En liten fråga bara.
Om jag renoverar en hel källare hemma hos privatkund vad är det då som gäller ang byggarbetsplats, dvs får kunden gå omkring där hur och när som helst innan bygget e klart?
Är hos en kund nu som är nere och kollar och mäter å flyttar på saker varje kväll och helg. Vilket i sin tur gör att hen ställer massa konstiga onödiga frågor och gör ändringar hela tiden. Och det i sig gör att arbetet (med fast pris) drar ut på tiden.
Mest nyfiken på vad som gäller?
 
Låter snarare som att ni behöver kommunicera bättre... Ta en genomgång med kunden innan arbetsdagens slut?
 
  • Gilla
Jambalaya och 7 till
  • Laddar…
Det finns egentligen ingenting som gäller om ni inte åberopat något avtal, tex. Hantverkarformuläret. Vet dock inte om det reglerar sådant. Jag tycker som ovan, ta ett snack med kunden och lägg upp spelet från nu, glöm det dom har varit. Reglera extrakostnader henom ÄTA och var tydlig med att om kunden ändrar så blir det extra. Ta inte sånt på slutet, ta det direkt.
 
  • Gilla
trellehasse och 9 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag jobbar i en annan bransch, men jag ser det som en positiv sak att kunden är engagerad i arbetet i ett tidigt stadium. Ju tidigare man kan upptäcka eventuella ändringar ju enklare (och billigare) brukar det bli. Dock; är det ett fastprisprojekt är det ju väldigt viktigt att kunden förstår att ändringar kostar pengar.
 
  • Gilla
Jambalaya och 21 till
  • Laddar…
lärjungen
R RBOS skrev:
En liten fråga bara.
Om jag renoverar en hel källare hemma hos privatkund vad är det då som gäller ang byggarbetsplats, dvs får kunden gå omkring där hur och när som helst innan bygget e klart?
Är hos en kund nu som är nere och kollar och mäter å flyttar på saker varje kväll och helg. Vilket i sin tur gör att hen ställer massa konstiga onödiga frågor och gör ändringar hela tiden. Och det i sig gör att arbetet (med fast pris) drar ut på tiden.
Mest nyfiken på vad som gäller?
Vi brukar göra så att om kunden (som fått offert till fast pris) plötsligt vill ha en ändring som inte fanns med i ursprungliga offerten så väntar vi med det momentet och jobbar vidare med något annat moment tills kunden bestämt sig och kan skriva på ett extra kontrakt med de nya momenten specificerade.

Ett exempel var ett takbyte vi skulle göra till fast pris. När vi rev gamla taket upptäcktes att mycket av råsponten var i dåligt skick. Vi frågade kunden vad han ville göra (vi rekommenderade ett byte av råspont). Kunden ville spara en del råspont och byta ut en del. Så innan vi började med nästa moment formulerades ett kontrakt med förändringarna som skulle göras och vilken omfattning, samt att detta gällde utanför ursprunglig offert, och när papperna var påskrivna kunde vi fortsätta.

Sen om det är nån liten enstaka grej kan man ju kanske låta det gå beroende på vad det är, men om det dyker upp smågrejer hela tiden så blir det lätt många bäckar små. Om din kund hela tiden vill ha ändringar som avviker från ursprungliga offerten tycker jag det skall göras formellt så att kunden förstår att tid är pengar. Det kan ju vara så att kunden inte inser att det kostar er extra att börja ändra en massa.
 
  • Gilla
AndersPS och 8 till
  • Laddar…
lärjungen
Sen kan jag tillägga att om kunden springer runt och är i vägen så behöver man nog påpeka detta på ett vänligt men bestämt sätt. Det finns inget som hindrar kunden från att följa bygget, men är denne i vägen för processen är det en annan sak.
 
  • Gilla
Jambalaya och 7 till
  • Laddar…
Alla frånsteg från vad som överenskommits i det fasta priset debiteras löpande? Nu jobbar jag bara mot stora byggföretag men så brukar det fungera.
 
