O
N Nerre skrev:
Det är väl det som ska vara poängen med att ha en auktoriserad elektriker i firman, denne ska ta ansvar för dessa saker och inte överlåta till "kabeldragarna" att göra det. Den auktoriserade bestämmer vilken material som ska användas, hur det ska kopplas och dras osv.
Nej. Systemet fungerar inte längre på det sättet. Ansvaret har helt flyttats ifrån den auktoriserade elinstallatören till företagsledningen. Det enda den auktoriserade elinstallatören för regelefterlevnad behöver göra är att granska egenkontrollprogrammet och att säkerställa att det följs. Hen skall även agera regelmässigt och tekniskt stöd till företagsledningen vid behov. Inget av detta inbegriper att bestämma vilket material som skall användas på enskilda jobb, övervaka dessa jobb eller att se till att de utförs rätt. Allt det är företagsledningens ansvar. Det är därför elinstallatören inte behöver vara varken anställd eller arbeta i företaget utan att det räcker med att hen är "knuten" till företaget på konsultbasis och rycker in vid behov.

Edit: Nu ligger Fluxio.se nere men när @Rrrrr slutar att abstinensposta här och får upp forumet igen så kan du få leta reda på en tråd där. Det är en auktoriserad elektriker som sagt upp sig frågar hur mycket han skall begära i ersättning från sin föredetta chef för att kvarstå som "elinstallatör för regelefterlevnad" efter att han slutat. Den diskussionen är ganska kort och det kommer snabbt fram att det till och med finns ett av branschen standardiserad avtal som regler det där för att inte installatören skall råka ta på sig mer ansvar än nödvändigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
G Grottan skrev:
Vad gäller e.g kring installationer i prefabricerade "moduler"?

-Husvagn
-Bygg-barack / kontorsmodul
-Container (flyttbar verkstad, teknikbod it etc)

Krävs auktotisation / EKP för en dylik installation? Vad gäller om den köps från annat EU land - får/kan/vill den installeras eller krävs det att den auktoriserade / medlem i EKP river ut allt ocg gör om på nytt?
Det som gäller alla dagar i veckan är ett väl och säkert utfört arbete. Allt annat är sekundärt.

Regler att följa för utförandet finns i de vanliga elinstallationsreglerna SS 436 40 00 del 717 och 721. Transportstyrelsen har eller har haft regler hör också.

Sedan, huruvida arbetet omfattas av elsäkerhetslagen och dess krav på behörighet beror på hur man tolkar starkströmsanläggning. Lagen anger inga tillämpningsområden, utan man får där gå till ESV's föreskrifter ELSÄK-FS 2008:1 som säger att de inte gäller för fordon, inklusive släpfordon, t.ex. husbilar och husvagnar. Om byggbaracker, containers etc ingår där framgår inte, men de kan kanske falla under släpfordon. Detta går säkert att diskutera, det är ju viktigt för säkerheten att man får...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har varit på ett husprojekt där vissa moduler av husen kom direkt ifrån Italien, med allt klart, även elen.
Badrummen var sådana moduler i alla fall.
Vi skulle alltså "skarva" in modulen som sådan till resten av elsystemet.
De italienska trådarna var lite konstiga, det var RK och kändes lite som innerledarna i en gummikabel, jag är inte säker på om det var gummi, men känslan när man skalade påminde om det.
 
tommib
K KjellTimell skrev:
Hursomhelst är jag fortfarande nyfiken på min obesvarade fråga på vad icke subventionerad vård skulle kosta en elektriker, ett vanligt besök samt lättare kirurgi.
Du får gärna ställa den i en separat tråd eftersom det inte har någon bäring på diskussionen i denna, vilket jag också uttryckt för några sidor sedan.

Eller så hör du av dig till någon av de privata aktörerna men då är ditt urval av ingrepp något begränsat. Kanske en ansiktslyftning kan vara något?

Nej, ärligt talat så skulle jag berätta om jag visste men jag har ingen aning. Som tur är behöver jag inte tänka på ekonomin i min vardag på det sättet. Visst, man försöker att inte slösa med saker men det är sällan jag avstår något jag tycker behövs pga kostnaden.

