A. Nygren skrev:
Usch, jag tycker inte det händer ett jota i huset. :(
Var det så/Är det så för er andra med?

Hmm, känner igen det. Kanske är vi för organiserade och planerande för att förstå oss på byggbranschen? Själv skulle jag tex ha valt att montera braskamin och skorsten i ett lite tidigare skede för att undvika att skada ytskikten, men en del (våra snickare) väljer att göra det 5 dagar före slutbesiktning...

Om det hade hänt lika mycket i huset de 3 första månaderna som de 3 sista dagarna hade vi haft ett dussin färdigbyggda hus vid det här laget. Lite onödigt och dessutom skulle det ju bli trångt på tomten, så det kanske är lika bra som det är...  :)

Slutbesiktning imorgon!
 
stajo917 skrev:
Hmm, känner igen det. Kanske är vi för organiserade och planerande för att förstå oss på byggbranschen?

Slutbesiktning imorgon!
Jo, vi försöker planera så mycket som möjligt av alla inköp & leverans så mycket vi kan eftersom vi köpt köket & vitvarorna själva. Som det var sagt med snickarna så ville de ha sakerna före semestern, men de har inte ens börjat med innerväggarna vad jag vet, så varför vi ska ha så mycket saker ståendes där ute vet i fåglarna.

Lycka till med besiktningen.
 
Vi tog slät tak, liksom ek-trappa. Borde vara standard! Vi är supernöjda! Har bott nu i en vecka och börjat få ett fungerande hem.. TV och soffa ordnades under sveriges första VM-match (blev lite panik med boxer/parabol på slutändan). Letar fortfarande efter osthyvel, kläder och nagelsax (till Leo)!

Plasten på alla maskiner, skåp och garderober är jobbiga! Se till att plast åker bort innan handtag mm kommer på! Byggdamm går att ta bort med dammsugare!!

Det är så häftigt att flytta in som man inbillar sig! T o m myggen tycks sjunga högt uppe i skyn om kvällarna! ;D

Vi fick f ö städa i två dagar efter att allt var klart, och ändå har vi inte putsat fönster mm. Kanske man skulle ha hyrt in en firma!
 
Hellberg, får man komma förbi någon dag o kika lite på huset?

Vi har förresten fått ett nummer på vår tomt, Tomatvägen 2. Tomatvägen 1 hamnar en bra bit högre upp på gatan & jag undrar vad de närmsta grannarna får för nuffror.
 
Till folket på Grönhögsvägen:

Utsikt har lovat att under nästa vecka skicka ut ett erbjudande om fiberanslutning.

:cool:
 
janbo skrev:
Till folket på Grönhögsvägen:

Utsikt har lovat att under nästa vecka skicka ut ett erbjudande om fiberanslutning.

:cool:

Hur f-n ska de ha det?! Jag har haft många kontakter med Utsikt och sist jag pratade med dem var det en kille som kändes påläst och trovärdig som sa att Telia hade dragit kabel i området och i samband med detta krävt ensamrätt (dvs monopol). Därmed kunde inte Utsikt erbjuda någon fiberanslutning, även om de hemskt gärna hade velat det.

Har sedan pratat med Telia och beställt en offert på inkoppling. Får besked att det tar upp till 5 veckor och räkna ut vad det ska kosta. Därefter "upp till ett par veckor innan instalaltion". Har sedan ringt ett par gånger och försökt jaga på men fått besked att det tar ungefär fyra veckor kö så det är bara att vänta...

I onsdags pratade jag med Paul & Marie som flyttar in bredvid oss till helgen och de hade fått besked från Telia att inkopplingen skulle ske under torsdagen (igår alltså). Ingen offert krävdes där inte och de hade dessutom fått ett halvt löfte om att inkopplingen skulle ske kostnadsfritt. In till telefon och sitta i Telias kö till kundtjänst och en kvart senare fick även vi besked om att visst kunde de passa på att koppla in oss också...

Frågan är om de var där och gjorde något igår. Hade fullt sjå med att försöka montera en flugdörr med utlovad monteringstid på 40 minuter. Efter en dryg timme lyckades jag begripa att den trots allt var vändbar och gick att montera på valfri sida av altandörren... Får dyrka upp fasadskåpet i kväll och kolla om det syns någon fiber  :-?
 
Ja, vad ska man säga. Jag har hållit på sen i april för att försöka få klarhet i hur jag för telefoni och bredband i huset. Den jag pratat med på Utsikt heter Jörgen Svärd (013-20 92 49). Han har fått en adresslista från Trivselhus för att kunna skicka ut erbjudande om fiberanslutning.

Idag har jag dessutom fått bekräftat följande från Telia:

* Indragning av fiber görs gratis under sommaren (kostar vanligtvis 7.000 kr).
* Adapter för telefoni kostar 250 kr och månadsavgiften är 99kr
* Bredband kostar:
- 250 kbps, 495kr startavgift och 190 kr/månad
- 10 Mbps, 495kr startavgift och 325 kr/månad
- 100 Mbps, 975kr startavgift och 795 kr/månad
* Väntetiden på bredband är 10 arbetsdagar efter beställning

Så just nu ser det mycket ljusare ut. Vem vet, vi kanske får dubbla fiberledningar in i huset ;D
 
Ja, lite failover kan ju vara bra...  ;)

Fast de ligger väl i samma rör så när väl det blir avgrävt så är det klippt ändå.

