Vi har ganska liknande hus, fast helt olika ändå men jag känner igen mig i många av funderingarna.
Även vi snabbrenoverade köket från 70-tals orgien med brunorange kakel. Håller otroligt bra med våtrumsfärg faktiskt.
Kan nog bli fint med kupa på huset, fock tycker jag att ni ska fundera på att klä med plåt. Trä tror jag inte passar in så bra med det övriga.
En del har föreslaget tvätt av taket och det hade nog inte varit fel, undvik dock högtryck som garanterat har sönder ev svaga plattor. Dra på grönfri med vattenslangen bara.

Ser att ni målar snickerier och tak med pensel, överväg att skaffa en enkel färgspruta. Går otroligt mycket fortare med stora ytor och blir en helt annan finish.

Nya fönster kommer göra mycket för estetiken och flaggfönster är ju mer tidstypiskt rätt. Jag har köpt nya såna och bytt ut befintliga, mest för att jag ville ha bullerdämpande glas. Dom var faktiskt inte så dyra som man kan tro.

Passa nu på att njut av lite ledigt och den lille. Renoveringen kan vänta tills rutinerna satt sig lite...
 
Martin_B
L ljhnilsson skrev:
Vi har ganska liknande hus, fast helt olika ändå
Den där meningen lät lite kul :D
 
Martin_B
L ljhnilsson skrev:
Ser att ni målar snickerier och tak med pensel, överväg att skaffa en enkel färgspruta. Går otroligt mycket fortare med stora ytor och blir en helt annan finish.
Sprutlackera snickerier i sekelskifteshus?? :D

Nä, tacka vet jag en fin kvalitetspensel!!! Man skall se att det är penselmålat i gamla hus.
Taket tycker jag dock man med fördel kan rolla, men där funkar säkert också att spruta på. Just eftersom det är så matt att man ej ser strukturen ändå.
Har man riktigt lågt i tak så det syns, bör man kanske måla som man gjorde när huset byggdes.
 
  • Gilla
emmjo och 2 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Sprutlackera snickerier i sekelskifteshus?? :D

Nä, tacka vet jag en fin kvalitetspensel!!! Man skall se att det är penselmålat i gamla hus.
Taket tycker jag dock man med fördel kan rolla, men där funkar säkert också att spruta på. Just eftersom det är så matt att man ej ser strukturen ändå.
Har man riktigt lågt i tak så det syns, bör man kanske måla som man gjorde när huset byggdes.
Jag har ju en smygande känsla av att innetakspanelen mer är en produkt av 70 el 80 tal och då tycker jag inte det är något helgerån att spruta. Går ofantligt mycket fortare och man sparar axlar och nacke lite.
Vill man tvunget ha penseldrag kan man alltid kladda i blöt sprutad färg..
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Verkligen snyggt att dra ner takfärgen lite, får det att se mer tidsenligt ut med en enkel manöver!
 
  • Gilla
emmjo och 4 till
  • Laddar…
Martin_B
L ljhnilsson skrev:
Jag har ju en smygande känsla av att innetakspanelen mer är en produkt av 70 el 80 tal och då tycker jag inte det är något helgerån att spruta. Går ofantligt mycket fortare och man sparar axlar och nacke lite.
Vill man tvunget ha penseldrag kan man alltid kladda i blöt sprutad färg..
Skrev just precis att det vore okej att spruta i tak, då man ändå inte ser strukturen när takhöjden är såpass.

Fick dock känslan av att TS ville återställa till den gamla stilen, lite pö om pö. Så jag tänker att han kanske river ner panelen och spänner papp istället, eller gipsar så det blir slätt? Hade gjort en del för intrycket.
 
Det blir nog gips i taket vad det lider, åtminstone i finrummen. Slätt tak med lite återhållsamma stuckaturer. Jag tycker att det ibland blir lite mycket stuckatur och väl höga golvsocklar i förhållandevis enkla byggnader när man tittar på inredningsbloggar och liknande. Det var en snickare som byggde vårt hus till sin familj ursprungligen, så det har nog aldrig varit särskilt pampigt. I köket kanske det blir någon pärlspont, men det får tiden utvisa.

Nu har vi tagit det riktigt lugnt med husfixandet över julen och bara fokuserat på den lille killen. Vi har haft rätt mycket släktingar på besök, bland annat en tvåårig kusin till vår kille. Han har sprungit runt och möblerat om i alla lådor och rum och då har frågan kring inhägnad aktualiserats. Nu kanske man inte släpper ut en tvååring på egen hand i trädgården ändå, men jag tänker att förr eller senare vore det skönt att kunna släppa ut ligisterna och vara 100% säker på att de är kvar när det är matdags. Farsan har en jakthund också som vi skulle vilja kunna låna ibland, men hon rymmer från tomten med nuvarande staketlösning.

