MeanMike MeanMike skrev:
Shelly lampor? såg jag inte på Kjell.com, Var hittar man dom?
Kolla i deras webbutik.... (y):D
 
Det första man blir blind på e ögonen.......hehe jo där va den. Är det bara e27 som finns, Tänkte att det fanns ett större utbud kanske nån annan stans GU10 hade ju inte varit fel......
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ni som använder raspberry pi till er hemautomation... vilken version ska man ha?

Och var köper man det billigast?

Shelly prylarna kan jag ju rekommendera att handla direkt från shelly. Betydligt billigare om man köper 2,4 el 5pack från kjelles.

https://shelly.cloud/shop_shelly/

Ni som använt shelly puckarna. Verkar dom fungera stabilt och bra? Vad tycker ni om att dom styrs via wi-fi? Tänker på tillförlitlighet och störningsrisk på 2,5,ghz bandet...
 
Redigerat:
C crazytok skrev:
Ni som använder raspberry pi till er hemautomation... vilken version ska man ha?

Och var köper man det billigast?

Shelly prylarna kan jag ju rekommendera att handla direkt från shelly. Betydligt billigare om man köper 2,4 el 5pack från kjelles.

[länk]
Köp den senaste är mitt råd, heter 3B just nu tror jag. Självk kör jag på en 2B+ och det fungerar med 2 controllers. Kommer byta när jag märker att det blir segt.
 
MeanMike MeanMike skrev:
Nja då vete fasen det får inte bli skatbo kring routern........trodde jag kunde styra den direkt ......
Har ju telldusen, Doorman, telefonen, o då ikea också........phust


Tack för svaret (y)
Eller så kör du Home Assistent på en RPi och lägger den I en blomkruka, behöver bara ett vägguttag resten går via WiFi
 
Någon som kör Homey? Är den bra?
 
Ni som använder Home Assistant, finns det några bra länkar att läsa på förutom deras egna hemsida? Tänkte prova lite ikväll ihop med en Shelly...
 
C crazytok skrev:
Ni som använder raspberry pi till er hemautomation... vilken version ska man ha?

Och var köper man det billigast?
Den senaste Raspberry Pi heter 3B+ om man ska vara petig. I folk mun säger man oftast bara 3+. Denna släpptes mars 2018.

Föregångaren till 3B+ heter 3B, men kallas oftast bara 3. Denna släpptes i mars 2016 och är idag en av de vanligaste plattformarna för Home Assistant. Skillnaderna mellan 3B och 3B+ är relativt små så folk har inte riktigt haft anledning att byta ut sina nuvarande 3B ännu.

Med detta sagt så kanske du kan komma över en ”vanlig” RPi 3 relativt billigt idag? Vore i så fall kanske att föredra framför den allra senaste, RPi 3+.

Viktigt är annars att du väljer bra SD-kort och gör backup på din setup lite då och då eftersom SD-korten har en tendens att skrivas i sönder beroende på inställningar, mängd prylar och loggar etc.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Det där med SD-korten har jag råkat utför. Men vilket kort ska man satsa på för att slippa sådant elände?
 
Jag skulle kasta ut 433 mhz prylarna helt klart. Bättre satsa på Z-wave / Zigbee. I mitt fall kör jag med två usb-pinnar. En med Z-wave och en med Zigbee. Du kan antingen sätta dessa i en rpi3b+ eller om du har en server så kan du slänga in en virtuell server som kör Hassio under Ubuntu eller annan valfri linux dist så länge du kör den i en docker. Kostnad är runt en tusing för de två stickorna och ett par hundralappar för en rpi3b+. Men sen kan du styra allt som körs på bägge dessa protokoll och de bästa av allt är att allt meshar. Dvs de skapar ett nätverk där de länkar samman all din trafik så täckningen blir inget problem.

I mitt fall så har jag lampor ifrån både Ikea och Philips i mitt hem och sensorer ifrån Xiaomi. Alla dessa pratar med samma zigbee lösning och meshar fint som snus. Z-wave är inte lika komplicerat. Alla prylar fungerar vanligtvis med allt.

Sedan kör du home assistant och integrerar denna emot Google Home assistant. Då dyker alla enheter upp i dina respektive google home enheter. Nu kanske allt detta är ett par snäpp upp i kunskapströskel och du kanske inte har tiden som krävs för sätta upp och lära dig allt. I så fall skulle jag säga Homey eller Samsung smartthings. Eftersom dessa stödjer så många olika protokoll och har fått bra omdömen av användarna i enkelhet.
 
Köpte mig en pi3b+ igår och en shelly för att testa lite...

Har installerat Home Automation på pi’n.

Är det någon som fått shellyn att lira med HA som kan hjälpa mig? :)
Använder ni er utav REST eller MQTT?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det där med SD-korten har jag råkat utför. Men vilket kort ska man satsa på för att slippa sådant elände?
Ju högre klasser på kortet desto bättre.
Annars handlar det mycket om att försöka minska antalet skrivningar till kortet. Kör man t.ex. HA och inte drar ner på loggarna så blir kortet både snabbare fullt och dessutom sönderskrivet snabbare sannolikt.

Sen ska man väl ha lite flyt också som alltid ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hmm, jo så är det ju. Men det är rätt illa att den skriver sönder sig själv tycker jag.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hmm, jo så är det ju. Men det är rätt illa att den skriver sönder sig själv tycker jag.
Det är inte optimalt, nej.

Vet att vissa kör sitt RPi OS via en SSD-disk eller liknande av just den anledningen.
Sen hör man om andra som haft sin installation up and running i ett antal år utan bekymmer.

En backup då och då är inte fel oavsett.
 
Klassningen på korten är ju bara hastigheten.
Köp ett premiumkort bara och glöm det sedan. Sandisk Extreme Pro t.ex.

Men ordna så att det inte skrivs till det hela tiden (främst för att systemet kan bli segt). Jag har skapat länkar i filsystemet så arbetsfilerna till min databas ligger i ram (/tmp). Fungerar perfekt och detta är det som genererar mest disk i/o.
Javisst, gör man en hård omstart tappar man nån minuts data vilket för mig kvittar. Dessutom startar jag aldrig om. ;)
Backup måste man alltid ha. En image på kortet efter stora ändringar och en kopia på databasen då o då.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.