Vår golvbrunn av märket Tebo har rostat efter 3 år. Den är av ”Ej syrafast” rostfritt stål tydligen. Det var vår badrumsentreprenör som satte in den vid badrumsrenoveringen.

Vad är det för syra som kan göra detta? Vi har bara använt schampoo, tvål och möjligen typ Ajax eller såpvatten vid golvtorkning, men det har inte skett ofta. Det är undersidan av silen rosten börjat på och sedan växt till sig.

Leverantören erbjuder att skicka speciellt rengöringsmedel och svamp för att ta bort rosten...vad tror ni, kommer det hjälpa? Personligen tror jag inte det hjälper. Vad tycker ni vi ska göra? Funderar på att köpa nytt lock så får vi se om samma sak händer med det.

• Rostangrepp på undersidan av golvbrunnssil i rostfritt stål från golvbrunnsmärket Tebo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sluta kissa i duschen.

• Haha
  • Gilla
J.Wentzel och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Sluta kissa i duschen.
Försöker du vara rolig nu eller?

Tack för tips! Fast jag gillar designen på den gamla bättre...om man ska bry sig om det...

S SH68 skrev:
Försöker du vara rolig nu eller?
Nej. Urin är surt vilket gynnar rosten.

S SH68 skrev:
Tack för tips! Fast jag gillar designen på den gamla bättre...om man ska bry sig om det...
London heter din modell om du ska ha samma.

• Gilla
SH68
  • Laddar…
BirgitS
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej. Urin är surt vilket gynnar rosten.
Nej, urin har ett pH-värde som är ung. 6.2, dvs. inte särskilt surt. https://en.wikipedia.org/wiki/Urine#pH

S SH68 skrev:
Vad är det för syra som kan göra detta? Vi har bara använt schampoo, tvål och möjligen typ Ajax eller såpvatten vid golvtorkning, men det har inte skett ofta.
Aldrig använt något särskilt rengöringsmedel för att få bort kalkavlagringar?

• Gilla
Needas och 1 till
  • Laddar…
Det är väl bara slipa bort med scotchduk eller slippapper och gå vidare i livet? Det är ju bara en rostfri plåt? Du kan högglanspolera den också, kanske håller det sig bättre då?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Rostfritt stål är ju tyvärr inte helt rostfritt. Det enda råd jag kan ge är att försöka hitta ett lock i 316 SS istället för 304 SS som du har nu. Båda varianter är rostfria men 316 benämns som syrafast. 316 SS innehåller till skillnad från 304 SS molybden som ger ett mycket bättre skydd mot rost.

• Gilla
SH68
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, urin har ett pH-värde som är ung. 6.2, dvs. inte särskilt surt. [länk]

.

Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
Det är väl bara slipa bort med scotchduk eller slippapper och gå vidare i livet? Det är ju bara en rostfri plåt? Du kan högglanspolera den också, kanske håller det sig bättre då?
Slippapper vore väl inte så bra, då repar man ju stålet.

• Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
Blästra och pulverlacka..

H Husqvarna220Ac skrev:
Blästra och pulverlacka..
Tack fast då tror jag hellre köper nytt lock för ett par tre hundralappar...

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, urin har ett pH-värde som är ung. 6.2, dvs. inte särskilt surt. [länk]

Nope

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.