M Micc skrev:
Jag är övertygad om att sett till storlek och de kvaliteter och som det här huset har, så är det mycket energisnålt! Man kan ju som Rasmus Westin skrev, bygga en stor låda utan fönster - och uppnå fantastiska energivärden - det blir dock inte så roligt att bo där... Dessutom finns ju möjligheten att när som helst sätta in en VP för vattenburen värme, och då uppnår de en enorm sänkning av tillförd (köpt) energi. Det är ju mer än vad Du och jag kan uppnå på ett så enkelt sätt eftersom vi redan har VP.
Om uppskattningen med 10 kbm stjälpt ved stämmer så är det INTE energisnålt. Vad kallar du I så fall nollenergihus? De hus som konsumerar 2000 kwh per för uppvärmning?

Jag förstår vad husägaren vill med sin lösning, men energisnålt är det inte.

Jag kan elda i min kamin hur mycket som helst och på så sätt få 0 kwh i uppvärmningsförbrukning. Är mitt hus energisnålt då? Fastän jag förbrukar en mindre regnskog för att uppnå det? Nej.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om uppskattningen med 10 kbm stjälpt ved stämmer så är det INTE energisnålt. Vad kallar du I så fall nollenergihus? De hus som konsumerar 2000 kwh per för uppvärmning?

Jag förstår vad husägaren vill med sin lösning, men energisnålt är det inte.

Jag kan elda i min kamin hur mycket som helst och på så sätt få 0 kwh i uppvärmningsförbrukning. Är mitt hus energisnålt då? Fastän jag förbrukar en mindre regnskog för att uppnå det? Nej.
Så är det :)
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om så är fallet, så har du ett energieffektivt hus/värmesystem.
Dock är inte 10 kbm ved energieffektivt såtillvida det inte värmer ett enormt stort hus.
Hade ladan som reportaget handlar om behövt 1-3 kbm ved, så hade jag ansett det som ett energieffektivt hus, men faktum kvarstår att mina lösningar i mina hus är mer energieffektiva.
Jag förstår vad du menar, men energibehovet är detsamma för alla hus av jämförbar storlek i ett avgränsat geografiskt område. Skillnaderna är isoleringsgrad och - teknik samt uppvärmningsteknik. Då kokar det ner till att 10 kbm (stjälpt) fortfarande är 15000 kwh, och det anser inte jag är energieffektivt när (vad jag tolkar det som) ett jämförbart hus kan värmas för 7000 kwh. Om det är el eller det är ved är irrelevant. Energikonsumtionen är just det...energikonsumtion.
Nu måste vi hålla tungan rätt i mun.
Du säger att hans hus som kräver 10 m3 ved, ca 15k kWh för värme inte är energieffektivt?
Om vi skulle anta att han kör en bergvärmepump iställe som värmer huset med 3750 kWh El per år. COP 4, är det mer energieffektivt?
 
  • Gilla
Robinilso och 1 till
  • Laddar…
Ett hus avger en viss mängd energi per tidsenhet, ett bra isolerat eller energieffektift hus behåller energib under en längre tid vilket bestämer allt. Sen vad man väljer för energisystem spelar ingen roll, för att hålla konstant temp inne så går det minst åt så mycket energi hyset avger.......
Så klart
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nu måste vi hålla tungan rätt i mun.
Du säger att hans hus som kräver 10 m3 ved, ca 15k kWh för värme inte är energieffektivt?
Om vi skulle anta att han kör en bergvärmepump iställe som värmer huset med 3750 kWh El per år. COP 4, är det mer energieffektivt?
Det uppvärmningssystemet (bergvärmepump i ditt exempel) är en mer energieffektiv lösning, ja. Inget snack om det. Det handlar om vad du får ut, inte om omvandlingsfaktorn. Kort sagt; i bvp-scenariot konsumerar boendet ca 4000 kwh, medan I vedscenariot 15000 kwh.
 
Okej. Konstigt sätt att räkna på om huset är energieffektivt...
För i båda fallen behöver huset ca 15000 kWh värme per år för att hållas varm.

Huset konsumerar lika mycket energi för uppvärming i båda fallen i min värld.

Man ju skilja på om huset är energieffektivt. Dvs har lite förluster. Eller om värmesystem är effektivt.

Bara för någon använder lågt antal kWh för uppvärming säger ju ingeting om huset är välisolerat..
 
