N
S sasha80 skrev:
Eon 1800 :- för december bara avgifter
EON ser jag! Då blir det dyrt!
 
N Nalleman64 skrev:
Det där råder det delade meningar om när det gäller Vattenfall. Vattenfall eldistribution som är nätbolaget har gjort en betydligt större vinst än det som återinvesterats i nätet. Pengar har förts över till moderbolaget. Villaägarna har undersökt detta och dem litar jag på.
Vad skulle det visa menar du? Det finns ju inget som leder till din slutsats. Finns det någon ned någon som helst insikt som dragit den slutsatsen? Vinsten eller brist på vinst från elförsäljningen påverkar inte nätpriset. De flesta bolag tar ut maximal vinst på elnätet oavsett vad som händer i andra dotterbolag.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Vad skulle det visa menar du? Det finns ju inget som leder till din slutsats. Finns det någon ned någon som helst insikt som dragit den slutsatsen? Vinsten eller brist på vinst från elförsäljningen påverkar inte nätpriset. De flesta bolag tar ut maximal vinst på elnätet oavsett vad som händer i andra dotterbolag.
Om man som Vattenfall gjort en del "mindre lyckade" affärer är givetvis lockelsen stor att ta ut överpriser i en monopolverksamhet med en garanterad intäkt. Vilket också görs! Detta även enligt Energimarknadsinspektionen som tyvärr har för klena vapen (politikernas fel) för att komma åt storbolagen.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
A
Del av en elräkning från Vattenfall visar enkeltariff, förbrukning och kostnad inklusive moms.
Diagram över månatlig elförbrukning, specifikationer och kostnader, samt företagsprofil om billigt och grönt energialternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller med om tidigare kommentarer att elnätet bör ligga inom offentligt ägande, tex av kommun eller landsting.
Stolpdiagram som visar månatlig energiförbrukning i kWh för 2018 med lägre värden under vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde ut och tilläggsisolerade förra året, därav lägre förbrukning den här vintern...
 
Redigerat av moderator:
N Nalleman64 skrev:
Om man som Vattenfall gjort en del "mindre lyckade" affärer är givetvis lockelsen stor att ta ut överpriser i en monopolverksamhet med en garanterad intäkt. Vilket också görs! Detta även enligt Energimarknadsinspektionen som tyvärr har för klena vapen (politikernas fel) för att komma åt storbolagen.
Nu blev det dålig affärer i stället för dålig vinst på el. Fakta är att bolagen i nästan alla fall glr vad de kan för att maximera vinsten till ägarna. I det ligger att ta ut så höga avgifter man kan, efter som kunderna inte kan välja någon annan. Det har inte med elpriser eller taskiga affärer att göra.

Just nu slänger vi ju dessutom ut subventioner för att bygga upp bredbandsmonopol i privat ägo....
 
N
D Daniel 109 skrev:
Nu blev det dålig affärer i stället för dålig vinst på el. Fakta är att bolagen i nästan alla fall glr vad de kan för att maximera vinsten till ägarna. I det ligger att ta ut så höga avgifter man kan, efter som kunderna inte kan välja någon annan. Det har inte med elpriser eller taskiga affärer att göra.

Just nu slänger vi ju dessutom ut subventioner för att bygga upp bredbandsmonopol i privat ägo....
Jaja vi säger väl så då.
 
  • Gilla
stoffes och 1 till
  • Laddar…
Boo Energi
20 A

Fast avgift 232 kr/mån = 2 784 kr/år
Elöverföring 13 öre/kWh
Energiskatt 33,10 öre/kWh
+ moms
 
  • Gilla
Ja-Ma och 1 till
  • Laddar…
N
J jocke31 skrev:
Boo Energi
20 A

Fast avgift 232 kr/mån = 2 784 kr/år
Elöverföring 13 öre/kWh
Energiskatt 33,10 öre/kWh
+ moms
Lite skillnad mot Vattenfalls priser!
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Humlo
Det var ju detta jag snackade om för ett tag sen i en egen tråd. Chocken av att få sin första elräkning i eget hus och +50% är fasta avgifter. Det är lite som att köpa en bil kontant, sen betala skatt och försäkring för man måste och sen när du tankar för 14 kr litern så säger gubben på macken att han ska ha 15 kr LITERN också för han äger pumpen du tankar med. Så han avrundar upp din tankning till 30kr litern och ser helt oförstående ut när du blir chockad.
Lite så var det att upptäcka hur elräkningen ser ut för folk som bor i hus.
 
  • Gilla
mejeriet och 7 till
  • Laddar…
A
Japp. Hutlöst.
 
hsd
S sasha80 skrev:
Eon 1800 :- för december bara avgifter
Eon:s fakturor blandar friskt med moms och utan moms, märköigt att de får göra så
Givetvis borde alla priser redovisas exklusive moms och momsen för sig
 
  • Gilla
Azur och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Eon:s fakturor blandar friskt med moms och utan moms, märköigt att de får göra så
Givetvis borde alla priser redovisas exklusive moms och momsen för sig
Ja, det är ett oskick.
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
Vi får göra som Frankrike, på med gula västar och protestera mot alla höjningar av elnätsavgifter Inte ok att ägarna av elnäten ska göra mångmiljardvinster varje år.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Mats Grönvik Mats Grönvik skrev:
Vad jag förstått, är man alltid beroende av nätbolaget också när man producerar sin egna el med solceller. Följden kan bli att ju fler som skaffar solceller och gör sin egen el, desto mer kommer nätbolaget att höja sina avgifter, och vinsten med solceller kommer gå ner. Det är bara min farhåga.
Tänkte exakt det samma. Finns väl inga möjligheter att komma undan heller. Om jag har förstått solceller korrekt så säljer man sitt överskott till elbolagen och när man behöver mer än man producerar så köper man. Men den fasta avgiften måste man väl betala hela tiden oavsett!?
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Cheesen
Lill72 Lill72 skrev:
Vi får göra som Frankrike, på med gula västar och protestera mot alla höjningar av elnätsavgifter Inte ok att ägarna av elnäten ska göra mångmiljardvinster varje år.
Jag går själv i tankarna att göra varselväst med protesttryck. Vill du köpa om jag kommer till skott?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.