Appendix Appendix skrev:
När man visar inklusive batteripriset på elslungorna framstår de sällan som prisvärda.... Och det är ju inte så många som köper en elslunga utan batteri (om det är en batterimodell). Så uppdatera gärna priset
Den "testade" kostar nästan 8000 komplett.

Det finns för övrigt väldigt roliga elslungor som är kabeldrivna som klarar mycket mer än vad man tror. För runt 1200 kr.
Räkna på driftskostnader och service under t ex en 5-års period så är den batteridrivna väldigt prisvärd.
+ vikt, ljud, inga utsläpp lokalt.
Använd batteriet till gräsklipparen också ..
Uppdatera gärna priset med driftskostnader :)
/proffs som 95 % kör på batteri
 
För privatpersoner som många gånger har den av beredskapskäl blir det helt annat. Många bekanta har en med har inte kört med den på ett par år. Det blir sannilik någon-några driftstimmar per år i snitt. Ett batteri som går ut sig efter några år blir då väldigt dyrt.
 
S
jag gör av med max. 5 liter Akrylat-bensin per vinter , så driftkostnad är försumbar

Och kan inte tänka mig att det finnes nå'n batteri-slunga som klarar ett rejält snöfall
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Denna batterimaskin är såklart inte för alla , mest för mindre fastigheter. Men ett bra komplement om man tänkt sig att köpa en batteridriven gräsklippare. Då blir kostnadsbilden en annan. Jag vet som proffs så mycket det kostar i tid/pengar med strulande bensinmotorer. Tändstift, filter, förgasare etc.
 
S
Frank1stein Frank1stein skrev:
Denna batterimaskin är såklart inte för alla , mest för mindre fastigheter. Men ett bra komplement om man tänkt sig att köpa en batteridriven gräsklippare. Då blir kostnadsbilden en annan. Jag vet som proffs så mycket det kostar i tid/pengar med strulande bensinmotorer. Tändstift, filter, förgasare etc.

och vad kostar den där batteri-slungan + batteri ?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag skulle inte förlita mig på en batteridriven slunga om den "kraftfulla maskinen" bara klarar 20 cm pudersnö eller 5 cm blötsnö. Den mängden snö tar man snabbare med en hederlig snöskyffel.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Frank1stein Frank1stein skrev:
Räkna på driftskostnader och service under t ex en 5-års period så är den batteridrivna väldigt prisvärd.
+ vikt, ljud, inga utsläpp lokalt.
Använd batteriet till gräsklipparen också ..
Uppdatera gärna priset med driftskostnader :)
/proffs som 95 % kör på batteri
Om man kör så lite så man ens överväger batteridriven snöslunga lär inte motsvarande bensindriven kräva mycket service det rekommenderas säkert oljebyte varje år men det kan man nog fuska en del med om inte grejerna används och batteriet passar inte på min gräsklippare då får jag köpa ny sån också och hur länge håller ett batteri ?
 
Frank1stein Frank1stein skrev:
Räkna på driftskostnader och service under t ex en 5-års period så är den batteridrivna väldigt prisvärd.
+ vikt, ljud, inga utsläpp lokalt.
Använd batteriet till gräsklipparen också ..
Uppdatera gärna priset med driftskostnader :)
/proffs som 95 % kör på batteri
Men är du go eller? Det var ett pris för en icke komplett gräsklippare jag påpekade.
Menar du verkligen att man kan använda den utan att köpa till batteri eller laddare? (y)(y)(y)

Den är säkert bra nog utan att man behöver mörka priset. Eller?

Sen vill jag gärna se drifttid på en batteridriven. Hur många gånger måste man ladda den för att klippa en grästmatta på 2000 kvm (som aölla grannar har här i området med stora tomter...). Dvs hur Lång tid tar det egentligen att klippa gräsmattan om man ska vänta på laddningen.

Såg nu att du bara har ett inlägg så det förklarar allt
Kram
 
Frank1stein Frank1stein skrev:
Denna batterimaskin är såklart inte för alla , mest för mindre fastigheter. Men ett bra komplement om man tänkt sig att köpa en batteridriven gräsklippare. Då blir kostnadsbilden en annan. Jag vet som proffs så mycket det kostar i tid/pengar med strulande bensinmotorer. Tändstift, filter, förgasare etc.
Du SÄLJER alltså dessa?
DET förklarar allt.
 
S smurfen72 skrev:
Om man kör så lite så man ens överväger batteridriven snöslunga lär inte motsvarande bensindriven kräva mycket service det rekommenderas säkert oljebyte varje år men det kan man nog fuska en del med om inte grejerna används och batteriet passar inte på min gräsklippare då får jag köpa ny sån också och hur länge håller ett batteri ?
Han verkar vara säljare så vi kan bortse från hans inlägg :)
 
Frank1stein Frank1stein skrev:
Denna batterimaskin är såklart inte för alla , mest för mindre fastigheter. Men ett bra komplement om man tänkt sig att köpa en batteridriven gräsklippare. Då blir kostnadsbilden en annan. Jag vet som proffs så mycket det kostar i tid/pengar med strulande bensinmotorer. Tändstift, filter, förgasare etc.
Min första slunga kostade mig exakt 89,90kr i service dom 4a första åren, sen hur ofta strular en simpel fyrtaktare?

Jag kan svara på det, jäkligt sällan.
Med ren misshandel kan man få ett haveri men knappt ens då
 
Det vanligast felet man gör när man köper en snöslunga är att man köper en som är för liten. Jag vet många som har för små slungor men ingen som har för stor :)
Vi har en banddriven Honda 1380. Hade aldrig bytt den mot en mindre modell, en större hade sparat lite tid men jag var för snål för den ;)
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
Håller inte med där en liten slunga av bra kvalite slungar snön lika bra enda skillnaden är att man får gå flera gånger men den är bra mycket smidigare att hantera. Jag har kört större slungor både med band och utan och haft större slunga med hjul men har numera en liten 7 hästars och den räcker till bra men banddriven det vill jag inte ha oavsett storlek hjul med kedjor ska det va men band är bra om man ska skotta tak men det håller inte jag på med.
 
hsd hsd skrev:
Ingen "testad" med banddrift, som är helt överlägsen i packad snö
Band är bra om man ska köra ovanpå snön som vid tex takskottning annars drar hjul med kedjor bättre för att inte tala om när det töar och blir is under då är band drivet riktigt uselt.
 
S
Hade tidigare en rejäl slunga med banddrift. Tyckte aldrig den funkade särskilt bra, mesta snön låg kvar och det den fick iväg försvann inte långt bort.

Ända till vi fick den där snöstormen för några år sedan, med 50cm snö på en natt. Då servade jag slungan kvällen innan och satte ut en annons på den. På morgonen använde jag den till att röja hela uppfarten och en hel del till. Vi har en stor plan och en lång uppfart, samt lite gångbanor utanför. DÅ var den helt suverän. Den behövde liksom lite mer än 5cm snö för att funka bra. På kvällen samma dag sålde jag den för nästa dubbla mot vad jag köpt den för, begagnad. Gäller att köpa och sälja vid rätt tidpunkt.
Istället köpte jag sedan en borstmaskin, den används både sommar och vinter och senast idag när vi fick ca 5cm snöfall. Det blir, i dubbel bemärkelse, helt soprent när man röjer snö med den. Den klarar utmärkt 5-10cm snö. Och mer än så får vi ju mycket sällan här i Göteborg.

Så för er i södra sverige kan jag verkligen rekommendare en sopmaskin istället för en slunga. Den röjer snön mycket "renare" än en slunga", och kan dessutom användas sommartid för sopning :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.