  • Gilla
Robinilso och 4 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Okej. Konstigt sätt att räkna på om huset är energieffektivt...
För i båda fallen behöver huset ca 15000 kWh värme per år för att hållas varm.

Huset konsumerar lika mycket energi för uppvärming i båda fallen i min värld.
Ja, men effektiviteten skiljer ju sig, inte sant? Hur vill du annars förklara att bvp endast förbrukar 4000 kwh? Eller vill du skriva ner vedens energiinnehåll till 4000 kwh?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Okej. Konstigt sätt att räkna på om huset är energieffektivt...
För i båda fallen behöver huset ca 15000 kWh värme per år för att hållas varm.

Huset konsumerar lika mycket energi för uppvärming i båda fallen i min värld.

Man ju skilja på om huset är energieffektivt. Dvs har lite förluster. Eller om värmesystem är effektivt.

Bara för någon använder lågt antal kWh för uppvärming säger ju ingeting om huset är välisolerat..
Däremot anser jag inte att huset i sig är nämnvärt energieffektivt. Mina hus är inte nämnvärt energieffektiva, men inte asdålig heller.
Jag förstår vad du menar och hur du ser på det, och en annan vinkel är i så fall att husägaren valt helt fel uppvärmningsteknik.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, men effektiviteten skiljer ju sig, inte sant? Hur vill du annars förklara att bvp endast förbrukar 4000 kwh? Eller vill du skriva ner vedens energiinnehåll till 4000 kwh?
För bvp omvandlar el energin till värme med en faktor 4 i det här exemplet.
Mina 235-240 m2 har ett värmebehov/energibehov på ca 20500 kWh per år. Den värmen tillverkar min värmepump med 4400 kWh el.
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, men effektiviteten skiljer ju sig, inte sant? Hur vill du annars förklara att bvp endast förbrukar 4000 kwh? Eller vill du skriva ner vedens energiinnehåll till 4000 kwh?
Lugna ner dig och tänk till eller om du inte redan är lite insatt sätt dig i så fall in i de enkla grundläggande sambanden. Om du lägger till en valör på din energi kommer du bättre ut när du ska göra jämförelser. Dvs kasta inte prima bränsle för att åstadkomma något du enkelt fixar med ved eller annat spill längre ner i den termodynamiska flodens utförslöpa. Isolera dig sen ner till önskad nivå av energibehov sett till värme oavsett källa bästa lösningen på sikt.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
För bvp omvandlar el energin till värme med en faktor 4 i det här exemplet.
Mina 235-240 m2 har ett värmebehov/energibehov på ca 20500 kWh per år. Den värmen tillverkar min värmepump med 4400 kWh el.
Och då har du valt en energieffektiv lösning på uppvärmningen.
 
Värmepumpen är smart för den uttnyjar energi i omgivningen, den tar upp värme från jord/berg eller från luft och värmer huset, men huset drar fortfarande lika mycket energi, men du behöver mindre energi i form av el då resten tas från omgivningen. Vp är effektivare än en vedpanna
El+Gratis energi från omgivning=husets energi konsumtion. men bästa lösningen är att inte göra med energi från första början, genom att behålla den och återvinna. Uttnyttja naturens cirkulära förlopp..
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
I de inslag jag har sett om "nollenergihus" (det betyder väl att den enda energi som tillförs är den som åtgår till matlagning, belysning, kyl o frys, TV osv, samt (om jag minns rätt ?) 200 W som varje per person boende i huset anses avge), har de haft så kallt att de frusit arslet av sig. Inte speciellt jämförbart med 25 grader varmt som TS säger sig ha inomhus.

OBS! Jag påstår inte att det här huset har något världsrekord i energieffektivitet, säger bara att sett till hur det är byggt, mycket fönster, hög takhöjd osv, så tycker jag det verkar vara energisnålt.
 
  • Gilla
Robinilso
  • Laddar…
Ingen press Stefan ”ler”
Grymt hus iallafall, mer sånt
 
Niclar72 Niclar72 skrev:
Värmepumpen är smart för den uttnyjar energi i omgivningen, den tar upp värme från jord/berg eller från luft och värmer huset, men huset drar fortfarande lika mycket energi, men du behöver mindre energi i form av el då resten tas från omgivningen. Vp är effektivare än en vedpanna
El+Gratis energi från omgivning=husets energi konsumtion. men bästa lösningen är att inte göra med energi från första början, genom att behålla den och återvinna. Uttnyttja naturens cirkulära förlopp..
Du får nog gå samma kurs som Cancerman_777.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.