De flesta lador förbrukar inget alls...;)
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att veta om U=0,8 är för hela partierna eller för glasen?
 
R Robert-san01 skrev:
Skulle vara intressant att veta om U=0,8 är för hela partierna eller för glasen?
Det borde ju vara för hela fönstret.
När tillverkarna anger tex U= 0,8 så gäller det för ett fönster av standardstorlek av 1,1 x 0,9 eller något liknande,
inte för det aktuella fönstret. Ju mindre fönstret är, med proportionellt större karm och båge i jämförelse till glasytan, desto högre skulle annars U-värdet vara.
Men en tillverkare anger ju samma U-värde på alla fönster i en viss konstruktion, oberoende av storlek.

Våra argonfyllda 3-glasfönster från 2010 är märkta med U 0,5 i glaskassettens aluminiumprofil.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Fräckt hus och fin utsikt!
Hur väcktes tanken att använda en lada som grundstomme?
Intressant med alternativa energilösningar, men man måste nog vara lite av en tekniknörd och ha intresse för tekniken, i och med att det blir rätt stora och komplicerade anläggning med styrning jämfört med att bara köra en bergvärmepump.
Jag funderar själv på att komplettera min bergvärmeanläggning med två vattenmantlade kaminer.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Av alla hus jag någonsin sett oavsett om det är i verkligheten eller på bild så kan detta vara det som tilltalat mig mest. Så jäkla smakfullt.
 
  • Gilla
JohanU
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hmm...då känns det inte speciellt energisnålt. 10 kubik ved ger ca 15 000 kwh, och lägg på 8 000 kwh för resten av elen... Ja, då är frågan hur mycket genererar solfångarna och solcellerna som ni förbrukar? Helt ärligt så känns det som att någonstans stämmer det inte. Jag har själv 150 kvm, tre LLVP och el vvb, och förbrukar inte mer än 13 000 kwh per år, inlandsklimat.
Man kan inte jämföra tillsatt energi till värmepumparna med vad det här huset drar i energi när det värms huvudsakligen med ved. Din energiförbrukning för värme är ju sannolikt mer än dubbelt mot vad de tre luftvärmepumparna drar... Resterande energi är ju tagen från luften (till priset av investeringskostnaden för de tre pumparna)
 
M Micc skrev:
Man kan inte jämföra tillsatt energi till värmepumparna med vad det här huset drar i energi när det värms huvudsakligen med ved. Din energiförbrukning för värme är ju sannolikt mer än dubbelt mot vad de tre luftvärmepumparna drar... Resterande energi är ju tagen från luften (till priset av investeringskostnaden för de tre pumparna)
Va? Hur tänker du nu? Menar du på fullaste allvar att man skall beräkna energikonsumtionen olika beroende på vilket uppvärmningssystem man har?

De sista två meningarna förstår jag ingenting av.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I det här fallet vet vi ju att det inte finns någon värmepump (eftersom ägaren inte vill ha det, pga VP förbrukar el-energi som han kanske inte vill vara beroende av). Då får man väl jämföra med ett hus i motsvarande storlek som värms på motsvarande/liknande sätt för att veta om huset är energisnålt...
 
M Micc skrev:
I det här fallet vet vi ju att det inte finns någon värmepump (eftersom ägaren inte vill ha det, pga VP förbrukar el-energi som han kanske inte vill vara beroende av). Då får man väl jämföra med ett hus i motsvarande storlek som värms på motsvarande/liknande sätt för att veta om huset är energisnålt...
Ehhh...nej? Energikonsumtion som energikonsumtion. Tror du att kommunen ger bygglov till ett extremt energislösaktigt hus enkom för att du inte vill ha isolering i väggarna?
Nej, man pratar om energieffektivitet i absoluta termer. Antingen är det, eller så är det inte energieffektivt.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Va? Hur tänker du nu? Menar du på fullaste allvar att man skall beräkna energikonsumtionen olika beroende på vilket uppvärmningssystem man har?
.
Det kan bli tyvärr så när det pratas olika system.
T.ex. för mig. Det går åt ca 4400 kWh el för mig per år att värma upp 235-240 m2. Det säger ju egentligen inte någonting av energibehovet om man inte vet mer om mitt uppvärmingssytem.
Skulle jag elda med ved så skulle det gå åt typ 11-13 m3 ved
 
Jag är övertygad om att sett till storlek och de kvaliteter och som det här huset har, så är det mycket energisnålt! Man kan ju som Rasmus Westin skrev, bygga en stor låda utan fönster - och uppnå fantastiska energivärden - det blir dock inte så roligt att bo där... Dessutom finns ju möjligheten att när som helst sätta in en VP för vattenburen värme, och då uppnår de en enorm sänkning av tillförd (köpt) energi. Det är ju mer än vad Du och jag kan uppnå på ett så enkelt sätt eftersom vi redan har VP.
 
A
Borde inte energiåtgång räknas per person som bor i huset?
 
Huset behöver en viss energimängd för att hålla rätt temperatur.
Sen ger olika värmekällor det energibehovet med olika nivå på i sin tur energibehov. Ska man ta det längre behöver man räkna med hur elen produceras också
 
emjohan skrev:
Borde inte energiåtgång räknas per person som bor i huset?
Det beror väl på vad man är ute efter. Med Boverkets energikrav är man ute efter att bygga energisnåla hus och det blir svårt att mäta om det varierar med antalet boende. Bara att säga att man är fler så kan man slösa mer energi?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det kan bli tyvärr så när det pratas olika system.
T.ex. för mig. Det går åt ca 4400 kWh el för mig per år att värma upp 235-240 m2. Det säger ju egentligen inte någonting av energibehovet om man inte vet mer om mitt uppvärmingssytem.
Skulle jag elda med ved så skulle det gå åt typ 11-13 m3 ved
Om så är fallet, så har du ett energieffektivt hus/värmesystem.
Dock är inte 10 kbm ved energieffektivt såtillvida det inte värmer ett enormt stort hus.
Hade ladan som reportaget handlar om behövt 1-3 kbm ved, så hade jag ansett det som ett energieffektivt hus, men faktum kvarstår att mina lösningar i mina hus är mer energieffektiva.
Jag förstår vad du menar, men energibehovet är detsamma för alla hus av jämförbar storlek i ett avgränsat geografiskt område. Skillnaderna är isoleringsgrad och - teknik samt uppvärmningsteknik. Då kokar det ner till att 10 kbm (stjälpt) fortfarande är 15000 kwh, och det anser inte jag är energieffektivt när (vad jag tolkar det som) ett jämförbart hus kan värmas för 7000 kwh. Om det är el eller det är ved är irrelevant. Energikonsumtionen är just det...energikonsumtion.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.