J jostsweden skrev:
Kul tråd, blir fint! När vi byggde så pratade vi om c-dammsugare men var lite osäkra på om vi ville ha det. Jag köpte då ett grundpaket och drog rören och märkte upp noga och tog bilder på position med mått. Vi har fortfarande inte satt in någon dammsugare. Men om/när vi vill ha det så är det bara att borra upp gipsen å skruva fast sugdosorna. El är redan dragen ihop med rören. Grundpaket å dosor kostade en dryg 1000-lapp har jag för mig.
Ja, kanalisationen och uttagen är ju inga stora pengar. Den är ju centralenheten som kostar en slant, men det kan man kosta på sig när man ändå slänger ut X antal miljoner på ett bygge tycker jag :)
 
Skulle jag sätta in en centraldammsugare skulle jag se till att ha en variant där slangen förvaras i röret. Skulle även montera en cyklon för att slippa byta påse i nämnvärd omfattning.
 
  • Gilla
jostsweden och 2 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Skulle jag sätta in en centraldammsugare skulle jag se till att ha en variant där slangen förvaras i röret. Skulle även montera en cyklon för att slippa byta påse i nämnvärd omfattning.
Riktigt smart! Det finns alltså varianter där slangen förvaras i röret? Just förvaringen att slangen har varit en stor nackdel har jag känt...
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Riktigt smart! Det finns alltså varianter där slangen förvaras i röret? Just förvaringen att slangen har varit en stor nackdel har jag känt...
Ärligt talat så vet jag inte längre. När jag skrev förra inlägget var jag övertygad att det finns. Nu när jag googlat en stund och inte hittar något om det alls börjar jag tvivla. Jag vet inte när och var jag läst om det. Men om det jag minns stämmer håller man handen för öppningen på slangen så sugs den in i röret (slangen alltså, inte handen). Men då måste man ju även ha ganska långa rör innan centralenheten...
 
Dheri Dheri skrev:
Ärligt talat så vet jag inte längre. När jag skrev förra inlägget var jag övertygad att det finns. Nu när jag googlat en stund och inte hittar något om det alls börjar jag tvivla. Jag vet inte när och var jag läst om det. Men om det jag minns stämmer håller man handen för öppningen på slangen så sugs den in i röret (slangen alltså, inte handen). Men då måste man ju även ha ganska långa rör innan centralenheten...

Inte behöver man googla.. Allt finns på byggahus :rofl:

https://www.byggahus.se/forum/threads/centraldammsugare.195801/page-5#post-2581422
 
  • Gilla
leif_eriksson och 1 till
  • Laddar…
B bomm skrev:
Inte behöver man googla.. Allt finns på byggahus :rofl:

[länk]
Tack, då fungerar minnet acceptabelt fortfarande, använde bara fel sökmotor
 
Angående ventilationen så har jag 100mm rör i 95 vägg. där jag reglade upp intill och avslutade OSB precis intill från båda håll. Sen går gipsen rätt över.
Kanske gäller att hålla lite koll på vart man skruvar sen. Ville inte ha nån nisch eller tjockare vägg.
Förmodligen skruvar en del med skruv som går igenom OSB iaf...

100mm kanal ska nog inte vara något problem ljudmässigt så länge det bara är till ett enskilt don.
I sämsta fall har du kanske lågt tryckfall över systemet/kanalen, så du får ta mycket av tryckfallet över donet för rätt flöde. Då blir det ljud vid donet.
Men då hjälper det inte med större rör heller..
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Peter1986 Peter1986 skrev:
Angående ventilationen så har jag 100mm rör i 95 vägg. där jag reglade upp intill och avslutade OSB precis intill från båda håll. Sen går gipsen rätt över.
Kanske gäller att hålla lite koll på vart man skruvar sen. Ville inte ha nån nisch eller tjockare vägg.
Förmodligen skruvar en del med skruv som går igenom OSB iaf...

100mm kanal ska nog inte vara något problem ljudmässigt så länge det bara är till ett enskilt don.
I sämsta fall har du kanske lågt tryckfall över systemet/kanalen, så du får ta mycket av tryckfallet över donet för rätt flöde. Då blir det ljud vid donet.
Men då hjälper det inte med större rör heller..
Tack för input!

Jag har valt 120 mm, håller på och reglar upp nu för fulla muggar. Men det är mest för att jag vill ha OSB:n intakt, och 25 mm hit eller dit på vägen känns inte som att det spelar så stor roll.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Har du hunnit prata med konstruktören ännu angående balken vid trappan som sannolikt behöver ett mothåll? Tänkte i och med att du håller på att resa innerväggarna så kan du eventuellt slippa extraarbete..
 
Idag har jag reglat upp innerväggar på våning två för fulla muggar. I samband med att reglarna kom upp så upptäckte jag även en mindre snygg miss som snickarna gjort (se bild nedan)

De har helt sonika fått till olika mått på golvbjälklaget,på den vänstra respektive högre delen av min öppna yta. På utsidan är fönsterpartiet centrerat, det är bara bjälklaget som skulle ha fortsätt lite längre på vänsterkanten. 23,5 cm för att vara exakt.

Jag har mailat dem nu ikväll får vi se vad de säger. Har en känsla av att de kommer skylla ifrån sig på konstruktören av golvbjälklaget, men bjälklagsplanen säger samma som ritningen, så det ska rimligtvis inte se ut som det gör på bilden...


Inre struktur av en byggnad med uppställda träreglar, en ocentrerad våning och ett dubbeltdörrfönsterparti med en ljusprojektor framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en andra vånings planlösning med markerad ojämnhet i golvbjälklag vid ett öppet område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trist! Det är ju lite svårt att dölja med så lite till fönstret.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Har du hunnit prata med konstruktören ännu angående balken vid trappan som sannolikt behöver ett mothåll? Tänkte i och med att du håller på att resa innerväggarna så kan du eventuellt slippa extraarbete..
Nej, det står fortfarande på min "att göra lista..." Men jag hade faktiskt min KA på besök igår så jag bad honom känna efter och han sa att det lilla svaj som han kände var fullt normalt, han ansåg inte att det var onormalt mycket. Så det är väl kanske jag som är lite för känslig. Kan ju inte påstå att jag varit ute på speciellt många byggen.
 
  • Gilla
StoffeW
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Trist! Det är ju lite svårt att dölja med så lite till fönstret.
Ja, det är ju det. Enda alternativet jag ser är att sala på de 23,5 centimetrarna i vänsterkant och förlänga golvspånet. Men ska det bli bra innebär det ju även påsalning av väggarna där nere, och det är ju mindre kul. Dock anser jag ju att det är snickarnas problem att lösa.

Sedan finns såklart alternativet att ha det som det är, det är ju inte säkert att det är något man fäster blicken vid. Men vet man att det är där så kommer man väl gå och störa sig på det för all framtid...
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Är det tillräckligt brett då, så det stämmer med din tänkta trapp etc?
 
Men nere måste de väl flytta väggen? Annars kommer inte dörren in till sovrummet att rymmas.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.