I vår kommun får man utan bygglov bygga staket upp till 120 cm om det är genomsiktligt till minst 30%, så det här är en skiss jag gjort. Tryckimpregnerade stolpar 95x95 med lite dekorfrästa spår och pyramidtopp, spikreglar 95x45 (fasade för avrinning i över- och underkant) och spjälor i 70x28 med lite romantisk topp. Till detta tänkte jag även om man skulle sätta ett finmaskigt nät i nederkanten på staketet och gräva ner en bit, så att man kanske kan hindra kaniner från att knapra upp sambons morötter? Har ni förslag på lämpligt nät/utförande?

När det kommer till förankring i backen så har jag läst mig till att det finns två huvudinriktningar, att man antingen driver ner den tryckade stolpen som den är i marken, eller att man gräver ner (eller gjuter egna) plintar. Nackdelen med att driva ner stolpen är att stolpen får kortare livslängd (men 20 års garanti med NTR A), och nackdelen med plintar är järnet i övergången mellan plint och staket är en svag punkt och att staketet kan vika sig vid storm om man har otur. En annan nackdel med plintarna är att det kanske ser lite för modernt ut. Vad tycker ni? Vi bor ju i Skåne så det blåser ju en hel del och enligt bygglovet för när de grävde ut pannrummet i källaren är det grus i marken.

Skiss av trädgårdsstaket med dekorativa spetsar och en digital människofigur som står framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vi ska prata planlösning igen så är här mina skisser för hur jag föreställt mig ett slutläge. Dessa är gjorda utifrån ursprungsidéerna jag haft, och jag har därför inte inkluderat den input jag fått från den här tråden i syntesen. Med det inte sagt att vi inte kommer att göra det när det väl gäller senare. Det var många bra synpunkter som kom in.
Skiss av en planlösning med markerade rum som matsal, vardagsrum, bibliotek och hall med tillhörande möblering och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad planritning av hus med beteckningar för rum som sovrum, badrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yttre ändringar i bottenvåningen är ett burspråk för att kunna flytta ut toaletten så att man bibehåller rundgången trots att man sätter igen dörren mellan bibliotek och kök och en glasveranda ut mot trädgården. Här i stan finns det en fin glasveranda som sitter på ett motsvarande tegelhus som skulle kunna vara inspiration för vårt eventuella tillbygge. Jag föreställer mig dock en veranda utan balkong ovan, för att kunna göra proportionerna lite nättare. Verandan behöver vara djupare än redovisat, men pappret tog slut ;)

På ovanvåningen är det en likadan kupa som jag tidigare visat på varje sida, en till ett litet sovrum/arbetsrum på framsidan och en kupa för att göra badrummet större och luftigare.

Gammal vit sliten glasveranda på tegelhus med behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer än så här har jag inte hunnit med under julen, men hoppas att ni alla har kommit längre i era projekt :)
 
  • Gilla
Leonardaukea och 5 till
  • Laddar…
L
Håller med om att plint inte kommer att se tidsenligt ut.

Ett förslag:
1: Köp en så kallad Skurupsborr för stolphålen. Du bor ju i Skåne så det är bara att åka direkt hem till tillverkaren och få sig en trevlig pratstund.
2: Gjut runt stolparna. Alltså gräv hål, lägg dränerande material i botten (typ singel), lägg stolpänden (ordentlig kärnved som inte behöver vara spetsig eftersom du redan har borrat ett hål) i något som impregnerar den ordentligt (typ Cuprinol eller något mindre giftigt) (alternativt bränn den lite så att den blir delvis förkolnad på ytan), ner med stolpen och fyll upp hålet runt den med cement så pass mycket att en liten förhöjning bildas (så att du får avrinning av vatten). Bra också att täta med akryl/latex eller liknande anpassat för betong mellan stolpen och cementen. Eventuellt kan du måla cementytan för att kamoflera den grå färgen.
 
Fadai
Om du sätter plintar för staket (väldigt snyggt, det du skissat), kan du ju låta växtlighet dölja järnen, även om jag inte tror att de behöver synas speciellt mkt. Tror inte ditt staket ska duka under för vindar heller. Håll bara lagom långt mellan stolparna, max cc150, och bygg stabilt. Ett tätt plank är mycket mera utsatt än ett spjälstaket som ju "silar" vinden. Kul med toa m burspråk, hur fint som helst!
 
richardtenggren
Beställ plintjärn med samma profil på den övre änden som staketspjälan har?
 
