Har klurat ett tag på en bänk jag tänkte bygga. Var i annat ärende förbi en möbelaffär förra veckan. Såg då ett soffbord som hade en avrundad kant som skulle passa perfekt för mitt projekt (bifogad bild). Har nu klurat lite på hur jag ska kunna få till den kanten på bästa sätt. Helt avgörande är att den är rak och jämt avfasas hela vägen. Funderar på om jag skulle ha någon typ av jig med den form som jag vill ha och sedan köra den med handöverfräsen hela vägen runt. Någon som har ett förslag på hur man kan göra utan stora specalsuperdupermaskiner?
 
  • Närbild på ett soffbord med avrundad kant och trästruktur, vilket kan inspirera till projekt om avfasning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
andreea107
  • Laddar…
Har själv funderat på en jigg för ändamålet, kom så långt att jag hade en kombo av nedanstående fräsjiggar i huvudet:

Alltså en variant av fasjiggen som styr mot ytterkonturen (övre bilden) fast där fräsen rör sig längs en kurva istället för på stängerna (nedre bilden). Så man kan säga halva nedre jiggen + sidostyrning från fasjiggen så är du hemma.

Läs gärna i tråden om fasjiggen så klarnar nog en del. https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-soffbord.281685/page-7#post-2565913

Handöverfräs monterad i träjigg för att följa en kurva, med träspån på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handfräs monterad på en böjd träjigg för att forma kurvor på en gitarrhals som är fastspänd på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Ganska enkelt med handhyvel. Bara du är noga med att märka på ovan och utsidan med strykmått och hyvlar en fasvinkel i taget längs hela bordskanten tror jag resultatet bli bra. Tanken är alltså att du först hyvlar fram en plan fas som tangerar den öskade profilen i en punkt. Sedan markerar du för att bryta den fasen med två nya faser som du markerar och hyvlar ner tills även dessa tangerar önskad profil. Osv. När du kommit till över tio faser borde du ligga så nära att du kan övergå till att slipa det sista :D
 
nanowire nanowire skrev:
Ganska enkelt med handhyvel
...jaha, är det dags för man vs machine battle nu igen?:geek:
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
...jaha, är det dags för man vs machine battle nu igen?:geek:
Du har tur idag Ola, jag lider av mancold och har dessutom ingen färdig skiva att hyvla på, men om inte om vore så lovar jag att min skiva vore klar innan du byggt färdigt jiggen :geek:;)
 
  • Haha
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Du har tur idag Ola, jag lider av mancold och har dessutom ingen färdig skiva att hyvla på, men om inte om vore så lovar jag att min skiva vore klar innan du byggt färdigt jiggen :geek:;)
Jag lider av bihålsont så där är det ett lika:(...och jag tänker inte bygga jiggen för att testa i detta fallet, redan helt bomsäker på att den löser problemet galant.
 
Ola C Ola C skrev:
Jag lider av bihålsont så där är det ett lika:(...och jag tänker inte bygga jiggen för att testa i detta fallet, redan helt bomsäker på att den löser problemet galant.
Jag tror också jiggen skulle fungera galant. Men min mancold är nog ändå lite värre än dina bihålor.
 
  • Gilla
Slunken
  • Laddar…
Ja då var jag kanske inte helt ute och cyklade och det kanske inte heller finns någon annan tvärsäker metod som alla borde lärt sig i träslöjden.

Det jag var inne på i mina tankar påminner ganska mycket om en kombo av de två jiggarna. Något som jag kan dra runt hela kanten. Där det är rakt borde det inte bli några större problem men känner mig osäker hur den klarar ett hörn. Funderade även på hyvelvarianten men jag tror mer på jigg då jag kanske kommer behöva göra flera likadana. Även om hyveln funkar misstänker jag att jiggen vinner om man ska göra flera.

Sen är det ju lite knepigt med att det finns en otrolig tjusning att göra saker så mycket för hand som möjligt och då gärna även med rätt enkla verktyg. Samtidigt är det ju även kul att få användning för sina maskiner. Om inte annat blir förhandlingsläget bättre för framtida investeringar om familjen ser lite resultat som "absolut inte hade gått att göra utan de maskinköp du tidigare var så kritisk till".
 
