Vi skall göra nytt kök i ett bef sovrum och har gjort första grovritningen. Ser ni något i planeringen som är riktigt dundertokigt?
Eller några mindre justeringar som behöver göras? Vi är mkt tacksamma för synpunkter. Vi är alldeles snurriga i huvudet efter att ha flyttat hit och dit på skåp osv!!!!!!!!
 
  • kok3D2_jpg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nästa bild....
 
  • kokuppifran_jpg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • kok3D1_jpg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ända jag reflekterar över vid en snabb titt är att kyl och frys är ganska långt bort från spisen. Men det må kanske vara, det andra är att diskmaskinen skulle ha fått komma på den högra sidan om diskhon. Känns lite bakvänt att ha den på vänstra sidan, fast det kanske bara är en vana. ::)
 
Nu har jag tittat mer noga :)

Jag vet inte riktigt vilka möjligheter ni har. Men om det går så skulle jag ha bytt plats på spisen och ställt den där diskhon står, micron skulle vara placerad i skåpen ovanför där diskmaskinen står idag.

Diskmaskinen skulle jag ha flyttat till skåpen under där micron e placerad idag. Det som skulle bli bättre av att göra så är att ni kommer närmare kyl och frys, & diskmaskinen kommer på rätt sida. Det jag inte riktigt kan se om man skulle göra så är om diskmaskinsluckan tar i köksmöblerna när den är öppen.

 
Tack Lier för dina synpunkter! Vi har alla möjligheter att ändra eftersom vi skall inreda köket från början i ett bef sovrum.

Vi skall tänka på dina förslag och se hur det fungerar!
 
lier skrev:
Det ända jag reflekterar över vid en snabb titt är att kyl och frys är ganska långt bort från spisen.
egentligen är det rätt bra att ha nära från bord till kyl med tanke på hur många gånger man plockar fram och ställer in mjölk,smör pålägg osv vid frukost och lunch och att det inte finns annan avställningsyta vid kylen när man kommer med sin inköp utom just bordet....
gaia
 
Det känns lite ineffektivt på något sätt. Har ni funderat över hur ni använder och/eller vill använda köket i vardagliga situationer? Allt kan vara helrätt för er men det känns inte det för mig... :)

Jag skulle personligen inte vilja ha kyl/frys så långt ifrån beredningszonerna. Många steg för en liten extra skvätt mjölk i såsen (om nu mjölken åkt tillbaka i kylen efter första uppmätningen, bara ett exempel).

Är det möjligt att bygga igen dörren bredvid micron? Ställ kyl/frys där!

Och på tal om micron. Den KÄNNS felplacerad där. Ligger för nära ugn/häll på något sätt. Används de samtidigt? Då blir det trångt plus att man får microsurret i örat när man står vid spisen. Bara ett par tankar...

Slutligen så noterade jag att en person vid spisen blockerar lådskåpet till vänster om spisen?
 
Ginnfilt,

Den dörren är den bästa vi har! Den leder ut till en STOR altan. Men visst - håller med dig att frys och kyl borde vara närmare. Det har vi tyvärr inte fått till! Ett tag var vi inne på en helt annan lösning med diskbänk vid fönstret - men det blev inte bra. Det där med micron skall vi fundera över....... men iofs används de bara var för sig.
 
Vi gör en rockard! Vad tycks om det här?

Vi är så tacksamma för att ni vill vara med och fundera och tycka!
 
  • kok3D3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det ser bättre ut än det första förslaget.
Jag tycker bäst om att ha diskmaskinen åt höger.
Skulle fundera på att ha en enhet med endast tre lådor till höger om spisdelen samt att inte ha så många olika bredder på luckorna på överskåpen om det går.
Nu ser det ut som du har 30, 40 samt 60 cm bred lucka, lite plottrigt för min smak.
Mvh Thanos
 
Den blev mycket bättre. :) Fast ni ska ju känna er bekväma med planlösningen sj åxo. Det e ju hur som helst ni som ska använda köket. Men helt klart bättre än den förra. ;)
 
Det är så svårt att föreställa sig vad man känner sig bekväm med. Man borde provbygga och sen använda köket en månad för då vet man hur man vill ha det!

Diskmaskin till höger är ju ett måste när jag känner efter hur det är att plocka i och ur disk. Det hade vi inte en tanke på innan. Tack för det! Ni ser ju såna noviser vi är.
Kanske skall vi också som påpekats flytta micron så att den kommer till höger om diskbänken.
 
Skåpbredden skall också funderas över.......
 
Sådärja - nu är skåpbredden mer enhetliga och micorn flyttad!
Snart så återstår bara jobbet! Lite funderande till sen så.....

Det skall dras in vatten och avlopp. Ventilation för fläkten skall dras ut genom taket eldragningar skall göras och sist men inte minst skall alla skåp osv sättas upp.

Det gamla köket skall bommas igen avseende vatten, avlopp osv. och skall sen inredas till mellandotterns sovrum.

Ni förstår väl hur bra det här skall bli? Vi slipper sen gå ut genom dotterns rum för att nå den stora altanen.

Det blir mycket jobb. Vi skall anlita hantverkare men det är ändå mycket som skall planeras så att allt sker i rätt ordning.

Har ni tips på hur själva bygget skall planeras vilka fallgropar som kan finnas så blir vi så glada så glada.

Ni förstår - vi har helt andra talanger!!!! Ibland undrar jag vilka jag har?
 
  • kok3D5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.