För att upprepa mig ang kostnaden för elektrikern så spelar det ingen roll. Jag skulle inte betala snickaren 200 kr för att sätta upp en hylla hos mig och jag vill inte behöva betala elektrikern heller. Min invändning är i huvudsak principiell, det ekonomiska är bara ett argument av många andra och ett mindre viktigt sådant.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har varit på ett husprojekt där vissa moduler av husen kom direkt ifrån Italien, med allt klart, även elen.
Badrummen var sådana moduler i alla fall.
Vi skulle alltså "skarva" in modulen som sådan till resten av elsystemet.
De italienska trådarna var lite konstiga, det var RK och kändes lite som innerledarna i en gummikabel, jag är inte säker på om det var gummi, men känslan när man skalade påminde om det.
Var bl.a sådana moduler jag tänkte på, såg häromsistens en artikel om ett helt hyreshus som kom på båt från Kina - kompletta för att driftsätta. Även modulbyggnader från Cramo/Ramirent etc kommer ju färdiga installationsmässigt och kopplas samman med en kort CEE kabel mellan respektive modul - men även här börjar det dyka upp leveranser från Baltikum. Även kompletta väggblock med kanalisation kan köpas från Baltikum.

Säkert inget fel på dem men trots allt är det ju någon annan än den auktoriserade, sannolikt inte med i något EKP heller så e.g "borde" det inte vara ett problem i andra tillämpningar att tex förlägga rör i väggblock som snickare/självbyggare (nu tror jag iofs få elektriker/installatörer i praktiken tjurar om dom kommer till ett färdigställt hus med vettigt utförd kanalisation och skall dra om allt)
 
K KjellTimell skrev:
Nu gällde ju inte frågan nödvändigtvis att operera sig själv, vilket är en helt annan dimension. Utan främst operera andra personer (vilket känns aningens mer realistiskt om än rätt långt bort). Trodde faktiskt min sista rad skulle vara nog tydlig med att även jag inte tycker det är helt lika jämförelse utan det vart en spin-off på vad en elektriker skulle få betala för icke subventionerad vård (vilket egentligen är en icke fråga då vi i Sverige har denna fina möjlighet).

Ditt inlägg vart lite inspirerande faktiskt men jag har inget nageltrång idag tyvärr, men nu vet jag vart jag skall vända mig den dagen det blir aktuellt. Dock bor det ju en konsumentpionjär inom mig, så om jag känner mig själv rätt så kommer jag kräva mer utrustning/instrument än vad dina länkar rekommenderar (precis som när man renoverar hemma). Kostnaden lär ju med ett par tre miljoner minst överstiga ett icke subventionerat läkarbesök för min del.
Drömmen vore en pendlad uttagsenhet bestyckad A, B C kraft, instrumentluft + medicinska gaser i vardagsrummet (ja, om takstolarna tål punktlasten). Luftbromsar vore coolt, men får snegla på en enklare modell till en början. Blir ju lite känsligt med gaserna, så det blir väl till att man skyddsutjämnar hela vardagsrummet när man ändå är igång.
Men det är ju svårt att nöja sig när man är på god väg, så det blir väl till att skapa IT-jordningssystem för sakens skull.
Dock faller jag lite på den avbrottsfria kraften, den är ju inte avbrottsfri så länge den föregås av JFB vilket blir knepigt i en bostad. Det blir nog svårt att hävda att jordfelsövervakning skulle vara OK hemma hur instruerad jag än må känna mig.
Dom klena GU10 spottarna i vardagsrummet hade passat fint om jag tänkt upprätta några neonatal vårdplatser här hemma, men skall jag operera på riktigt vill jag nog ha en riktig lampa. Gillar Fagerhults design över Merivaara, dock osäker på om Fagerhult kan erbjuda en modell med integrerad kamera (tänkte att du kan följa med på operationen via videolänk).
Det räcker väl med <100 CFU när man inte utför tung kirurgi? Dock lär ju inte mitt FTX klara ens det så det är väl bara kliva på stort här med, minimera riskerna att råka ut för en infektion. Även om det finns mobila vagnar för att lokalt klara CFU kraven så vore det ju ändå roligare med ett LAF-tak eller en avidicare lösning och landa på <10 CFU, fast takhöjden är ju inte generös i mitt hus så LAF är nog kanske att föredra.
En antistat matta är nog också bra att ha, när man ändå kostat på sig så mycket men man kan väl snika det till runt fåtöljen bara, pengarna skall ju räcka till annat såsom dörröppnare med sparkkontakter, spoldisk, diskdesinfektor, autoklav osv.
Kallelsesignal känns ju onödigt, har ju ingen att kalla på direkt så där kan man ju snåla in lite.

Nej, skämt åtsido så skulle det aldrig falla mig in att göra det själv vare sig det är på mig eller någon annan (även med tillgång till en regelrätt OP-sal och utbildade vårdgivare omkring mig). Skulle knappt låta en kirurg göra det, så klen är jag faktiskt. :)
Men det finns säkert dom som i ren desperation skulle gjort det om det inte fanns en annan lösning.

