B bossespecial skrev:
Jag uppfattade det som att spännvidden på reglarna är 2,3m och att loftets yta är 2,3mx4m
Japp,
 
B bossespecial skrev:
Nu har jag tittat på några träalternativ och har då tittat på standarddimensioner. Har testat både spån och plywood som golv och även plywood på undersidan. Att använda plywood på undersidan gör att skivan på ovankant kan göras mycket tunnare, dock måste denna skiva i ök vara tjock nog att hålla när man ska gå på, därför blir bara skivan i uk överflödig och går bort.
Har även testat lite olika limträdimensioner och konstruktionsvirke, både liggande och stående. Jag anser nog att limträ90x90 cc450 är lämpligast om man vill hålla så låg höjd som möjligt och få ett bra golv. Skivan på golvet kan vara antingen 22mm spånskiva eller 18mm K-plywood, båda skruvlimmade.
Stort tack!

Så att bara köra med 90x90 limträ, gips under och självbärande 25mm trägolv på blir för klent?

/Jonas
 
L LoftJonas skrev:
Stort tack!

Så att bara köra med 90x90 limträ, gips under och självbärande 25mm trägolv på blir för klent?

/Jonas
Det håller absolut men uppfyller inte riktigt sviktkriterierna. Spånskivan är antagen att samverka med balkarna vilket inte trägolvet gör på samma sätt
 
redarn redarn skrev:
Menade sådan frigolit (xps? eps?) som används för att isolera under hus, borde vara billigt och jag trodde starkt nog, men har lite för krattigt internet (2400 baude) för att söka upp hållfasthetsdata på det. Tex divinycell skulle fungera utmärkt men är lite väl dyrt.
Kollade lite mer på divinicell, det kan vara mycket väl så att man kan utnyttja dessa i böjning av sandwichkonstruktioner där skivans funktion är att bara fungerar som en länk mellan de yttre materialen, den har ju ändå relativt bra skjuvegenskaper.
 
Ett lager plywood på över och undersida sedan skruvlimma reglar mellan dem. Kraven på reglarna blir då extremt låga.
 
Se inlägg #10
 
Det var en konstig slutsats.
 
Beräknas inte svikten mot ett punktlast om 450 kg (300 kg x 1,5 säkerhetsfaktor). Känns det inte som att det är mkt osannolikt med denna punktlast uppe på ett loft? Då får man hiva upp ett piano eller liknande (kanske 2 st väldigt tunga människor som kramas)...

Kontentan borde bli: det kommer hålla men använd gärna golvspån både ovanpå och under och skruvlimma... (om nu mitt antagande om punktlasten är korrekt).
 
B bossespecial skrev:
Yes, EPS/XPS eller divinicell(nytt för mig:D)har bra kompressionsstyrka. Dock har de ingen böjhållfasthet eller böjstyvhet som är viktigt i detta fallet. Ser att divinicell inte ens anger böjkapacitet eller e-modul för böjning, annars verkar det vara en bra produkt(y).
Idén är att den inte behöver motstå böjning, bara överföra kompressionskraften från golvspån när det belastas till dragkraft på ply. Så ffa kompression och skjuvkrafter. Om du lägger dit xps/eps mellan dina reglar försvinner problemet med nedböjning av spånet. (Divinycell används för att bygga väldigt styva båt & flygskrov, surfbrädor, mm).
 
En till fundering. Om du kan platsbygga sängstommen så den sitter ihop med golvet kan den styva upp konstruktionen avsevärt. Behöver man bara ta hänsyn till några människor (inga möbler) mitt på den kvarvarande fria ytan blir behovet av styvhet mindre. Om det passar med några ”pelare” i sänghörnen till taket som allt kan hänga i blir det ännu roligare.
 
  • Gilla
LoftJonas
  • Laddar…
Nu läste jag ditt första inlägg lite bättre. Det enda du ska ha där uppe är ju en dubbelsäng så då räcker det med 90x90c450 med 25mm spontade plank. Då uppfyller man nedböjningskriterierna. I och med att det inte blir så mycket spring där uppe kan du skippa sviktkriterierna. Vill du även uppfylla dessa kan du sätta en 18mm plywood under reglarna
 
B bossespecial skrev:
Nu läste jag ditt första inlägg lite bättre. Det enda du ska ha där uppe är ju en dubbelsäng så då räcker det med 90x90c450 med 25mm spontade plank. Då uppfyller man nedböjningskriterierna. I och med att det inte blir så mycket spring där uppe kan du skippa sviktkriterierna. Vill du även uppfylla dessa kan du sätta en 18mm plywood under reglarna
För 1/3 av kostnaden, så borde väl TS kunna använda vanliga reglar 45x95 cc225 istället.
Lättare att hantera och få tag i.
 
Om TS vill använda vanligt K-virke 45x95 blir cc~220mm om han hittar c24-virke. Men den mer lättillgängliga kvaliten c14 blir cc~140mm
 
T tobbbias skrev:
Beräknas inte svikten mot ett punktlast om 450 kg (300 kg x 1,5 säkerhetsfaktor). Känns det inte som att det är mkt osannolikt med denna punktlast uppe på ett loft? Då får man hiva upp ett piano eller liknande (kanske 2 st väldigt tunga människor som kramas)...

Kontentan borde bli: det kommer hålla men använd gärna golvspån både ovanpå och under och skruvlimma... (om nu mitt antagande om punktlasten är korrekt).
Svikten, eller accelerationen, som uppkommer från människor i rörelse kontrolleras genom två vilkor i EC, bland annat genom nedböjningen av 1kN placerad i värsta punkten. Så denna last har inget att göra brottgräns att göra, ie inga säkerhetsfaktorer på lasten. Ofta kan man resonera bort sviktkraven, exempelvis här då det enbart ska stå en säng eller att det är en så liten yta att man inte hinner ”få upp farten”. Hade det varit ett loft med liten takhöjd skulle man också kunna resonera bort sviktkravet, dock i detta fallet har man ju inget tak som ”bromsar”. Sviktkravet ställs ju egentligen av brukaren, bryr man sig inte att det gungar lite behöver man ju inte ta hänsyn till det.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Nu läste jag ditt första inlägg lite bättre. Det enda du ska ha där uppe är ju en dubbelsäng så då räcker det med 90x90c450 med 25mm spontade plank. Då uppfyller man nedböjningskriterierna. I och med att det inte blir så mycket spring där uppe kan du skippa sviktkriterierna. Vill du även uppfylla dessa kan du sätta en 18mm plywood under reglarna
Grymt!

Funderar på alternativet att lägga en k-plywood som golv istället för plank. Funkar det att bara måla den? Vilken tjocklek på skiva om jsg har cc 30 resp 45 på reglarna för att det ska vars självbärande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.