Hej,

Köpte en Bacho högtryckslufts mutterdragare(BP815) som kräver en nippel för att kunna kopplas till min tryckluftsslang. Först provade jag en nippel som följde med en billigare mutterdragare(Jula) men den läckte luft. Köpte en ny nippel men även den läcker luft? Jag frågade på Jula men de menade på att man inte ska behöva använda gängtejp?

pBsDv73.jpg
 
Jag monterar alltid nipplarna med gängtejp. Mina luftverktyg har inga packningar i gängorna som skulle göra de tätt utan tejp.

//Niklas
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Aha, köpte en sådan som denna innan jag han läsa här, kan det funka?

Förövrigt, är det rätt material på nippel eller bör den vara mässing?
 
S snowjim skrev:
Aha, köpte en sådan som denna innan jag han läsa här, kan det funka?

Förövrigt, är det rätt material på nippel eller bör den vara mässing?
Samma, samma (y)
 
Jag har oftast problem med att få saker täta även med hjälp av gängtejp. Men flytande gängtätning tycker jag fungerar utmärkt:
https://www.swedol.se/loctite-577-gangtatning-50ml.html
https://www.hornbach.se/shop/LOCTIT...3y_QeYfQXvNIY3mZ8kLXeRD7KG9K9_0caAj00EALw_wcB
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/gangtatning-2000031437

Loctites variant är betydligt dyrare och säkert bättre på något sätt men även den från Biltema har fungerat hur bra som helst till mina tryckluftsnipplar.
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Tack! Ska testa den gängtejp jag köpte först sen blir det såfall Loctit liknande. Jag kände ju till Loctit för just detta ändamål sen tidigare men trodde inte det skulle behövas med tanke på Julas kommentar.
 
optimum
Du har köpt en fin högpresterande maskin med bra kvalitet. Då bör du sätta dit en riktig koppling och nippel sm inte läcker och inte stryper flödet.
 
optimum optimum skrev:
Du har köpt en fin högpresterande maskin med bra kvalitet. Då bör du sätta dit en riktig koppling och nippel sm inte läcker och inte stryper flödet.
Aha? Så man ska inte behöva gängtejp o liknande? Vad skulle vara en bra nippel i detta fallet?
 
S snowjim skrev:
Aha? Så man ska inte behöva gängtejp o liknande? Vad skulle vara en bra nippel i detta fallet?
En bra nippel är en som har samma tillverkare som snabbkopplingen.... Dessutom vill en mutterknack ha mycket luft, så stor innerdiameter på kopplingen (och slangen) är viktigt... Det finns bättre och sämre snabbkopplingar, men håller man sig till en tillverkare så brukar det funka utmärkt... Gängtätningen kommer du ändå inte undan ...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
optimum
S snowjim skrev:
Aha? Så man ska inte behöva gängtejp o liknande? Vad skulle vara en bra nippel i detta fallet?
PM-till dig då det blir reklam
 
optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
En bra nippel är en som har samma tillverkare som snabbkopplingen.... Dessutom vill en mutterknack ha mycket luft, så stor innerdiameter på kopplingen (och slangen) är viktigt... Det finns bättre och sämre snabbkopplingar, men håller man sig till en tillverkare så brukar det funka utmärkt... Gängtätningen kommer du ändå inte undan ...
Det finns många fabrikat av kopplingar som är kraftiga strypningar och gör att maskinen inte får tillräckligt luftflöde och därmed försämrad funktion.
 
optimum optimum skrev:
Det finns många fabrikat av kopplingar som är kraftiga strypningar och gör att maskinen inte får tillräckligt luftflöde och därmed försämrad funktion.
Jo, det var ju exakt vad jag skrev?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
PM-till dig då det blir reklam
Varför det? Vi rekommenderar ju både det ena och det andra här utan att det klassas som reklam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.