Hursomhelst är jag fortfarande nyfiken på min obesvarade fråga på vad icke subventionerad vård skulle kosta en elektriker, ett vanligt besök samt lättare kirurgi.
Din fråga är irrelevant på så vansinnigt många sätt. Det krävs t.ex. fler än kirurgen för att genomföra en operation om patienten skall sövas, men visst...du kan läsa tidigare i tråden vad en läkare har i timpeng, lägg på hyra för ett mottagningsrum och några skalpeller och undersökningsredskap, och där har du kostnaden för att åtgärda en enkel operation typ nageltrång (ni läkare i tråden får gärna rätta mig om jag har fel). Någon annan kirurgi än denna extremt enkla är inte relevant eftersom villael är ett enmansjobb, vilket "småkirurgi" också bör anses vara.
 
N Nerre skrev:
Precis. Men frågan här är ju vem som tar fram den där instruktionen och kontrollerar att den är rätt.

Det är väl det som ska vara poängen med att ha en auktoriserad elektriker i firman, denne ska ta ansvar för dessa saker och inte överlåta till "kabeldragarna" att göra det. Den auktoriserade bestämmer vilken material som ska användas, hur det ska kopplas och dras osv. För det är den biten som är det svåra, man måste vara kompetent nog att upptäcka alla fallgropar med smådetaljer.

Det är klart att nån som får i uppdrag att koppla brun till L och blå till N klarar av det. Men om det är felkopplat så det faktiskt är skyddsjord som ligger på blå blir det inte riktigt bra.

(Det är bara ett exempel på saker som kan gå fel.)


Och visst kan även en auktoriserad elektriker göra fel. Frågan är hur ofta man gör fel.
Det är ju sånt som ska tas upp i utbildningen vi förespråkar.
Monteringsanvisningar gör väl tillverkarna själva redan idag? (Undrar om de har elektriker anställda för att skriva dem :thinking:)
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
G Grottan skrev:
Var bl.a sådana moduler jag tänkte på, såg häromsistens en artikel om ett helt hyreshus som kom på båt från Kina - kompletta för att driftsätta. Även modulbyggnader från Cramo/Ramirent etc kommer ju färdiga installationsmässigt och kopplas samman med en kort CEE kabel mellan respektive modul - men även här börjar det dyka upp leveranser från Baltikum. Även kompletta väggblock med kanalisation kan köpas från Baltikum.
Bygger inte det på att det som installeras är CE-märkt?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Behövs det 4 månader utbildning för att sätta ett uttag? Märkligt, körkort klarar de flesta på 10-20 lektioner, men att sätta ett uttag skulle behöva 500+ lektioner (4 månader, 20 dagar i månaden, 8 lektioner om dagen). Ärligt talat, klarar man det inte fortare så bör man nog avstå.

Jag kan tänka mig att lägga 10-15'.
När du tar körkort för bil måste du lära dig mer än bara köra rakt fram och växla.

Samma sak med el så måste du lära dig mer än bara "sätta ett uttag". Kan du inte redan sätta ett uttag så kan jag lära dig det på 15 min helt gratis ;)
 
Man kan ju ta körkort för moped. Då är det i princip samma teoretiska utbildning. men inte alls lika mycket praktik. Du rör dig i samma farliga miljö som lastbilschaufförer med ABECEDE-kort.
Man skulle ju kunna lära sig de grundläggande teorierna bakom elinstallationer och de enklaste handgreppen utan att gå som lärling flera tusen timmar...


Bilanalogier är aldrig fel.
 
Fairlane
Rrrrr Rrrrr skrev:
När du tar körkort för bil måste du lära dig mer än bara köra rakt fram och växla.

Samma sak med el så måste du lära dig mer än bara "sätta ett uttag". Kan du inte redan sätta ett uttag så kan jag lära dig det på 15 min helt gratis ;)
Jag klarar eluttaget, men skulle gärna ha ett "körkort" för att arbeta på min egen anläggning. Skulle gärna lära mig mer hur man ska tänka när man ska utöka gruppen med ett nytt uttag och inte bara tänka att det går nog bra. Det jag register på är att Nerre säger att man minst måste ha 4 månader heltidsutbildning för att klara det mesta i en villainstallation, samtidigt som folk klarar en uppkörning med bilen efter 10-20 lektioner i körskola. Så mycket svårare är nog inte eldelen.

Blir jag osäker över ett monument när jag ska koppla el så kan jag avbryta och i lugn och ro fundera igenom saken. Jag kan då läsa på mer eller rådfråga här eller komma fram till att jag bör ringa ett proffs. Samma lyx har man inte i trafiken. Där måste man fatta ett beslut på några 100-delar av en sekund.
 
F
Rrrrr Rrrrr skrev:
Samma sak med el så måste du lära dig mer än bara "sätta ett uttag". Kan du inte redan sätta ett uttag så kan jag lära dig det på 15 min helt gratis
Perfekt, säg att det är 20-30 saker till som tar 15 minuter att lära sig så är vi uppe i den där helgkursen. Och så lite prov på det och sen får man sin villabehörighet :ok:
 
  • Gilla
Kinta och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Den auktoriserade bestämmer vilken material som ska användas, hur det ska kopplas och dras osv.
Jag tror att du missuppfattat både det gamla behörighetssystemet och det nya om du tror att det är så.

