nanowire nanowire skrev:
Ohh, vilken skönhet! Jag säger som Tony på julafton; -Du borde gänga dig med dennadära!
Men det är väl planen gissar jag, eller vad är det man har matningen till?
Matningen är för att borra med just matning. Vi gängning så skär gängtappen själv sig ner.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
D -druvan skrev:
Har länge läst och njutit av kunskap, inspiration och intriger här på byggahus och ger mig nu själv ut i detta forum.

Jag har äntligen kompletterat min lilla bod med en borrmaskin, begagnad sådan. Den är från -91 men dessvärre fick jag inte med någon manual. Någon som möjligen sitter på en dylik eller har möjlighet att komma åt en manual för en Arboga A3008M (med matning). (machinery scandianvia vill ha 750kr vilket känns ohemult)
Om inte skulle jag även vara intresserad av tips eller annan manual som behandlar själva matningsfunktionen.

/Andreas

[bild]
Jag har tyvär ingen manual, men jag har en Solberga där matningen ser ut att ha vissa likheter med din. På den så drar man "klokopplingen" rakt ut för att aktivera matningen. Matningen startar dock inte förrän man trycker ner handtaget mot arbetsstycket med tillräckligt hög kraft. För att avbryta matningen rör man bara spaken "uppåt" så släpper den. Det skall finnas en fjäder att spänna för att ställa trycket i matningsrörelsen, men den har jag inte provat än.
 
richardtenggren
Kom hem lite välbehövliga prylar idag :)
 
  • Verktyg för byggprojekt inklusive tumstock, vinkelhake, laseravståndsmätare och skruvmejslar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
En grönmålad Solberga pelarborr på en verkstadshylla med verktyg i bakgrunden och en tumstock på maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser din matning ut så här Daniel? Förstår mig inte på den
 
V vanpire skrev:
[bild] Ser din matning ut så här Daniel? Förstår mig inte på den
Ja det ser likt ut. Vad är det som inte funkar?
 
Microkatten Microkatten skrev:
Lade precis en beställning på en no 3 putshyvel:
[bild]
Eftersom det var en Quangsheng så sparade jag jättemycket pengar! :cool: Av någon anledning så gick denna stora hög sparade pengar åt till några Ashley Iles stämjärn, en Arno Carbur 2 burnisher, en bit läder, sandpapper och andra slipgrejor. Och en flaska gammalt (fast färskt ;)) lim. Plötsligt var pengahögen tom igen.

Om det är fler som vill spara jättemycket pengar så kan jag tipsa om att Workshopheaven.com har 10% på allt just nu! :crysmile:
Vad fick du betala i frakt?
 
Microkatten
Frakten gick på £21.94. Leveransen kom till dörren igår med DHL, tre dagar efter orderläggning.
 
Dagens fynd på Bauhaus, bilmekanikerns våta dröm; spärrskaft och hammare i ett!
 
  • Verktyg bestående av ett spärrskaft med hammare som ligger på ett ljust bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Campar och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dagens fynd på Bauhaus, bilmekanikerns våta dröm; spärrskaft och hammare i ett!
Haha, ja vad skulle kunna gå fel?

Här är något på samma tema, gårdagens fynd. Har inte bestämt mig vad jag tycker om den ännu men jag gissar :thumbdown:
En förpackning TECOS DuoQuick med två bits och en löstagbar bitsadapter på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Håller med, jag har en likadan men jag byter glatt bits i skruvdragaren iallafall. Men det är väl som "någon" skrivit att den som har mest verktyg osv"
/B
 
  • Gilla
Byurn
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dagens fynd på Bauhaus, bilmekanikerns våta dröm; spärrskaft och hammare i ett!
Har inte typ alla verktyg inbyggd hammare? :)
 
  • Gilla
  • Haha
fiskbuggaren och 5 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag har tyvär ingen manual, men jag har en Solberga där matningen ser ut att ha vissa likheter med din. På den så drar man "klokopplingen" rakt ut för att aktivera matningen. Matningen startar dock inte förrän man trycker ner handtaget mot arbetsstycket med tillräckligt hög kraft. För att avbryta matningen rör man bara spaken "uppåt" så släpper den. Det skall finnas en fjäder att spänna för att ställa trycket i matningsrörelsen, men den har jag inte provat än.
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag har tyvär ingen manual, men jag har en Solberga där matningen ser ut att ha vissa likheter med din. På den så drar man "klokopplingen" rakt ut för att aktivera matningen. Matningen startar dock inte förrän man trycker ner handtaget mot arbetsstycket med tillräckligt hög kraft. För att avbryta matningen rör man bara spaken "uppåt" så släpper den. Det skall finnas en fjäder att spänna för att ställa trycket i matningsrörelsen, men den har jag inte provat än.
Tack för svar! Det är så denna också fungerar, även om växeln för matningshastigheten är svårinställd (vilket säljaren var ärlig med). Men förstår jag rätt att det alltså är svårt att aktivera matningen på ett smidigt sätt om man borrar i något utan större motstånd, exempelvis trä?
 
D -druvan skrev:
Tack för svar! Det är så denna också fungerar, även om växeln för matningshastigheten är svårinställd (vilket säljaren var ärlig med). Men förstår jag rätt att det alltså är svårt att aktivera matningen på ett smidigt sätt om man borrar i något utan större motstånd, exempelvis trä?
Det stämmer, man måste ha ett visst tryck för att den ska "gå igång".
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Har inte typ alla verktyg inbyggd hammare? :)
Sant ... Men bra spärrskaft är så dyra så de gör ont i själen att använda dem som hammare .. :rofl:
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Är på andra sidan stora vattnet och med nedan shop inom synhåll från hotellet blev lite söndagsshopping.

The Home Depot butik fasad med snö på marken och parkerade bilar under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte mycket men nåt i alla fall.

En samling verktyg på golvet, inklusive Fein-blad, en Husky momentskruvmejsel och ett par Crescent tång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Feinbladen låg på strax över 300:- för 3-packen. Det andra prylarna kring 100:- per styck.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.