Jag har börjat att snygga till en utanpåliggande installation. Jag har börjat använda TKK-klammer och tycker det är svårt att komma helt in i hörnet intill dörrfoder mm. Är det lättare med lettiklammer? Och vad är i så fall fördelarna med enbenta respektive tvåbenta klammer.
En annan fråga rör spismatningen. Jag har använt EKRK till det jag gjort hittills. Men jag hittar inte EKRK 5G2,5. Vad finns det till detta ändamål som är snyggare än EKK?
Bild före. Ful EKK som döljs av ännu fulare plastlister.
En annan fråga rör spismatningen. Jag har använt EKRK till det jag gjort hittills. Men jag hittar inte EKRK 5G2,5. Vad finns det till detta ändamål som är snyggare än EKK?
Bild före. Ful EKK som döljs av ännu fulare plastlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Letti brukar bli perfekt när man kan följa en list, hörn eller något, samt att väggmaterialet är rätt. Trä bäst, träbaserat material bra, puts går det ibland bra att slå in i direkt (och då är långbenta ibland bra mycket bättre).
Gips sämre, betong dåligt, framförallt mycket jobbigt, lättbetong, sämst - som vanligt ...
Trä + treetex = långbenta.
Du har trä och ska följa list, verkar perfekt med Letti. Klamren är dyra, donet kostar en hel del (men är engångskostnad), men resultatet och hastigheten gör det ofta till ett bra val ändå.
Enbenta väljer man när man förlägger mot en sidoyta, typ list, sockel, hörn, samt för nästa kabel som ska ligga mot den första (och gör inte missen att förskjuta klamren mellan varje kabel, mycket snyggare att sätta de exakt under varandra i snygga rader).
Tvåbenta används på fria ytor.
7mm Letti på kabel upp till ca 8, max 9 mm
8mm kan funka bra upp till 10mm (faktiskt) Jag kör alltid 8mm till Drakas EXLQ som enligt förpackningen är på 9,5mm.
Sen 10mm kan troligen gå upp till 12 mm då, jag har nog inte testat gränsen här.
Tvåbenta Letti klarar däremot inget speciellt mycket överdim, funkar inte att använda 8mm till 9,5mm kabel, bl.a.
Drakas EXLQ pure 5g2,5 är enligt datablad 11,2 mm, så den kabeln skulle jag utan tvekan använt till din spismatning, och troligen funkar den prima att slå på plats med Letti 10
http://draka.se/cables/exlq-pure-450750-v/
Gips sämre, betong dåligt, framförallt mycket jobbigt, lättbetong, sämst - som vanligt ...
Trä + treetex = långbenta.
Du har trä och ska följa list, verkar perfekt med Letti. Klamren är dyra, donet kostar en hel del (men är engångskostnad), men resultatet och hastigheten gör det ofta till ett bra val ändå.
Enbenta väljer man när man förlägger mot en sidoyta, typ list, sockel, hörn, samt för nästa kabel som ska ligga mot den första (och gör inte missen att förskjuta klamren mellan varje kabel, mycket snyggare att sätta de exakt under varandra i snygga rader).
Tvåbenta används på fria ytor.
7mm Letti på kabel upp till ca 8, max 9 mm
8mm kan funka bra upp till 10mm (faktiskt) Jag kör alltid 8mm till Drakas EXLQ som enligt förpackningen är på 9,5mm.
Sen 10mm kan troligen gå upp till 12 mm då, jag har nog inte testat gränsen här.
Tvåbenta Letti klarar däremot inget speciellt mycket överdim, funkar inte att använda 8mm till 9,5mm kabel, bl.a.
