Stor hall eller stort kök?

Vänder mig nu till den samlade byggahuskompetensen - ris, ros, förslag och tankar om bifogad planlösning tas tacksamt emot! Vilken skulle ni välja? Alt 1: större kök med fönster eller Alt 2 större hall med garderober? Något annat?

Trappan sitter där den sitter, fönster och ytterdörr vill vi ej flytta. Familj om fyra personer och utöver detta våningsplan finns ett till med sovrum, allrum och badrum med tvättstuga.
Eventuella andra kommentarer och förslag mottags tacksamt!

Ps. Inmålade möbler, badkar, köksskåp är inte fastställt, bara för en uppfattning i skissandet så här långt.
 
  • Planritning av ett våningsplan med möjliga layoutalternativ för hall och kök, inklusive möbler, badrum och trapphus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösningsskiss för våningsplan med kök, hall, badrum, garderob och två sovrum markerade i olika färger och möbler indikerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Större kök såklart, vad ska man med en hall till?
 
Vilken är er fas i livet? Som småbarnsförälder har jag uppskattat att vi fått plats med barnvagnen i hallen
 
  • Gilla
karin.liten
  • Laddar…
Hemmakatten
Med det mindre köket blir det inget fönster i köket vilket det absolut borde vara.

Tycker det första förslaget med större kök, med fönster är bäst. Då blir klädkammaren också större. Dessutom är det praktiskt med fönster ut mot den sida entrén är.
 
  • Gilla
karin.liten
  • Laddar…
Hur stora är barnen? För jag har en 14åring som har skor, jackor, mössor, väskor och skolmaterial liggandes i hallen. Hela hallen. Visserligen är kläddelen av hallen 2,5x2,5 meter, resten är passage. Kommer det dessutom fyra andra ungar på visit så är det trångt så här års. Och får ni inga gäster annat än strålande sommardagar?
Sedan är det inte omöjligt att sätta in ett fönster mellan köket och hallen för att få utsikt och ljus.
 
Redigerat:
  • Gilla
karin.liten
  • Laddar…
Fundera på hur köket skall användas. Är det någon mening med ett större kök om man ändå inte kommer att sitta där? Vilken förvaring behövs och gångavstånd mellan enheterna?

Är det ett nybygge?
Om så, fundera på om planlösningen verkligen är den ni vill ha.

Har man mycket förvaringsutrymme i köket finns det risk att man inte utnyttjar det effektivt. Hur jag nu vet det ...
Man klarar sig med bra mycket mindre plats än man tror.
 
Redigerat:
  • Gilla
karin.liten
  • Laddar…
windestal
Kanske något mittemellan? Skippa köksskåp på väggen mot hallen i i alt. 1 och flytta väggen till precis bredvid fönstret. Ger något större hall och fortfarande fönster i kök. Ha kyl/frys som i alt. 2. Skulle i alt. 1 skippa halvön, den hamnar "i vägen" för gångstråket mellan kök/matplats.

Sedan tror jag inte att alt. 2 är godkänt, ser inte ut som att badrummet kan uppfylla tillgänglighetskraven? Men kanske går ned ommöblering i badrummet...
 
  • Gilla
karin.liten
  • Laddar…
Vardagsrummet ser ju väldigt stort ut. En variant hade ju varit att flytta ytterdörren till vänstersidan där, och använda denna "läpp" som hall. Där dörren är kan man fönster eller kanske tillomed ha ännu större kök? Kan ha kösbord eller så med. Dvs skiss 1 men med lite mindre vardagsrum, och mer öppen planlösning vardagsrum/hall. Som sagt bara en idé och mer tänkt som inspiration till att tänka om och få både större kök och hall :)
 
  • Ritning av en planlösning med vardagsrum, två sovrum, kök, badrum och en potentiell hall 'läpp'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karin.liten
  • Laddar…
C cjnilsson skrev:
Vilken är er fas i livet? Som småbarnsförälder har jag uppskattat att vi fått plats med barnvagnen i hallen
Lite mittemellan. Ingen barnvagn men väl regnkläder och gympapåsar och ryggsäckar osv. Barnen är 6 och 8.
 