Tack för alla tips! Nu blev det lite kallare här igen så får nog vänta lite framåt vårkanten med staketet.

Farsan tyckte att jag borde köra ekstolpar istället för tryckimpregnerat, men tänker att det är mycket svårare att jobba i? Den första minioffert jag tagit in på material visar också att i dimensionerna 10x10x200 cm blir det typ 2,5 gånger dyrare också (120 kr för en tryckimpregnerad stolpe och 300 för ek)

Idag blev det lite julklappsöppning också då jag och farsan åkte och hämtade sju gamla dörrar som har samma spegelindelning som de befintliga gamla som finns kvar. De måste renoveras såklart, men jag blev ändå glad att jag fick tag på dem.

Sambon undrade dock varför jag köper dörrar som är ”trasiga” :p
 
  • Gamla spegeldörrar står lutade mot en vägg i ett hem, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Fantastiskt härlig terapijobb att renovera gamla dörrar!
 
Jag går nu och funderar på hur jag ska ta mig an nästa nöt, en fråga som jag tror måste lösas innan vi tar itu med andra, kanske mer spännande delprojekt.

Det jag talar om är såklart murstocken. Jag skulle gärna vilja ha den åtgärdad enligt mina planer innan jag ger mig på andra delar, som att renovera sovrummen, eller isolera taket, eller vad som helst egentligen. För om det visar sig att den måste monteras ned och muras upp igen kommer det vara svårt att inte göra åverkan på allt nyrenoverat.

I dagsläget finns inga eldstäder förutom en kombinerad olje- och vedpanna i källaren från 60-talet. Förra ägarna flyttade in i slutet av 60-talet när värmesystemet redan var bytt och gubben sa att det hade visat sig när han undersökte saken att de satt in ett 100 mm rör i skorstenen samtidigt med pannan och sedan gjutit igen resten. Sotaren hade sedan sagt att om han ville elda med pannan i källaren skulle han behöva sota skorstenen var tredje vecka på grund av den lilla dimensionen på kanalen.

Andra jag pratat med som har mer erfarenhet av byggen än jag har sagt att de förmodligen inte alls gjutit igen skorstenen utan fyllt igen den med typ Leca-kulor och sen bara gjutit en kaka på toppen.

Det jag skulle vilja ha i ett slutläge är (tror jag) att kunna elda vid strömavbrott och ändå värma varmvatten och det vattenburna värmesystemet. Som jag förstår det är det inte säkert att vattnet cirkulerar utan en cirkulationspump, så det får jag kolla på. Vår varmvattenberedare är säkert inte heller anpassad för att kunna värmas både av en luftvärmepump/elpatron och vedeldningen.

Så eldstadsmässigt så skulle det behöva till en ny panna i källaren (på väldigt lång sikt) om man inte kan lösa uppvärmning av hus och vatten med en vedspis i köket, för det vill jag gärna ha. Helst en liten, men kanske kan ta en större om det löser samma uppgifter som en panna i källaren. När jag var ung bodde jag på en gård där vi eldade i köksspisen för både husets värme och varmvatten, elpatronen användes inte gärna i onödan. Sen vore det trevligt med ett par mysfaktoreldstäder. Typ en liten kamin i stora sovrummet och en insats i vardagsrummet. Så det blir ju 3-4 kanaler totalt.

Sen skulle jag gärna vilja ha en rejäl köksfläkt med motorn på taket. Men där tänker jag att man kan dra den trumman i ett separat schakt bredvid skorstenen, för jag tror inte det får plats så många kanaler i vår lilla murstock.

Så hur går man vidare? Kontaktar man kommunens sotare som kan berätta vilka krav som finns och hur man uppfyller dem (hur stora ska kanalerna vara, sotningsluckor etc) eller ska man gå till typ en Elda-butik? Jag tänker dock att vi inte kommer att ha råd att köpa någon av spisarna eller kaminerna förrän senare.

Hur hade ni gjort?
 
Jag skulle ta hem sotaren för en ordentlig genomgång av läget, därefter ta beslut om åtgärder.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade funderat på en luft/vatten-värmepump kopplad till en varmvattenberedare/ack-tank med en slinga till en kökspanna kanske? Så kan ni stödelda vid stark kyla, cirk-pumpen skulle ni kanske kunna driva med batteri (fritidsbatteri) vid strömavbrott, de drar inte så mycket ström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.