Och i slutändan spelar det väl egentligen ingen roll vem som drar in fibern eftersom bitströmmen ska vara fri enligt PTS. Fast att övertyga Telia om det kanske blir svårt. Men
 
Telia har inga krav på sig att dela med sig av sin fiber längre (om de ens haft det) så de behöver inte släppa in någon på sitt fibernät.
Jag tror inte heller att Telia har kravet på sig att bygga ut telenät till alla som vill ha.

Janbo, kan du ta ett privat medelande till mig med namn osv på den du snackat med på Telia så vore jag jättetacksam, för mig kopplar de som vanligt bara runt bland de olika kundtjänsterna... :(
 
Skapligt jag får hjärnblödning på Telia, 40 minuter i telefon varav 1 minut var i kön... Resten var omkopplingar osv. Det jag ville ha reda på var vad det kostade och om även jag kunde få mitt fiber indraget för 0:- under sommaren, inte en jävel kunde svara på den frågan... >:(

Gladare nyheter, 1 månad efter husresning så har de nu fått på teglet på taket! :)
 
Hejsan,

Är det någon av er på forumet som har schaktmassor kvar på tomten som ni tänker köra bort? Kör det till våran tomt på Tomatvägen 20 istället. Då slipper ni tippavgiften och transporten blir mycket kortare.

Våran grävare säger att vi behöver ca 8-10 lass för att planera upp tomten till rätt nivå. Så om du har en jordhög i Ekängen som du vill bli av med, ring mig på 0730-431422 eller mejla på pal.frenger-snabela-passagen.se (byt ut -snabela- mot @).

//Pål Frenger
 
Telia update

Har nu fått följande besked:

"Eftersom vi på Telia har så mycket att göra nu under sommaren så hinner vi inte räkna ut vad det kostar att göra anslutningar. Istället har vi under sommaren policyn att alla som vill ska bli inkopplade gratis inom 10 arbetsdagar. Din gamla beställning är struken!"

Okej, synd bara att ingen av de andra trettielva personerna vi pratat med kunde upplysa om det... Men nu har vi i varje fall fått ett datum.
 
stajo917 skrev:
Telia update

Har nu fått följande besked:

"Eftersom vi på Telia har så mycket att göra nu under sommaren så hinner vi inte räkna ut vad det kostar att göra anslutningar. Istället har vi under sommaren policyn att alla som vill ska bli inkopplade gratis inom 10 arbetsdagar. Din gamla beställning är struken!"

Okej, synd bara att ingen av de andra trettielva personerna vi pratat med kunde upplysa om det... Men nu har vi i varje fall fått ett datum.
Ska bli kul att se vad de säger till mig idag. Jag brukar bli helt vansinnig på dem och deras sk. kund(o)tjänst efter jag pratat med dem.
Undra om huset måste vara klart innan de kopplar in mig.
 
A. Nygren skrev:
Ska bli kul att se vad de säger till mig idag. Jag brukar bli helt vansinnig på dem och deras sk. kund(o)tjänst efter jag pratat med dem.
Undra om huset måste vara klart innan de kopplar in mig.

Ja, när vi ringde igår sa hon att hon inte visste men tyckte synd om oss som inte fått besked och lovade att hennes chef skulle ringa upp idag. Efter fikat tyckte jag de fått tid nog på sig att höra av sig till mig och ringde själv upp och fick då besked om att vi skulle bli inkopplade den 17 juli. Hade precis innan fått veta av min fru som är hemma/mammaledig att det låg ett brev från Telia i brevlådan där just detta stod.

Precis efter lunch ringer damen som vi talade med igår upp och hävdar att det inte blir leverans förrän vecka 33 pga av materialbrist! Lite märkligt tyckte jag med tanke på beskedet jag precis fått. Hon skulle fortsätta luska lite för att se om hon kom fram till något annat svar och återkomma.

Visst för att Telia är stort, men något slags ärendehanteringsystem måste de väl ändå ha på kundtjänst och de borde ha rutiner för att skriva in sådana små detaljer som vilka besked dem lämnar till kunden så att de inte framstår som en fårskock som inte vet vad de pysslar med... >:(
 
Jaaaaaaaaaa, idag ringde Jonas från Telia upp och talade om att jag slipper inkopplingsavgiften.
Jag försökte få reda på vem man ska prata med för att få med hela samfälligheten (Skogsbrynet) i det avtal som finns för en del av Tomatvägen.
De nummer på tomatvägen som räknas in är 2-10 jämna nummer, 1, 3-11, 13, 15-37, 38-44, 46, 52-66 jämna nummer.
Varför det är så här har jag inte en aning om och att få svar på varför är svårare än att stoppa in en elefant i ett kylskåp. :-?

p.s. Jag röstar för att vi bygger en gigantisk pool istället för en lekplats :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.