Om vi med det gamla systemet hade en firma med 1 auktoriserad elektriker och 20 montörer, så blir det rätt uppenbart att det inte fungerar att den auktoriserade ska fatta beslut om material och hur det ska dras konstant. Det har hen delegerat till montörerna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför skulle det bli infekterat?
Ja, jag vet ju inte! :) Det är därför jag har litat på läkarna. (Elektriker är jag däremot uppväxt med, så de lyssnar jag inte lika okritiskt på. ;) Det är kanske tur att farsan inte var läkare, då hade jag säkert inte lyssnat på dem heller... ;))
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Din fråga är irrelevant på så vansinnigt många sätt. Det krävs t.ex. fler än kirurgen för att genomföra en operation om patienten skall sövas, men visst...du kan läsa tidigare i tråden vad en läkare har i timpeng, lägg på hyra för ett mottagningsrum och några skalpeller och undersökningsredskap, och där har du kostnaden för att åtgärda en enkel operation typ nageltrång (ni läkare i tråden får gärna rätta mig om jag har fel). Någon annan kirurgi än denna extremt enkla är inte relevant eftersom villael är ett enmansjobb, vilket "småkirurgi" också bör anses vara.
Njae, det är tom värre än så. Den är svår att svara på, på ett sätt som skiljer sig från "hur mycket kostar elektrikern".

I stort sett all prisbildningsteori utgår från att det finns en marknad. (Jag förenklar ganska kraftigt nu för att spara plats och hår.) De teorier som vi har fungerar bättre ju friare ("öppnare") marknaden är. Då kan faktorer som tillgång och efterfrågan osv. få ganska fritt spelrum, och det blir enkelt, iaf i teorin, att svara på frågan.

Men för kirurgi så är denna marknad kraftigt störd över i stort sett hela världen. Och de på en massa olika sätt. Den är kraftigt reglerad (tom värre än elbranschen ;)), och gott så, men det stoppar inte där, den har också stora monopolistiska/oligopolistiska inslag (ett fåtal, eller tom bara en, aktör dominerar helt på både utförar och beställar-sidan), det råder också stor skillnad mellan kundernas och leverantörernas kompetens, det är alltså svårt för kunden att veta vad vederbörande köper (vilket paradoxalt tenderar till att leda till lägre pris och sämre kvalitet, men det hålls emot här av regelverket och tillsynsmyndigheterna Allan). Pris elasticiteten är dessutom så när noll det går att komma (utom för rena skönhetsoperationer då), dvs ligger man där med brutet ben så tänker man sällan på om det är värt det att få det ihopspikat igen, det får "kosta vad det kosta vill".

Man skulle kunna hålla på såhär i några sidor till, och böcker har naturligtvis skrivits om det. Men summa summarum så leder vi fram till det som ekonomerna kallar market failure, redan innan vi egentligen börjat.

Hela branschen, på världsbasis är dessutom helt anpassad efter denna ordning. För att ta ett exempel; i USA så får du kvitto på vad allt "kostat", men är detta då den verkliga kostnaden? Nej, eftersom försäkringsbolagen bara ersätter upp till en viss nivå, så är systemet att "salta" räkningen för att få godtagbar kostnadstäckning upphöjt till regel. Det betyder att den som måste betala själv får betala en orimligt hög summa. Precis som systemet med Ahlsells kundprislista! Dvs alla som verkligen handlar där får varierande rabatter på flera tiotals procent, dumhuvudena som måste betala fullpris blir uppskörtade.

Så man kan räkna på vad det "kostar", men det är förvånansvärt svårt att få en vettig uppfattning om vad det "borde kosta". Liksom el-nisses "du får rabatt på mitt pris"-system så är hela branschen (från läkemedelstillverkning och nedåt) anpassad efter en i grunden ofri marknad. Och på en sådant så blir det svårt att tala om pris. (Därmed inte sagt att de inte kan haverera pga ekonomiska faktorer, se bara på Sovjetunionen.)

Så summa summarum, i sjukvården världen över har man upphöjt Ahlsells prislista och rabattsystem till högsta konst! I alla led och på alla nivåer. I ett sådant så blir det svårt att tala om vad något "kostar".


(Och ta inte detta som intäkt för att jag sjunger laiseez faire kapitalismens lov. Tvärtom, blandsystem är och förblir överlägsna alla extrema avarter, var sig de kallar sig höger eller vänster. Att lagom är bäst är min fasta övertygelse!)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.