under oss, alltså typ 2,5 meter under oss istället. Om inte annat borde vi väl tjäna på det i de situationer någon spolar i stugan, som alltså ligger före oss på ledningen?
 
Nä, det blir ingen märkbar skillnad.
 
D Daniel 109 skrev:
Nä, det blir ingen märkbar skillnad.
Ok, så trycket i hydropressen ger inte vattnet en extra "skjuts".
 
Det blir ju samma sak som om hydroforen var lite större. Det ökar inte trycket. Det kan minska tryckslag efter som det sitter närmare. Men jag tror inte att du kommer att märka någon skillnad.
 
Att montera en hydropress men backventil på inkommande ledning kan motverka tryckfall när du öppnar kranen om trycket minska r under den tiden du tappar upp vatten.

Det låter som om du dessutom vill öka trycket, då kan du montera dit en pump med hydropress typ https://www.rinkabyror.se/artikel/pumpautomat-10-20/.

På senare tid har det dock kommit pumpar som jobbar utan tank, men de har jag ingen erfarenhet av, dock vet jag andra som har rekommenderat dem. https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-pumpautomat-scala2/
 
N NoOne2k skrev:
Att montera en hydropress men backventil på inkommande ledning kan motverka tryckfall när du öppnar kranen om trycket minska r under den tiden du tappar upp vatten.

Det låter som om du dessutom vill öka trycket, då kan du montera dit en pump med hydropress typ [länk].

På senare tid har det dock kommit pumpar som jobbar utan tank, men de har jag ingen erfarenhet av, dock vet jag andra som har rekommenderat dem. [länk]
Har inte upplevt så stort problem med att trycket går ned efter hand att man spolar. Kanske snarare är pumpen jag behöver då. För den kopplar jag på på inkommande ledning nere i min källare då? Så då blir det snarare en seriekoppling av pumpar...
Men den ska kombineras med en hydropress i så fall?
 
Enklast är nog :
Inkommande - backventil - pump - hydropress . Pump+ hydropress + tryckvakt, finns hopbygda till en " pumpautomat", så 1 backventil+ 1 pumpautomat löser problemet.
 
J
I Inodlog skrev:
Vår ejektorpump med tillhörande hydrofor är belägen under ett annat hur och ligger kanske 6 meter under oss.
Enklast att se om det finns tryck är att under drift av pumpen öppna lite på luftskruven som sitter på topp av pumppelaren ,
det ska bli som en dimma där , ingen vattenstråle , pumpen ger ca 6 bar i topp och det är den kraften som går tillbaka ner till injektorn för att hjälpa till för att få upp vattnet , vilket djup har du på hålet
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Enklast att se om det finns tryck är att under drift av pumpen öppna lite på luftskruven som sitter på topp av pumppelaren ,
det ska bli som en dimma där , ingen vattenstråle , pumpen ger ca 6 bar i topp och det är den kraften som går tillbaka ner till injektorn för att hjälpa till för att få upp vattnet , vilket djup har du på hålet
Ok. Borrhålet ligger kring 80-90 meter. Kommer inte ihåg exakt vad som är angivet.
 
J
Du säger dåligt tryck , vad visar manometern när pumpen startar respektive stoppar och hur ser det ut vid flera start/stopp , är det någon skillnad på trycket som visas
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Enklast är nog :
Inkommande - backventil - pump - hydropress . Pump+ hydropress + tryckvakt, finns hopbygda till en " pumpautomat", så 1 backventil+ 1 pumpautomat löser problemet.
Ja, det låter ju som det skulle kunna vara något att installera i vår källare för att få upp trycket i så fall. Räcker det med 24 liters i så fall som verkar vara det vanligaste? Nackdelen misstänker jag är att man kommer höra denna pump genom bjälklaget, verkar ligga på 85-90 db.

Det bästa att göra misstänker jag skulle vara att sätta en djupvattenpump i befintligt borrhål, men det kanske inte är säkert att den får plats?
 
J jojo123 skrev:
Du säger dåligt tryck , vad visar manometern när pumpen startar respektive stoppar och hur ser det ut vid flera start/stopp , är det någon skillnad på trycket som visas
Pumpen stoppar vid 4 kg, kanske lite mer... Kommer inte ihåg exakt starttryck, kanske var runt 2,5 - 3 kg...
Tror inte det är någon skillnad vid flera start och stopp. Har inte kollat det så specifikt men inget jag tänkte på att det var så i alla fall.
 
I Inodlog skrev:
Har inte upplevt så stort problem med att trycket går ned efter hand att man spolar. Kanske snarare är pumpen jag behöver då. För den kopplar jag på på inkommande ledning nere i min källare då? Så då blir det snarare en seriekoppling av pumpar...
Men den ska kombineras med en hydropress i så fall?
Det första alternativet som jag länkade till är med pump och tank, det andra alternativet är en Annan typ av pump som inte behöver ha någon tank = du sparar lite plats.

Båda två kopplas med fördel in i din källare där inkommande vatten kommer in.

J jojo123 skrev:
... pumpen ger ca 6 bar i topp...
TS har väl inte angivit vad för pump som sitter i pumphuset?
 
Orkar inte pumpen ge ett högre tryck? Den lösning på problemet som först kommer för mig är att öka inställningen på tryckströmbrytaren till befintlig pump. Men det kanske du redan provat.
 
@Avemo har helt rätt, 6m höjdskillnad gör stt du tappar 0.6 bar i statiskt tryck, lägg sedan till lite ledningsförluster om du har långt mellan pumpen och ditt hus så minskar trycket fort.

Har du prövat att mäta trycket i huset?

Om det är ok tryck när pumpen precis har slagit ifrån kan man eventuellt höja tillslagstrycket lite. Det man bör hålla koll på är bara att pumpen inte startar för ofta, det är nämligen starterna som sliter ut pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.