Drakas EXLQ pure 5g2,5 är enligt datablad 11,2 mm, så den kabeln skulle jag utan tvekan använt till din spismatning, och troligen funkar den prima att slå på plats med Letti 10
http://draka.se/cables/exlq-pure-450750-v/
Om du menar att det är svårt att få kabeln att ligga runt ett ytterhörn på ett foder så är svaret ja, det är det. Ett knep är att ta ett vanligt stålborr (8-10mm) och fila bort på listen mot väggen. Det kan också göras med en vass kniv. Tryck absolut inte dit kabeln mot det vassa hörnet, det kan leda till kallflytning med kabelbrand dom följd.
vad är tillåten böjradie på en EKRK?J Johan456 skrev:Om du menar att det är svårt att få kabeln att ligga runt ett ytterhörn på ett foder så är svaret ja, det är det. Ett knep är att ta ett vanligt stålborr (8-10mm) och fila bort på listen mot väggen. Det kan också göras med en vass kniv. Tryck absolut inte dit kabeln mot det vassa hörnet, det kan leda till kallflytning med kabelbrand dom följd.
våra "originalkulo" sitter (satt, nästan all är borta nu) med små smäckra metallklammer och långa kullerspårskruv (genom puts på trävägg) - detta blir ganska snyggt om man gillar "gammal stil" - men frågan är om det går att få tag på sådana nya...
Jag har sparat dessa klammer då de är de enda jag tycker funkar bra i våra putsade tak, vågar inte slå i letti där och få taket i huvudet...
Jag har sparat dessa klammer då de är de enda jag tycker funkar bra i våra putsade tak, vågar inte slå i letti där och få taket i huvudet...
Normalt är tillåten böjradie för installationskabel 12xdiametern vid installation och 6xdiametern vid slutmonteringen. Kontrollera med tillverkaren av din kabel, det bör stå på deras hemsida. Men just när det gäller ytterhörn så är det inte böjradien utan att du sätter ett vasst tryck på en punkt.J JohanLun skrev:
Jag har känslan att för "vanliga vita installationskablar" så lovar de flesta radie > 5x diameter vid slutmontering och någon tillverkare är neråt 3xdia.
Nu orkar jag inte kolla runt bland specarna från olika tillverkare, men den som har tid kan ju kolla hos Draka,Nexans, NKT, ericsson cable osv
edit:
Men för kabeln jag länkade till här ovan står det:
Böjningsradie
11 x D
4 x D vid slutmontering
Nu orkar jag inte kolla runt bland specarna från olika tillverkare, men den som har tid kan ju kolla hos Draka,Nexans, NKT, ericsson cable osv
edit:
Men för kabeln jag länkade till här ovan står det:
Böjningsradie
11 x D
4 x D vid slutmontering
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Det har gissats lite tidigare här på forumet, men vad innebär slutmontering?
Så som jag har förstått det, så är det när man t ex förlägger den längs väggen och spikar fast den, dvs man kommer inte böja kabeln fram och tillbaka mer för att få den på plats. Då tillåts den snäva böjradien.
Så som jag har förstått det, så är det när man t ex förlägger den längs väggen och spikar fast den, dvs man kommer inte böja kabeln fram och tillbaka mer för att få den på plats. Då tillåts den snäva böjradien.
Det är korrektM Marcussjogren skrev:
Tack för alla svar. Jag har köpt en låda enbenta letti för 8mm kabel och ett verktyg nu. Återstår att se hur långt jag hinner i helgen. Jag har hittat exlq 5g2,5 i längder om 10 eller 50m. Eftersom jag inte vet när jag behöver det nästa gång vill jag inte köpa 50m i onödan. Och jag vill kontrollmäta att 10m räcker innan jag slår till. Så spismatningen får snyggas till en annan gång.
Nu är första biten klar. Kabelkanalerna är borta, Kylskåp och diskmaskin har sina egna uttag och gruppen belysning 2 är något avlastad. Något som brukar nämnas här är att det inte är snyggt att ha för blandade laster på grupperna. Det har jag brutit mot genom att lägga hall och badrum på samma grupp som kylskåpet. Mamma hade en lösning på att det inte ser snyggt ut. Gör ett skåp som döljer gruppförteckningen.
Bonusbild från hallen. Det finns tre kablar på bilden dragna vid tre olika tillfällen. Gissa vilken som är dragen av en elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bonusbild från hallen. Det finns tre kablar på bilden dragna vid tre olika tillfällen. Gissa vilken som är dragen av en elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder