Eget jordtag är en av de åsikter jag har hört.
På ena taket så passerar takstegen till skorstenen nära solpanelerna så där hade det kanske varit bra med att jorda.
 
Ser inte riktigt vintsten att jorda på taket..men skall det jordas så är det egen jord som gäller.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi kör SMA växelriktare, är ingen på taket och klättrar, samt vill man ej blanda ihop husets jord med ”takets” jord, inte jag i allafall, blir en stor åskantenn som leder ned spänningen till husets central.
Har du inte ÖSP-skydd på DC sidan?

Rekommendationerna i HB444 är uppdaterade 2018 just för solceller (och laddning). Det kan vara bra att kolla så den elektriker som skall "stå" för anläggningen har koll på det och förstår om det är vettigt att göra avsteg.

Kontrollerar du inte anläggningen så inget hänt efter vinter och stormar? Jag rekommenderar alltid att man inspekterar den minst var vår och efter kraftiga oväder. Hur ofta kollar du till takpannor/skorsten?
 
Hur tänkte ni att inverterns isolationstest skulle funka om den och panelerna har separata jordar?
 
R Robert-san01 skrev:
Hur tänkte ni att inverterns isolationstest skulle funka om den och panelerna har separata jordar?
Vet inte om det är mig du frågar men just den frågan har jag ställt elektrikern. Han ville inte från början jorda alls men eftersom jag läste om isolationstestkravet så undrade jag hur det skulle lösas. Då dök diskussionen med jordtag upp.
Problemet är att ute i obygden så är det lite glest med urval på elektriker.

Jag tar tacksamt emot tips på utförande.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ingen godkänd växelriktare matar ut nåt om den inte har spänning in.

Jobbar man enligt ESA för nätbolaget så spänningsprovar/jordar/frånskiljer/ före jobb på anläggningsdel i nätet/linjen, så har det mot förmodan blivit nåt fel så uppdagas detta, alt så löser växelriktaren ut.

Här är det krav på att en brytare ska finnas efter mätaren i kundens mätarskåp.
Installationsmedgivande ges ej förens kraven är uppfyllda.


Utdrag ur dokument om arbetsordning för kopplingsapparater med betoning på säkerhet vid arbeten på lågspänningsinstallationer.

Ett utdrag ur AMS arbetsmetoder.
Med en frånskiljare efter mätaren så är det ingen risk att mätaren blir spänningssatt från produktionsanläggningen vid tex mätarbyte.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
Vet inte om det är mig du frågar men just den frågan har jag ställt elektrikern. Han ville inte från början jorda alls men eftersom jag läste om isolationstestkravet så undrade jag hur det skulle lösas. Då dök diskussionen med jordtag upp.
Problemet är att ute i obygden så är det lite glest med urval på elektriker.

Jag tar tacksamt emot tips på utförande.
Det var inte riktat mot dig specifikt. Utan det var till de som förespråkar att låta profiler och ramar vara fritt flytande.

Sedan kan det vara en idé att se vad paneltillverkaren har för krav. Finns rätt många som har som krav att ramarna skall vara jordade och skippar man då det gäller inga garantier.
 
Var vi inte överens att detta EJ var ett krav att ha brytare/frånskilning för produktionsanläggning?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Var vi inte överens att detta EJ var ett krav att ha brytare/frånskilning för produktionsanläggning?
Nej. Det beror helt på vad nätägaren kräver samt konstruktion av växelrikaren.
 
Ellvio skriver:

  • En låsbar elkopplare ska finnas placerad på mätplatsen efter mätaren
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ellvio skriver:

  • En låsbar elkopplare ska finnas placerad på mätplatsen efter mätaren
Tydligt vad som gäller i Ellevios nät.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ellvio skriver:

  • En låsbar elkopplare ska finnas placerad på mätplatsen efter mätaren
Om du ändå kommer ordna ny mätarplats blir det naturligt rätt där dvs vanliga huvudbrytaren ligger numera efter mätaren och kan användas för att frånskilja ev mikroproduktion också.

Undrar om det finns någon nätägare som väsentligt avviker från kraven i Svensk Energi skrifter kring anslutning av mindre-, mikroproduktion. Dvs oberoende av vad Husqvarna bubblar om i tråden är det nog så.
 
GK100 GK100 skrev:
Om du ändå kommer ordna ny mätarplats blir det naturligt rätt där dvs vanliga huvudbrytaren ligger numera efter mätaren och kan användas för att frånskilja ev mikroproduktion också.

Undrar om det finns någon nätägare som väsentligt avviker från kraven i Svensk Energi skrifter kring anslutning av mindre-, mikroproduktion. Dvs oberoende av vad Husqvarna bubblar om i tråden är det nog så.
Nej, jag har då inte stött på något annat. På vissa större anläggningar har man krävt fjärrstyrd DC brytning. Varianter av arbetsbrytare, ex fasadmonterad brytare likt neonbrytare har någon velat ha.

Annars är det mest hur omfattande skyltning man kräver som brukar skilja.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Huvudbrytaren ligger alltid efter elmätaren när de nya elmätarna kommit, eftersom de ej vill tappa kommunikation, men du vill väl knappast bryta bort huset med samma brytare.

Energibolaget här kräver ingen sådan, mig veterligen så matar ingen godkänd växelriktare ut spänning om spänningen faller bort.

Jag satt 3st säkringar i fasadskåpet som märktes microproduktion, och kabel till förrådet där växelriktaren sitter.

I ditt läge hade jag satt växelriktaren i källaren nära elmätaren, mycket vinst med det, SMA som vi har låter ganska mycket när den går med full effekt.
 
För min del passar det inte att ha en växelriktare som låter vid mätarplatsen/elcentralen - det blir boyta efter renoveringen. Bättre för mig att ha den i ett torrt förråd under altanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.