Btw, sittbänken under fönstret blir ni nöjd med! En bekant har så, är jättemysigt att sitta där bland några kuddar, kan vara lite social med den som lagar maten. Lite förvaring i lådor under får man ju på köpet :)
 
Jag har Marbodal i mitt nuvarande kök, mitt fjärde, och har aldrig haft så många skadade skåpskanter. Luckorna är grå så det är inte så fint, fem år gammalt. Jag har aldrig haft ett Ikea-kök men Har arbetat som kökssäljare på Ikea och tycker ni ska satsa på Ikea. Så mycket mer kök för pengarna. Obs! När ni beställer den rostfria diskbänken, kom ihåg att Ikeas skåp är djupare så ni inte beställer en diskbänk med standarddjup, den passar inte på stommarna, den ska vara 635 djup.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Charlie2 Charlie2 skrev:
Jag har Marbodal i mitt nuvarande kök, mitt fjärde, och har aldrig haft så många skadade skåpskanter. Luckorna är grå så det är inte så fint, fem år gammalt. Jag har aldrig haft ett Ikea-kök men Har arbetat som kökssäljare på Ikea och tycker ni ska satsa på Ikea. Så mycket mer kök för pengarna. Obs! När ni beställer den rostfria diskbänken, kom ihåg att Ikeas skåp är djupare så ni inte beställer en diskbänk med standarddjup, den passar inte på stommarna, den ska vara 635 djup.
Tack för tipset! Ja vi ska definitivt ta med IKEA i beräkningen. Är ju dumt att avskriva något på grund av "billighetsstämpeln".
 
BirgitS
Charlie2 Charlie2 skrev:
Jag har Marbodal i mitt nuvarande kök, mitt fjärde, och har aldrig haft så många skadade skåpskanter.
Är det inte sånt som beror på vilken lucka man väljer oavsett om leverantören är Ikea eller Marbodal?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte sånt som beror på vilken lucka man väljer oavsett om leverantören är Ikea eller Marbodal?
Absolut! Men då är det ju bra om den är så billig som möjligt ;) så man kan byta ut dem om det behövs.
 
  • Gilla
Torgil
  • Laddar…
Här har jag försökt rita upp vårt kök med hjälp av IKEA Home Planner. Vi är inte helt överens med varandra jag och programmet. Har försökt få till en hel bänkskiva på köksön men lyckas inte men det ska vara det.

Ön kommer bli ca 250×123 cm med en induktionshäll på 80 cm och en ho som är 37×44 cm. Vi kommer troligtvis ha en stenkomposit-skiva från IKEA som bänkskiva på köksön. Den heter Oxsten.

Troligtvis kommer vi ha en hel rostfri diskbänk från förrådet/skafferiet till ugnen.

Vi tog bort planerna på en sittbänk för att kunna ha större köksö och för att kunna sätta två större fönster på högersidan. Prioriteringar..
 
  • Digital planeringsbild av ett kök med grå köksskåp, köksö, inbyggd spis och ho, samt barstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IKEAs Oxsten stenkomposit bänkskiva för kök, svart med subtila mönster, visad på en produktinformationssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser jäkligt tight ut ifall man ska sitta där stolarna står :surprised:
 
BirgitS
Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Troligtvis kommer vi ha en hel rostfri diskbänk från förrådet/skafferiet till ugnen.

Vi tog bort planerna på en sittbänk för att kunna ha större köksö och för att kunna sätta två större fönster på högersidan. Prioriteringar..
Två bra val tycker jag.

Hur bred är arbetsytan mellan hällen och hon i köksön?
Om den är tillräcklig bred verkar det som att man kan klara av i stort sett all tillredning där från skalning av grönsaker till tillagning och det är ju trevligt om man slipper bära mycket mellan de två olika bänkraderna.
 
N Napster skrev:
Ser jäkligt tight ut ifall man ska sitta där stolarna står :surprised:
Tanken med stolarna är att våra 3 barn ska kunna sitta där och äta eller kolla på när det lagas mat. Även en lämplig plats för att kunna hjälpa till med att skära grönsaker och liknande. Jag vill slippa springa fram och tillbaka när plåtarna steks o dylikt. När barnen inte vill/behöver sitta där längre är tanken att det bara ska vara 2 stolar.
 
Testa att rita utan väggskåp vid fönstret, tror det blir snyggare med tex hyllpan.
 
För att rita bänkskiva på ön klickar du på Bänkskivor och väljer Extra bänkskivor. I rutan under ritningen väljer du Bänkskiva justerbar. Den har då en liten dragpinne som du ändrar storleken med.

Jag tror ön blir bättre med mer plats utan de två skåpen på sidorna.
 
Jag har ritat om ön lite med två 20-skåp istället för 40. Tänker att det ska hindra barnen från att rusa rätt in i skivan plus att jag kan tänka mig att det behövs något stöd om vi vill ha så pass mycket överhäng (60 cm) och jag tar det hellre i förvaring än i lösa ben.

Tack för tipset om hur bänkskivan ritas. Nu har jag fått till en skiva över den öppna delen också. :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Två bra val tycker jag.

Hur bred är arbetsytan mellan hällen och hon i köksön?
Om den är tillräcklig bred verkar det som att man kan klara av i stort sett all tillredning där från skalning av grönsaker till tillagning och det är ju trevligt om man slipper bära mycket mellan de två olika bänkraderna.
Ytan däremellan är ca 80 cm så det går ju att arbeta ganska bra där. Tänker mig också att det är ju så djupt att det även går att få plats med skålar och sådant innanför.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Testa att rita utan väggskåp vid fönstret, tror det blir snyggare med tex hyllpan.
Snyggare blir det säkert men rent praktiskt föredrar vi att ha skåp där då vi gärna vill kunna stänga in glas och koppar som inte alltid används.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har även ändrat så att överskåpet över ugnen går lika högt upp som väggskåpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.