O
tommib tommib skrev:
Kolla här: [länk]
Det är i princip en förklaring från EIO för varför personlig behörighet behövs. Det är fascinerande...
Nu när jag läser den minns jag den från när den skrevs, men hade helt glömt bort dokumentet vid det här laget. Den är inte bara fascinerande utan överensstämmer till stora delar med vad vi säger här. Alla brister och problem som räknas upp finns kvar med ett enda undantag: Nu är det mycket lättare för konsumenten att slå upp om ett företag är auktoriserad. Dock finns det fortfarande inga garantier för att den som faktiskt knackar på dörren och rotar runt i din elcentral faktiskt vet vad hen håller på med.

Det här stycket är obetalbart:

Det paradoxala med lagstiftningen är således att den å ena sidan erkänner principen att kunskaper och färdigheter förvärvas individuellt och, å andra sidan, överger principen genom att anta att kunskaper och färdigheter enkelt kan överföras mellan två individer inom ramen för ett anställningsförhållande. Lagstiftarens förtroende för yrkesmannens kompetens är med andra ord helt beroende av om personen ifråga är i tjänst eller ledig.
 
  • Gilla
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du skulle väl inte själv acceptera att bara få betalt för 5 timmar av din 8-timmars arbetsdag bara för att du satt fast i trafiken 3 timmar på väg mellan olika arbetsuppdrag?
Så ser ju vardagen ut för alla anställda. Ingen får ju lön för tiden det tar att ta sig till jobbet. Måste va najs att va hantverkare med eget företag i stockholm, Skaffa uppdrag på fel sida av stan och endast behöva jobba (på riktigt) 4-5h om dagen. Resten av tiden spenderas i bilen lyssnande på nån podcast. Förstår varför alla hantverkare måste ha dyra/bekväma bilar, måste ju sitta skönt när man "arbetar" .....
 
N Noseone skrev:
Så ser ju vardagen ut för alla anställda. Ingen får ju lön för tiden det tar att ta sig till jobbet. Måste va najs att va hantverkare med eget företag i stockholm, Skaffa uppdrag på fel sida av stan och endast behöva jobba (på riktigt) 4-5h om dagen. Resten av tiden spenderas i bilen lyssnande på nån podcast. Förstår varför alla hantverkare måste ha dyra/bekväma bilar, måste ju sitta skönt när man "arbetar" .....
Behöver man ens säga att så ser det inte ut i verkligheten? Mycket prat i tråden om hur lätt det är att vara elektriker, men alltid från icke-elektriker.
 
  • Gilla
MSjostrand och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
I fallet med utredningen kring det nya behörighetssystemet är det nog att betrakta som fakta att gruppen som skötteutredningen var sammansatt av företrädare från särintressen i elbranschen:
Att företrädare för branchen var med i gruppen är väl inte så konstigt, men de var ju inte ensamma.

4 av de 10 kan man väl anse representerar branchen, menar du att t.ex. representanterna från skolverket och villaägarna också representerar branchen? Och representanterna från regeringskansliet?
 
@Matten antar att du är elektriker? Ta inte allting som ett personangrepp vi för en diskussion det betyder inte att vi hatar eller nedvärderar er utan att vi tycker olika helt enkelt:)
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
M Matten skrev:
Behöver man ens säga att så ser det inte ut i verkligheten? Mycket prat i tråden om hur lätt det är att vara elektriker, men alltid från icke-elektriker.
M Matten skrev:
Behöver man ens säga att så ser det inte ut i verkligheten? Mycket prat i tråden om hur lätt det är att vara elektriker, men alltid från icke-elektriker.
Det fattar jag oxå men Mikael_Ls inlägg la ju upp det på det viset.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ifrågasätt dina egna ståndpunkter och tro inte att allting är av godo enkom för att det finns/är som det är.
Dito. Fast byt ut godo mot ondo.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
När jag jobbade på elfirman så utgick vi alltid från firman och slutade dagen på firman. Att åka till firman på morgonen och från firman på kvällen fick jag aldrig betalt för.

Precis som det är för de flesta som jobbar.

Men att åka mellan uppdragen under arbetsdagen fick jag givetvis betalt för.
Man var flexibel när det gällde fika och lunch, så man fick de pauserna mellan jobben. Detta för att få ett bra flyt i jobbet.

