TS lyser med sin frånvaro
 
Även om det enligt nulägesberäkning räcker med 2,5 mm2 så känns det dumsnålt att ens tänka en huvudledning mindre än 5g6.
Speciellt när laddstationer till elbilar, solpaneler och liknande är på starkt intåg.
 
M MagHam skrev:
Även om det enligt nulägesberäkning räcker med 2,5 mm2 så känns det dumsnålt att ens tänka en huvudledning mindre än 5g6.
Speciellt när laddstationer till elbilar, solpaneler och liknande är på starkt intåg.
Om det var ett svar på mitt inlägg om att jag ska ha 2,5 mm2 till förrådet så är jag fullt medveten om det.
Därför förläggs den kabeln i ett markrör och blir lätt att byta ut om så krävs för framtida förändringar.
Då blir det lätt att byta till den dimension som behövs.
Men känns onödigt att göra det nu eftersom inget behov finns i nuläget.
Den dagen det blir aktuellt drar jag ny matning och problemet är ur världen.
Kommer att ta max 20 min och eftersom jag ger mig själv 100% rabatt på arbetskostnaden och inte debiterar mig någon framkörningsavgift så blir kostnaden inte betungande ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Och om det ska laddas en elbil så får jag öka huvudsäkringarna och i värsta fall om 25A inte räcker till byta till GIII men den tiden den sorgen.
Arbetskostnaden blir densamma :)
 
  • Gilla
Micke!!!
  • Laddar…
Man måste inte alls dimentionera efter största möjliga huvudsäkring. Att däga att svaret 2,5m^2 är helt felhåller jag inte med om. Det är i allmänhet rätt svar. Det var ju dessutom med lite reservationer. Svarav typen minst 6mm^2 är däremot fel.
 
D Daniel 109 skrev:
Man måste inte alls dimentionera efter största möjliga huvudsäkring. Att däga att svaret 2,5m^2 är helt felhåller jag inte med om. Det är i allmänhet rätt svar. Det var ju dessutom med lite reservationer. Svarav typen minst 6mm^2 är däremot fel.
Du kanske skulle citera det inlägg som påstår dessa "felaktigheter" då.
Var du full eller hade du problem att hitta tangentbordet? ;)
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Det var ett generellt svar, inte ett svar tillnågon specifik. Desutom fpr man inte citera om det inte är motiverat, vilket man nog kan ifrågasätta i ditt fall.
 
D Daniel 109 skrev:
Det var ett generellt svar, inte ett svar tillnågon specifik. Desutom fpr man inte citera om det inte är motiverat, vilket man nog kan ifrågasätta i ditt fall.
Du hänvisar ju till ett svar i texten!
 
Nu tycker jag den hät tråden skapar mer förvirring än klarhet.

Och jag har ändå en strikt syn på vad som är rätt och fel.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du hänvisar ju till ett svar i texten!
Gör jag?
 
D Daniel 109 skrev:
Man måste inte alls dimentionera efter största möjliga huvudsäkring. Att däga att svaret 2,5m^2 är helt felhåller jag inte med om. Det är i allmänhet rätt svar. Det var ju dessutom med lite reservationer. Svarav typen minst 6mm^2 är däremot fel.
Du kan väl städa upp i detta lite, i stället för evinnerligt tjafs beskriv din syn på varför det du skrev är "i allmänhet rätt" och andra typen svar fel?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
För 16A avsäkring räcker det i de flesta fall med 2,5mm^2. Inte alltid, men ofta. Därmed är det helt fel att säga att det måste vara minst 6mm^2.
 
Men det är ingen som påstår att det måste vara 6 mm² !!
 
Nu sa jag bara att den typen av svar är fel. Inte att du eller någon annan sagt det. Även om den faktiskt är så...

Demmpa Demmpa skrev:
Tex N1XV minimum 5G6

Vilka avstånd är det mellan?
 
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Att däga att svaret 2,5m^2 är helt felhåller jag inte med om. Det är i allmänhet rätt svar.
Jag tycker nog 2,5m^2 är överdrivet stor dimension, men jag erkänner att jag inte är elektriker.

Jag har för mig att du brukar vara noggrann med storheter och enheter, så antingen menar du det som står eller också får du ta piken (om jag minns rätt) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.