VidarH VidarH skrev:
Hur stora är barnen? För jag har en 14åring som har skor, jackor, mössor, väskor och skolmaterial liggandes i hallen. Hela hallen. Visserligen är kläddelen av hallen 2,5x2,5 meter, resten är passage. Kommer det dessutom fyra andra ungar på visit så är det trångt så här års. Och får ni inga gäster annat än strålande sommardagar?
Sedan är det inte omöjligt att sätta in ett fönster mellan köket och hallen för att få utsikt och ljus.
Barnen är 6 och 8 år, så det är nog många år framöver i stil med vad du beskriver ovan.
Huset har tegelfasad och jag är tveksam till att sätta in fönster, men det ska väl vara möjigt så kanske ett alternativ att fundera på...
 
windestal windestal skrev:
Kanske något mittemellan? Skippa köksskåp på väggen mot hallen i i alt. 1 och flytta väggen till precis bredvid fönstret. Ger något större hall och fortfarande fönster i kök. Ha kyl/frys som i alt. 2. Skulle i alt. 1 skippa halvön, den hamnar "i vägen" för gångstråket mellan kök/matplats.

Sedan tror jag inte att alt. 2 är godkänt, ser inte ut som att badrummet kan uppfylla tillgänglighetskraven? Men kanske går ned ommöblering i badrummet...
Tack för kreativa tankar! Instämmer helt i frågan om köksön på alternativ 1, har inte riktigt kunnat sätta fingret på vad som är irriterande med den, men det är såklart att köksön hamnar mitt i gångnen mellan kök och matplats. Kanske din kombination är lösningen på det mesta... :)
 
M Mikael St skrev:
Fundera på hur köket skall användas. Är det någon mening med ett större kök om man ändå inte kommer att sitta där? Vilken förvaring behövs och gångavstånd mellan enheterna?

Är det ett nybygge?
Om så, fundera på om planlösningen verkligen är den ni vill ha.

Har man mycket förvaringsutrymme i köket finns det risk att man inte utnyttjar det effektivt. Hur jag nu vet det ...
Man klarar sig med bra mycket mindre plats än man tror.
Det är ett ombygge, men vi ska i princip blåsa ut och börja om från början med våningsplanet, så det är möjligt att göra fler förändringar av planlösningen. Vi har ritat oändligt med förslag, men ändå landar vi hela tiden i sovrum i norr, kök, vardagsrum och matplats i söder. Eventuella andra idéer tas tacksamt emot!
 
L LimpTheGimp skrev:
Vardagsrummet ser ju väldigt stort ut. En variant hade ju varit att flytta ytterdörren till vänstersidan där, och använda denna "läpp" som hall. Där dörren är kan man fönster eller kanske tillomed ha ännu större kök? Kan ha kösbord eller så med. Dvs skiss 1 men med lite mindre vardagsrum, och mer öppen planlösning vardagsrum/hall. Som sagt bara en idé och mer tänkt som inspiration till att tänka om och få både större kök och hall :)
Men wow! Vad kul med en helt ny idé som vi inte alls har funderat på själva! Den tål att tänkas på!
 
Ska man inte sitta i köket behöver det inte vara stort. Stor golvyta mitt i ett kök är bara jobbigt, för det är långt att gå mellan arbetsstationerna.

Sitter man i köket och äter är det förstås en hellt annan sak, men även då finns det förstås en poäng med att arbetsytorna i köket sitter ihop.

Jag skulle ta en större hall alla dagar i veckan. Förvaring får man inte nog av och en enkel klädhängare räcker inte när man har barn. Själva har vi kommit till slutsatsen att det behövs en groventre med plats för kläder som komplement till vår vanliga ganska rejäla hall. Speciellt vintertid är det helt hopplöst att hantera alla kläder och skor i en för liten hall.
 
Vi har kök med matplats men ibland ska det ätas på verandan och då slås man av vad mycket spring det blir för att bordet står 5 meter bort.
Äter vi i köket och det saknas en sked till sylten så kan man bara vända sig om men på verandan är det 10 meter fram och tillbaka.

Försök få till en vardagsmatplats NÄRA köket.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.