Firman debiterade kunderna för fram och återresan. Samma timkostnad som jag jobbade med installationen. Ingen avgift för bil eller verktyg.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
@Matten antar att du är elektriker? Ta inte allting som ett personangrepp vi för en diskussion det betyder inte att vi hatar eller nedvärderar er utan att vi tycker olika helt enkelt:)
Ingenting tas som ett angrepp, det är lungt, Andreas. Dock måste man ibland poängtera när vi talar om ren fantasi.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Det fattar jag oxå men Mikael_Ls inlägg la ju upp det på det viset.
Hans inlägg sade dock: "Du skulle väl inte själv acceptera att bara få betalt för 5 timmar av din 8-timmars arbetsdag bara för att du satt fast i trafiken 3 timmar på väg mellan olika arbetsuppdrag?"

Ingenting om vägen till kund eller från kund.
 
N Nerre skrev:
Dito. Fast byt ut godo mot ondo.
Återigen...ingenting konkret fastän jag öppnade dörren för dig.

Jösses. Ge upp. Ta till dig kritik när så är befogad.
 
H HSP skrev:
När jag jobbade på elfirman så utgick vi alltid från firman och slutade dagen på firman. Att åka till firman på morgonen och från firman på kvällen fick jag aldrig betalt för.

Precis som det är för de flesta som jobbar.

Men att åka mellan uppdragen under arbetsdagen fick jag givetvis betalt för.
Man var flexibel när det gällde fika och lunch, så man fick de pauserna mellan jobben. Detta för att få ett bra flyt i jobbet.

Firman debiterade kunderna för fram och återresan. Samma timkostnad som jag jobbade med installationen. Ingen avgift för bil eller verktyg.

Det rimliga sättet att räkna lön alltså.

Läser man andra trådar så verkar flera som köper tjänster vara extremt oplanerade. Skulle ni få "ett uppdrag inom 1-2 månader" av någon så borde det vara lättare att göra det med låg körtid. Då kan man förhoppningsvis göra ett arbete på grangatan också, minska körtiden och räkningen samt få nöjdare kunder.
Alla glada.
 
Mikael_L
N Noseone skrev:
Så ser ju vardagen ut för alla anställda. Ingen får ju lön för tiden det tar att ta sig till jobbet. Måste va najs att va hantverkare med eget företag i stockholm, Skaffa uppdrag på fel sida av stan och endast behöva jobba (på riktigt) 4-5h om dagen. Resten av tiden spenderas i bilen lyssnande på nån podcast. Förstår varför alla hantverkare måste ha dyra/bekväma bilar, måste ju sitta skönt när man "arbetar" .....
Jag känner inte att jag ens behöver bemöta det där ...
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Återigen...ingenting konkret fastän jag öppnade dörren för dig.

Jösses. Ge upp. Ta till dig kritik när så är befogad.
Du har inte heller presenterat nåt konkret. Du har bara presenterat en massa åsikter, och du verkar helt bygga upp din argumentation på att du vill kunna meka själv utan att behöva anlita elektriker. Tyvärr kan inte de som beslutar om regelverket ta hänsyn till enbart ditt önskemål, de måste ta hänsyn till en massa faktorer. Det är t.ex. ingen i den här tråden som verkar reflekterat över vad det skulle kosta att administrera en slags "light-behörighet", ingen som har reflekterat över hur ansvaret ska fördelas vid olyckor som orsakas av en fastighetsägare som bara har "light-behörighet", ingen har reflekterat över hur övervakningen ska ske att ingen jobbar utanför sin behörighet (för "riktiga" elektriker har firman i alla fall ett ansvar att ha en egenkontroll, ungefär på samma sätt som en ISO 9000-certifiering fungerar inom industrin).
 
N Nerre skrev:
...ingen som har reflekterat över hur ansvaret ska fördelas vid olyckor som orsakas av en fastighetsägare som bara har "light-behörighet", ingen har reflekterat över hur övervakningen ska ske att ingen jobbar utanför sin behörighet (för "riktiga" elektriker har firman i alla fall ett ansvar att ha en egenkontroll, ungefär på samma sätt som en ISO 9000-certifiering fungerar inom industrin).
Precis som det är idag då...när det inte finns någon behörighet alls för "icke"-elektriker och stugorna är fulla med fulel. Och ändå dör ingen, inga bostäder brinner ner.

Det är väl inte svårare att administrera en "light-behörighet" för elinstallation än jägarlicens, nautiska kompetenser, motorsågskörkort etc etc.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.