Det är meningslöst att argumentera mer så det här blir mitt sista inlägg i tråden. Din uppfattning är alltså att servicedesk eller motsvarande funktion alltid ska leverera ett svar, vare sig dom har kompetens eller inte? Sen är det upp till mig som frågeställare att utgå ifrån att det kan vara fel och ta reda på ytterligare information.
Ringer jag t ex sjukvårdsupplysningen och dom inte har ett klart svar på mina symptom så säger dom inte att jag är kärnfrisk, utan dom ber mig vända mig till min vårdcentral för ytterligare utredning.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Snyggt. Att skriva att det är sista inlägget och ändå skriva en fråga. Om livet vore så enkelt att man så aningslöst förlitar sig på första informationen i alla led. Dvs "mannen på golvet" ska ha kunskap om det som pågår på styrelsenivå och omvänt. Och inte heller ha överseende med att de i kundservice är människor o kan göra fel. Fick jag gissa så sitter det yngre personer i kundservice i 7 fall av 10. Dessa måste också få lära sig. Och man ringer inte kundservice för de enkla (redigerat, svåra menar jag) frågorna. Därtill så är det oundvikligt så att var och en har eget ansvar att förvissa sig om vem som svarar bäst på frågan, tidsbokningen eller läkaren.
 
Men OM det nu är omöjligt att få någon kontakt med de tjänstemän som kan ge ett korrekt svar? Det är så helpdesk systemet är upplagt i vissa kommuner. Du ringer dit, och tycker den som svarar att han/hon har rätt svar på din fråga, så får du ingen chans att prata med någon som faktiskt vet. I bygglovsfallet så behöver du då författa en bygglovsansökan om du skall räkna med att någon relevant handläggare skall titta på din fråga.
 
  • Gilla
2 loud och 2 till
  • Laddar…
Det är inte omöjligt att komma fram till en handläggare. Det må bara omöjligt just nu när man vill ha svar men i ett bygglovsärende får man lov att ha lite längre framförhållning. Om man nu måste formulera en ansökan så får man vackert ta det. Det finns ju en regel på att man ska få svar på bygglovsärendet inom ett visst antal dagar.
 
Har egen erfarenhet av att Skatteverket gett felaktigt besked till en anhörig till mig vilket medförde sexsiffrigt belopp i skattesmäll. De tog inget som helst ansvar när felet uppdagades. Så tipset till TS blir, bråka inte, du kan inte vinna, bara förlora. Försök i stället hantera den nya situationen genom att anpassa din byggnad.
 
A
Det är väldigt tråkigt att help-desk har misslyckats så kapitalt. De gånger jag pratat med motsvarande funktion har jag fått bra besked och även blivit hänvisad vidare när frågorna varit mer komplexa än de har kunnat hantera.

Där finns en väldigt viktig lärdom, för oss alla. Får man ett besked som man behöver kunna bevisa, se till att få det skriftligt, kan man inte få det, så är beskedet ingenting värt.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Har egen erfarenhet av att Skatteverket gett felaktigt besked till en anhörig till mig vilket medförde sexsiffrigt belopp i skattesmäll. De tog inget som helst ansvar när felet uppdagades. Så tipset till TS blir, bråka inte, du kan inte vinna, bara förlora. Försök i stället hantera den nya situationen genom att anpassa din byggnad.
Jag är ganska övertygad om att under förutsättning att du kan bevisa vad som sagts, eller om de inte förnekar felet. Så slipper du ev. skattetillägg (straffskatt) osv. Däremot slipper du givetvis inte att betala skatt bara för att någon påstått att du inte behöver betala.
 
H hempularen skrev:
Jag är ganska övertygad om att under förutsättning att du kan bevisa vad som sagts, eller om de inte förnekar felet. Så slipper du ev. skattetillägg (straffskatt) osv. Däremot slipper du givetvis inte att betala skatt bara för att någon påstått att du inte behöver betala.
De hade gett muntligt besked. Det fanns inte e-post på den tiden. De blånekade i efterhand.
 
H hempularen skrev:
Jag är ganska övertygad om att under förutsättning att du kan bevisa vad som sagts, eller om de inte förnekar felet. Så slipper du ev. skattetillägg (straffskatt) osv. Däremot slipper du givetvis inte att betala skatt bara för att någon påstått att du inte behöver betala.
Samma sak hände en bekant till mig. Det slutade med att han fick betala massor i straffskatt trots att han spelat in samtalet.
 
Hur var det nu me existerande friggebodar? Så här står det om reglerna hos boverket: "Du får utan bygglov uppföra en eller flera friggebodar i närheten av bostadshuset. Den sammanlagda byggnadsarean av alla friggebodar på tomten får inte vara större än 15,0 kvadratmeter." 20 fot kontainer är 14,78kvm. :)
 
  • Gilla
2 loud
  • Laddar…
Hemmakatten
Jo. I närheten av huset och 4,5 m från fastighetsgränsen.
 
P Plutus skrev:
Det är ingen tvekan om att en permanent container kräver bygglov, tyvärr är tjänstemannaansvaret borttaget så i det fall man får felaktiga svar från offentliga organisationer så står man där ensam. Hade du fått ett skriftligt besked hade du kanske kunnat göra nånting. Hävda att den har stått där mer än tio år är det enda jag kommer på.
Det finns ju vissa möjligheter att stämma kommunen på skadestånd om du kan styrka vad de sagt och du följt vad de upplyst om ock det orsakar dig kostnader. Fast gå till domstol kostar en del.

Tjänstemannansvar finns och har så funnits många år och regleras i brottsbalken det kallas för tjänstefel :) Här tror jag snarare det hela beror på att en person som inte kan frågorna besvarat en juridiskt sett ganska komplicerad fråga.

Att förvara en container kan räknas som upplag = bygglovspliktig men så länge den är under 15m2 kan den också räknas som friggebod om det är till ett en och tvåbostads osv ty regelverket bryr sig inte om ifall friggeboden står på hjul, en trailer, har tak av tältduk eller ens om den är gjord av pepparkaksdeg. Även om det i det sistnämnda fallet kan bli en diskussion om varaktighetsrekvisitet
 
oj oj oj ,, nått måste vara fel med mina inställningar ,, jag har inte fått något meddelande om svar i tråden ,, kollar igenom era frågor och återkommer med svar .. rent generellt ,, nää inga andra byggnader på tomten ,, fundamentet består av att det står på ett brunns lock och plankor så det är flyttbart och ja jag hade en granne som anmällde att det var rörigt på tomten och då kom även detta ,, närmare förklaringar i kommande svar
 
L lat skrev:
Kundservice i Järfälla kör med ett ärendehanteringssystem, så ditt ärende bör finnas där. Be att få ut en kopia ifrån ditt senaste ärende.
Även standardsvaret du fick bör finnas där, eftersom det är där kundservice i första hand tittar när nån frågar nåt.
har frågat just detta för att dom skulle kunna backa och få bekräftat informationen jag fått nyligen men dom hävdar att dom inte diarieför frågor föränns dom fått ett ärendenummer
 
I Gsssson skrev:
Om jag minns rätt är en 20-fotscontainer någon enstaka kvadratdecimeter under maxstorleken på en friggebod. Om du inte redan har någon annan friggebod går det kanske kalla den för det?
finns inga andra friggebodar /attefallshus på tomten och det stämmer som du säger ,,, räknar man på invändiga mått är den under 15kwm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.