  • Gilla
BennyK och 2 till
  • Laddar…
Håller med alla ovanstående. Jag har som kund låtit utföra ett tiotal helrenoveringar, och jag är alltid på plats för att förhindra fel eller missuppfattningar. Det har annars blivit dyrt för byggaren att åtgärda sina ev fel i efterhand, så det är för allas skull. Dessutom är det bara jag som vet hur jag vill ha det, eftersom det ofta dyker upp 1000 problem/grejer under en renovering som man behöver ta ställning till. Däremot får man ju inte störa arbetet, och man får naturligtvis betala extra för ändringar, men BARA om det innebär högre kostnad/tid för byggaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Jambalaya och 7 till
  • Laddar…
lärjungen
D datadavid skrev:
Alla frånsteg från vad som överenskommits i det fasta priset debiteras löpande? Nu jobbar jag bara mot stora byggföretag men så brukar det fungera.
Precis. Om det var mitt inlägg du tänkte på. Allt utanför fast pris blir ÄTA.

Edit: eller ditt frågetecken i första meningen kanske var tänkt som ett utropstecken?
 
  • Gilla
thomasek
  • Laddar…
Jag kan ha förståelse för att TS ser källaren som sin arbetsplats...men TS måste tänka på att det är kundens bostad! Det finns alldeles för många hantverkare som helt saknar den insikten och agerar därefter. När jobbet är klart går hantverkaren till nästa jobb medan kunden ska leva där varje dag, kanske i 40 år. För mig är det självklart att som kund vara aktiv och delaktig under projektets gång, just för att fånga upp saker som hantverkaren kanske tycker är en bra lösning, men som i mina ögon kommer störa i alla kommande år.

Med det sagt så finns det givetvis gränser. "Kunden har alltid rätt" heter det ju, men det ska enligt mig inte tolkas bokstavligt. Som redan nämnts i tråden är kommunikation helt avgörande. Har hantverkaren och kunden olika uppfattning om kundens delaktighet och närvaro under projektet så måste ju detta redas ut. Går det inte, ja, då har alltid kunden rätt och hantverkaren får avsäga sig uppdraget. Det finns ju liksom ingen skyldighet för en privatkund att rätta sig efter hantverkarens tycke och smak, om så inte är avtalat.
 
  • Gilla
Jambalaya och 4 till
  • Laddar…
timpris ex.600:-
kunden tittar på 800:-
kunden hjälper till 1000:-
Kunden deltar och hjälper till efter arbetstiden 1500:-

Ska man komma överens om från början.
 
  • Gilla
  • Haha
pelle plåt och 6 till
  • Laddar…
M märklin skrev:
timpris ex.600:-
kunden tittar på 800:-
kunden hjälper till 1000:-
Kunden deltar och hjälper till efter arbetstiden 1500:-

Ska man komma överens om från början.
En rätt tramsig skojlista som brukar sitta på små bilverkstäder. Dock visar den tydligt på just det jag tog upp i mitt förra inlägg; hantverkares överlägsna attityd mot privatkunder. Skulle en hantverkare lägga den listan på bordet hos mig skulle jag skrattande be honom lämna lokalen omedelbart.
 
  • Gilla
Jambalaya och 17 till
  • Laddar…
lärjungen
P Paxman skrev:
En rätt tramsig skojlista som brukar sitta på små bilverkstäder. Dock visar den tydligt på just det jag tog upp i mitt förra inlägg; hantverkares överlägsna attityd mot privatkunder. Skulle en hantverkare lägga den listan på bordet hos mig skulle jag skrattande be honom lämna lokalen omedelbart.
Jag håller helt med dig om att kunden har all rätt att vara med och komma med åsikter. Det är ju trots allt kunden som är den som bor i huset, precis som du säger. Med det sagt har jag varit med om kunder som fixat lite saker själv på kvällar och helger, och då kan det ofta bli lite struligt för oss. Inte nödvändigtvis för att kunden gjort fel (även om det också förekommit) men det pajar planeringen och vi måste använda mer tid på att fundera ut hur vi ska fortsätta. Så det ligger faktiskt lite sanning i skämtet även om det såklart är en överdrift ;) Kommunikation är A och O.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Dessutom har vi det där med försäkringar. Vad gäller om kunden gör illa sig på Hantverkarens arbetsplats.
Kunden får gärna vara med om kunden kan tillföra ngt. Men detta ska avtalas. Kunden ska inte bara komma och ta för sig!
 
  • Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
Kunden har antagligen en hemförsäkring som täcker skador som den åsamkar själv. Här har jag dock inte kunskaper att uttala mig säkert, men jag har svårt att tro att en hantverkare ska behöva stå för om kunden slår sig på tummen eller tappar hammaren på den nya toalettstolen så den spricker.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.