D divander skrev:
Där det är rakt borde det inte bli några större problem men känner mig osäker hur den klarar ett hörn.
Jag tror du behöver linjera jiggen så den alltid arbetar vinkelrätt mot en central punkt, att den tex får löpa på en stång som i andra änden är fäst i centrumpunkten. Enkelt för en cirkel, det krångliga blir väl för mer komplicerade former där centrumpunkten rör sig efter en linje :thinking: Masochister är ni.

D divander skrev:
Om inte annat blir förhandlingsläget bättre för framtida investeringar om familjen ser lite resultat som "absolut inte hade gått att göra utan de maskinköp du tidigare var så kritisk till".
Nu behöver det inte nödvändigtvis bli billigt även om du använder handhyvlar :geek:
 
Redigerat:
Det där med jiggens orientering mot kanten avhandlades i länkade fräsa på snedden tråden, den jiggen har samma problem. Värsta som kan hända är att fräsen tar mindre om du missar att hålla jiggen vinkelrätt mot kurvan den glider mot. Bara att köra om, den kommer inte gräva djupare pga att man missar vinkeln
 
Ola C Ola C skrev:
Det där med jiggens orientering mot kanten avhandlades i länkade fräsa på snedden tråden, den jiggen har samma problem. Värsta som kan hända är att fräsen tar mindre om du missar att hålla jiggen vinkelrätt mot kurvan den glider mot. Bara att köra om, den kommer inte gräva djupare pga att man missar vinkeln
Just ja, plexbiten på översta bilden som löper mot kanten. Men behöver inte frässtålet passera igenom anhållet om detta ska referera mot profilens yttre kant (iaf efter vändning och fräsningen av skivans undersida)? Det hacket i anhållet borde kunna ställa till det vid snäva kurvor.
 
Redigerat:
D divander skrev:
Sen är det ju lite knepigt med att det finns en otrolig tjusning att göra saker så mycket för hand som möjligt och då gärna även med rätt enkla verktyg. Samtidigt är det ju även kul att få användning för sina maskiner. Om inte annat blir förhandlingsläget bättre för framtida investeringar om familjen ser lite resultat som "absolut inte hade gått att göra utan de maskinköp du tidigare var så kritisk till".
Det är nog helt en smaksak, tycker jag mycket oftare ser personer (åtminstone i detta forum) som gärna letar anledningar till sina mycket dyra maskininköp, så att det skulle råda någon konsensus om att handarbete är bäst är jag tveksam till. Även om jag själv oftast är den som föredrar det som har svettats fram. ;)
 
Pytt Pytt skrev:
Det är nog helt en smaksak, tycker jag mycket oftare ser personer (åtminstone i detta forum) som gärna letar anledningar till sina mycket dyra maskininköp, så att det skulle råda någon konsensus om att handarbete är bäst är jag tveksam till. Även om jag själv oftast är den som föredrar det som har svettats fram. ;)
Är det något man ska ha och använda själv tycker jag det finns rätt mycket glädje i att man själv har stått och gnott och nött tills den var klar. Samtidigt är det även roligt med maskiner och den effektivitet de ibland kan ge. Båda är ju rätt trevliga. I det här fallet misstänker jag att det kan finnas en viss fördel med maskin. Inte bara som försvar för dyra investeringar utan framför allt för att jag tror jag kan ha nytta av erfarenheten till en annan sak som jag använder i jobbet. Där blir det viktigare att det är tidseffektivt, att man kan skapa exakt samma sak flera gånger med tillräcklig precision. Jag jobbar dock inte som finsnickare (då hade jag kanske redan klurat ut det) utan som trädgårdsanläggare där en del utesnickerier brukar vara aktuella.

Lutar åt att bygga någon typ av jig där jag formar en "båge" efter den tilltänkta kanten. Kanske av plywood. Ett ben som är ett anhåll mot både arbetsbordet och ytterkant på skivan som ska fräsas. Sedan ett stöd på ovansidan. Sedan en "vagn" likt den som visas på jigg nummer två längre upp där jag kan dra fräsen över ytan och fräsa bort det som ska bort. Kan bli svårt att få full kontroll på hörnen men det kanske kan funka.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Det här var ju elakt. Husfrun har bestämt sig för att det är dags för ett nytt matbord och så visar du upp det bordet. Jag har precis förträngt ett bord med sådan kant... Tack så mycket för att aftonens bordtittning kommer att kännas menlös. ;) Men borde det inte finnas lämplig fräsprofil någonstans? Visserligen blir det en bra stor diameter på den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.