Planerar att bygga ett loft/golvplan över halva sovrummet som har nästan 4m i takhöjd. Mitt problem är att jag bor i ett gammalt hus från 1911 och taket har små valv vilket gör att takhöjden varierar.

Målet är att få till det så att jag får både 190cm takhöjd både över och under loftet så jag måste verkligen hålla ner dimensionerna. Så frågan är hur snål jag kan vara med reglarna?
Loftet kommer att användas som sovdel med dubbelsäng.

Spännvidden är 2,30m (och ca: 4 meter brett).

Allra helst skulle jag vilja nöja mig med 90x90 limträpelare som regel, går det om jag kör cc30?

Tacksam för ideer!
/Jonas
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Om ditt enda krav är att det ska hålla så kan man nog slimma det ordentligt.
Dock är ju risken stor att det kan svaja obehagligt.
 
@bossespecial tack för snabbt svar!

- Jaa, nää, det ska ju heller inte kännas otrevligt där uppe... Jag gissar att nästa steg är 115x45 limträ, tappar då 2,5 cm.

Finns det någonstans man kan läsa om eller om någon vet skillnaden i nedböjning/svikt på 90x90 mot 115x45?

/Jonas
 
Du kan jämföra tröghetsmomentet för de båda dimensionerna. (Bredden * höjden^3)/12.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Googla även limträhandboken, där kan du läsa lite om bruksgränstillstånd om du vill fördjupa dig lite mer :D
 
Ah! Tack!
 
L LoftJonas skrev:
Planerar att bygga ett loft/golvplan över halva sovrummet som har nästan 4m i takhöjd. Mitt problem är att jag bor i ett gammalt hus från 1911 och taket har små valv vilket gör att takhöjden varierar.

Målet är att få till det så att jag får både 190cm takhöjd både över och under loftet så jag måste verkligen hålla ner dimensionerna. Så frågan är hur snål jag kan vara med reglarna?
Loftet kommer att användas som sovdel med dubbelsäng.

Spännvidden är 2,30m (och ca: 4 meter brett).

Allra helst skulle jag vilja nöja mig med 90x90 limträpelare som regel, går det om jag kör cc30?

Tacksam för ideer!
/Jonas
Snålast i höjdled är ett kompositgolv utan reglar. Stämpa upp ett tillfälligt ”undergolv” att arbeta på, limma ihop plywoodskivor, kanske tre lager, så skarvarna hamnar mitt i andra lagers skivor. (glasfiber eller kolfiber är ännu bättre men orimligt dyrt). Limma sedan på kanske 50mm frigolit av bättre kvalité och täck allt med limmat golvspån i ett par lager. Spånskiva är bra på kompression & ply på drag. Frigoliten fördelar krafterna mellan de två materialen. Använd ett bra lim.

(Ja, det är en lite udda konstruktionsmetod)
 
Oj! Jaa, verkligen udda. Vet inte om jag vågar mig på detta! :)
 
Ett kompositgolv är absolut att föredra för att få ner höjden. Ställer mig dock lite frågande till frigolitend funktion då den varken har någon böjsryvhet eller förmågan eller fungera som skjuvöverförande. Även i sådana konstruktioner behövs någon form av ”reglar”, ofta lättare plåtprodukter.
Du skulle kunna göra som beskrivits med plywood i uk och spån i ök dock med någon form av träregel.
Kan räkna lite på det om du vill?
 
Nu har jag tittat på några träalternativ och har då tittat på standarddimensioner. Har testat både spån och plywood som golv och även plywood på undersidan. Att använda plywood på undersidan gör att skivan på ovankant kan göras mycket tunnare, dock måste denna skiva i ök vara tjock nog att hålla när man ska gå på, därför blir bara skivan i uk överflödig och går bort.
Har även testat lite olika limträdimensioner och konstruktionsvirke, både liggande och stående. Jag anser nog att limträ90x90 cc450 är lämpligast om man vill hålla så låg höjd som möjligt och få ett bra golv. Skivan på golvet kan vara antingen 22mm spånskiva eller 18mm K-plywood, båda skruvlimmade.
 
B bossespecial skrev:
Ett kompositgolv är absolut att föredra för att få ner höjden. Ställer mig dock lite frågande till frigolitend funktion då den varken har någon böjsryvhet eller förmågan eller fungera som skjuvöverförande. Även i sådana konstruktioner behövs någon form av ”reglar”, ofta lättare plåtprodukter.
Du skulle kunna göra som beskrivits med plywood i uk och spån i ök dock med någon form av träregel.
Kan räkna lite på det om du vill?
Menade sådan frigolit (xps? eps?) som används för att isolera under hus, borde vara billigt och jag trodde starkt nog, men har lite för krattigt internet (2400 baude) för att söka upp hållfasthetsdata på det. Tex divinycell skulle fungera utmärkt men är lite väl dyrt.
 
L LoftJonas skrev:
Spännvidden är 2,30m (och ca: 4 meter brett).
Säkert bara jag som inte förstår, men är det 2,3m eller 4 mellan väggarna där loftet ska vara?
 
redarn redarn skrev:
Menade sådan frigolit (xps? eps?) som används för att isolera under hus, borde vara billigt och jag trodde starkt nog, men har lite för krattigt internet (2400 baude) för att söka upp hållfasthetsdata på det. Tex divinycell skulle fungera utmärkt men är lite väl dyrt.
Yes, EPS/XPS eller divinicell(nytt för mig:D)har bra kompressionsstyrka. Dock har de ingen böjhållfasthet eller böjstyvhet som är viktigt i detta fallet. Ser att divinicell inte ens anger böjkapacitet eller e-modul för böjning, annars verkar det vara en bra produkt(y).
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Säkert bara jag som inte förstår, men är det 2,3m eller 4 mellan väggarna där loftet ska vara?
Jag uppfattade det som att spännvidden på reglarna är 2,3m och att loftets yta är 2,3mx4m. Annars blir det helt andra dimensioner:p
 
  • Gilla
LoftJonas och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Säkert bara jag som inte förstår, men är det 2,3m eller 4 mellan väggarna där loftet ska vara?
Golver kommer bli 4x2,2m. Så minsta spännvidd för reglar är att lägga dem parallellt med kortsidan med spännvidd på 2,2m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.