Kul!
Det börjar bli dags att gå igång på fullvarv nu, har inte haft någon direkt panik innan eftersom jag hade räknat med att bygglovet skulle ta längre tid att få. Undra när man ska hinna med att arbeta :-/
 
Hur gjorde ni när ni valde tapeter, ni som kommit så långt? Det finns massor snygga, sen är det inte precis lätta att passa ihop allt...
 
Grattis till bygglovet Nisse, kul när kommunen är snabbare än förväntat. Iofs tycker jag att de är rätt så vettiga här i stan. Jag har hört skräckhistorier från Motala.

Angående tapeter: Spektrum i Tornby har bra utställning tycker jag. Många tapetrullar upphängda och med tapetspegel så man får någon slags uppfattning hur det ser ut i lite större format.
Vi började med att bestämma vilken grundfärg vi ville ha i rummen som skulle tapetseras(innan vi tittade på tapeterna). Gör man inte det blir det nog väldigt svårt att välja p.g.a. det stora utbudet. Det vi gjorde sedan var helt enkelt att låna hem "många" provböcker. De har ju en tapetserie per bok och därmed kan man bestämma sig för vilka serier som kan passa. Sen kollade vi med målaren vad det skulle kosta för varje specifik serie. Sen var det bara att sitta med dessa serier hemma i lugn och ro för att välja. Det är förstås även bra om man kan ha med provbitar av golvet som ska vara i rummet när man väljer tapet.
 
Hur är det med telefoni på Tomatvägen? Är det ett s k Telia-område? När får vi gatunumret spikad? Vi har tomt nummer 9, men blir det även gatunumret?

mvh

Hellberg
 
Tapeter är en hel vetenskap. Spektrum var väldigt bra och hjälpsamma. Ett tips; ta så neutrala tapeter som möjligt. Lättare att piffa upp med gardiner, prydnader, tavlor etc. Och kom ihåg, vad man än väljer i slutändan så blir det perfekt! :)

 
chrhe894 skrev:
Hur är det med telefoni på Tomatvägen? Är det ett s k Telia-område? När får vi gatunumret spikad? Vi har tomt nummer 9, men blir det även gatunumret?

mvh

Hellberg
Hej Hellberg,

Jo det är ett Telia-område. Telia har lagt ner ett "blåsrörssystem" i gatan och det där randiga hårda svarta plaströret är deras. Där skall dom blåsa in en fiber och sedan kommer telefoni, bredband och TV in den vägen. Någon koppartråd blir det inte. Bara fiber.

Problemet är bara att Telia inte har någon fiber framme vid Tomatvägen. Dom håller på att gräva ner rör nere vid Ekängsvägen nu för detta. För fyra veckor sedan sa dom att skulle behöva tre veckor för att utreda hur lång tid det kommer och vad det kommer att kosta, men dom vet fortfarande inte.

Undertiden så betalar vi abonemangsavgift för vårat gamla abonemang som vi har begärt flyttning av, men som vi inte kan använda efterssom Telia inte kan leverera någon ny anslutning. Så nu är det mobil som gäller. Det är bara Telia som har vettig teckning på tomatvägen så vi var tvugna att byta till Telia på mobilerna för att kunna ringa överhuvudtaget. Suck...

Sedan har Tekniska Verken ett tomrör indraget i husen inuti den svarta starkströmskabeln. Ute i gatan så har dom dubbla elskåp brevid varandra och det ena är avsett för framtida fiberanslutningar. Men Tekniska Verken har inte heller någon fiber framme vid Tomatvägen. Dom planerar att gräva ner den samtidigt med att det byggs en cykelbana jäms med med Ekängsvägen, men det har dragit ut på tiden pga en massa överklaganden. Så dom vet inte heller om eller när dom kan leverera.

//Pål



 
Inkoppling av fiber från Telia trillar loss på 7000:-
Det sura är att de inte kan svara till 100% (jag fick det inoficiellt bekräftat i alla fall) om vi får fiber eller inte eftersom man måste kunna uppge nummer på huset när de ska göra en förfrågan. Under all kritik enl. mig.

Frenger, kan du höra av dig till mig med ett IM om vi kan komma förbi någon dag o kika lite? :)
 
Usch, jag tycker inte det händer ett jota i huset. :(
Var det så/Är det så för er andra med?
 
Jag kan nog hålla med dig. I början av bygget räckte det att åka förbi någon gång per vecka. Såhär i sluttampen kan man se nya "features" varje dag. Det är ju faktiskt så att nykaklade badrumsväggar märks mer än om eletkrikern lagt ut 100 meter rör till från en dag till en annan.
 
Låter jobbigt det där. Att vilja se förändring men inget händer...

Den största förändringen på våran tomt är att snön smälte när det blev varmt och att byggarna har flyttat bort sin barack, hmm inte mycket att komma med...

Åker dock förbi någon gång per vecka för att kolla hur det går för grannarna och jag måste säga att jag tycker att janbos hus blev riktigt snyggt.

Hur gjorde ni med innertaken? Vi var och påbörjade slutbeställningen igår och i vissa delar ska vi ju ha träpanel. Frågan är hur man ska göra med resten, gipsplanken ger ju betydligt mindre spackling än vanliga gipsskivor men min sambo vill väldigt gärna ha helt släta tak. Så det blir nog knäckt nacke på mig och "svärfar"  :-/
 
Vem är det som ska ha det störtsköna Orange'a huset bland alla Trivselhus? :)
 
::)
 
Haha, min första reaktion car "O fy f*n vilken färg!!!" men efter en stund "Faktiskt riktigt snyggt!"
 
Nu när man ser resultatet (vi har alla tre alternativen vad gäller innertak) så tycker jag nog att man bör ha trätak eller slät gips i "boningsrummen". Skarvarna mellan gisplanken är trots allt rätt så synliga. Så om ni orkar med spackelarbetet tror jag att ni blir nöjda över slutresultatet om ni kör på slät gips.

/ En vecka till slutbesiktning :cool:
 
Nygren, min fru hälsar att hon reagerade på precis samma sätt. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.