Hej! Har läst så mycket bra tips här inne så jag hoppas att jag med kan få några
Är det någon som har lust att slänga ett öga på skissen och ge ett utlåtande?
Det är två Strömsnästankar a 500 varav den ena med beredare.
Alpha kombipanna (vet att jag borde byta den men en sak i taget ;)
Skulle bli så glad för hjälp!
 
  • Teknisk ritning över värmesystem med Strömsnästankar och Alpha kombipanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Joo vi har läst och läst :0
Vad skulle du anmärka på, på ritningen?
 
J
Ska du ha öppet eller slutet system , det ser ut som ett kärl nere till vänster med ? , har du öppet så ska det inte vara ett kärl eller omvänt , inget öppet då ska det vara avluftning på topp tankarna .eftersom dom är paralella .
Med så lite tankar 2X500L så är ett kärl på ca 100 - 150 L lagom
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Ska du ha öppet eller slutet system , det ser ut som ett kärl nere till vänster med ? , har du öppet så ska det inte vara ett kärl eller omvänt , inget öppet då ska det vara avluftning på topp tankarna .eftersom dom är paralella .
Med så lite tankar 2X500L så är ett kärl på ca 100 - 150 L lagom
Hej! Tack för du svarat! De ska va öppet nu men vi har förberett så vi kan sätta dit ett slutet när jag bytar pannan:) skall jag inte ha nån avluftning på toppen då om det är ett öppet kärl?:)
 
L Leif i Skåne skrev:
Här är mer att fundera över, för att nyttja dom 25 kWh som finns kvar i pannan när man slutat elda.
[länk]
Tack men läst den minst 5 ggr redan
De ända stället jag har hittat nån info om återkoppling. Vet du nån mer stans man kan läsa om det?
 
J
Skogsgård Skogsgård skrev:
avluftning på toppen då om det är ett öppet kärl
Alltid bra med avluftningar avstängbara en del av automatiska har en tendens till att läcka och att ligga i framkant när du byter panna , är inte fel att ha det klart då . i nuläget så har du kanske röret upp till exspansion direkt på pannan och då avluftar det den vägen , och en nödkylning behövs i princip inte då allt kokande åker ut på taket om det händer , men är inte fel att ha .
Vid slutet system så är det mera ett måste med nödkylning , inget kul att gå in i ett pannrum där 100C ånga åker ut genom säkerhetsventilen som öppnar vid 1,5 bar då trycket ökar över det vid kok
 
På toppen av tankarna måste du ha en möjlighet att släppa utluft anting via ventil eller rör till expansionskärlet.

En kran så att du kan koppla bort panban vid byte är inte fel, men då måste du ha en säkerhetsventil på tanken med elpatron. Den kan sitta på toppen och även funka som avluftningsventil.

Snyggt ritat.
 
J jojo123 skrev:
Alltid bra med avluftningar avstängbara en del av automatiska har en tendens till att läcka och att ligga i framkant när du byter panna , är inte fel att ha det klart då . i nuläget så har du kanske röret upp till exspansion direkt på pannan och då avluftar det den vägen , och en nödkylning behövs i princip inte då allt kokande åker ut på taket om det händer , men är inte fel att ha .
Vid slutet system så är det mera ett måste med nödkylning , inget kul att gå in i ett pannrum där 100C ånga åker ut genom säkerhetsventilen som öppnar vid 1,5 bar då trycket ökar över det vid kok
Där skrev du nått jätte bra! Ska välja avstängninsbara! Jag tror vi har koll på nödkylningen med. Man fyller väl på med kallvatten då? Och sen tänkte vi sätta säkerhetsventil vid varje ställe vi ska kunna stänga av:)
 
D Daniel 109 skrev:
På toppen av tankarna måste du ha en möjlighet att släppa utluft anting via ventil eller rör till expansionskärlet.

En kran så att du kan koppla bort panban vid byte är inte fel, men då måste du ha en säkerhetsventil på tanken med elpatron. Den kan sitta på toppen och även funka som avluftningsventil.

Snyggt ritat.
Tack de ska vi ha!!
Har med tänkt sätta kulventiler efter pannan innan laddomaten för att kunna elda med endast pannan om jag får strömavbrott och sjcirkulationen inte funkar med tankarna inkopplade. Så man sitter i säker båt här i skogen:)
 
Sen undrar jag lite! Lutningar på rören, läst att pannan ska va lägre än tankarna och röret ska gå upp från pannan till tankarna på laddningen. Men att returen spelar ingen roll. Samt lutning 1cm/m. Stämmer detta?
 
Nu fattar jag inte hur du menar med kulventiler för självcirkulation.

Lutningen är inte viktig, bara det inte blir luftfickor.

Det finns två varianter av nödkylning. Sntingen kör man in kallvatten i pannan, eller också kör man kallvattnet i en kylslinga. Har man en brunn med begränsad vattenmängd brukar den första varianten rekomendras. Jag har en sådan, köpt från Polen klar billigare och snyggare än de som finns på den svenska marknaden.
 
J
Skogsgård Skogsgård skrev:
Sen undrar jag lite! Lutningar
Sätt laddomaten så nära pannan som möjligt , den är byggd för att det ska bli självcirk innan ev fläkt , laddpump startar .
Jag har konverter som kan startas för laddning om det blir strömavbrott , åker aldrig bort under eldning
 
Nej, det funkar bättre om den sitter nära tankarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.