Niclar72 Niclar72 skrev:
Du borde få upp mellanväggar, då allt blir stabilare........
Ska ha upp innerväggarna som nästa steg efter garaget, men vilk inte börja pilla vid denna ytterväggen så det inte försvårar när den ska riktas upp.
 
Om nu väggen varit rak från början, då borde någon annat vara snett med, är allt rakt för övrigt och väggen fortfarande är sned så har den varit fel från början. lite snett fixar man bort med extra jobb, men visst kan det vara så att snickarna har rätt att du tog bort snedsträvor för tidigt, innan konstruktionen var säkrad, men om så så borde ju en parallell vägg vissa samma egenskaper, annars är det ju snickarna som byggt snett. kolla över allt noga.

Nicklas Larsson
Byggtekniker
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Niclar72 Niclar72 skrev:
Om nu väggen varit rak från början, då borde någon annat vara snett med, är allt rakt för övrigt och väggen fortfarande är sned så har den varit fel från början. lite snett fixar man bort med extra jobb, men visst kan det vara så att snickarna har rätt att du tog bort snedsträvor för tidigt, innan konstruktionen var säkrad, men om så så borde ju en parallell vägg vissa samma egenskaper, annars är det ju snickarna som byggt snett. kolla över allt noga.

Nicklas Larsson
Byggtekniker
Allt är kollat nu, och detta är ”enda” stället. Väggarna byggdes liggande och restes i efterhand.

Strävorna tog jag bort först när hela taket var klart och allt eftersom strävorna var i vägen för golvspånet. Så kan tog bort dem en efter en så sent det var möjligt. Det kan tilläggas att strävorna var helt slappa, det fanns inga tecken på att någon skulle ha belastning på sig.
 
Som Nicklas nämner så borde ju nått mer vara snett. Har du kontrollmätt samma vägg våningen under?
 
B bossespecial skrev:
Som Nicklas nämner så borde ju nått mer vara snett. Har du kontrollmätt samma vägg våningen under?
Japp, och väggen under är spikrak. Allt sätter mellan mellanbjälklaget och takstolar/hammarband. Och bara i det väggpartiet på bilden.
 
Låter som de missat att kolla den väggen när man byggde vidare Hade väggen rört sig efter allt ovan är klart borde mer ha flyttat på sig. Trist med fönster mm som lutar. :(
 
Kolla om fönster är raka, för om de satt in fönster så borde snickarna vara helt medvetna om detta då man alldrig sätter ett fönster snett även om vägen diffar.
Då har du ju svaret, om man nu vill hitta en syndabock.
Om vägen lutar utåt då är lösningen att bygga på så det blir rakt invändigt, värre om det lutar innåt. Men allt går ju lösa, tråkigt när det slarvas.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Niclar72 Niclar72 skrev:
Kolla om fönster är raka, för om de satt in fönster så borde snickarna vara helt medvetna om detta då man alldrig sätter ett fönster snett även om vägen diffar.
Då har du ju svaret, om man nu vill hitta en syndabock.
Om vägen lutar utåt då är lösningen att bygga på så det blir rakt invändigt, värre om det lutar innåt. Men allt går ju lösa, tråkigt när det slarvas.
Fönstren satte jag in själv, och monterade dem utifrån utvändig smyg så det inte skulle glipa (smygen sattes utifrån stommen). Så där är ju risken att det glipar desto mer inne istället...

Jag ser oavsett ingen annan lösning än att sala på där det behövs på insidan. Dock känns det surt om jag ska behöva rätta till snickarnas fel. Därav att jag är inne på om ARN ska få granska detta. Är bara så tråkigt att behöva bråka om såna här grejer. De har ändå fakturerat mig över 400 000 så de borde ju vara lite måna om att jag ska vara nöjd också, istället för att bara skylla ifrån sig. För en erfaren snickare är det troligen inte många timmars jobb.
 
S
Du behöver väl en besiktning om ARN ska titta på det.
Och att byggfirman inte vill åtgärda det besiktningen påpekar.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Jo, under veckan så har byggfirman varit på plats för att kontrollmäta och slutbesiktiga stommen på övervåningen. Nedervåningen besiktigades för flera månader sedan, men de ville vänta med övervåningen tills golvspånet var på plats, och sen verkar de ha glömt bort mig... Nu kom de iaf och diffen mellan syll och hammarband (på vån 2 alltså) diffade på sin höjd ca 5-6 mm, vilket väl kan anses vara inom en rimlig felmarginal. Det finns dock ett undantag, där diffen är hela 17 mm, och det är området på bilden nedan:

[bild]

Det är hela väggsektionen från vänstra hörnet fram till vänstra änden på det stora glaspartiet i mitten. Det är här problemet kommer upp: vems är felet?

Byggfirman menar att de inte vet vad jag ev kan ha gjort med väggen sedan de lämnade bygget. En sak som har skett är ju att mellanbjälklaget fått en ”knäck” ungefär där det orangea locket ligger på bilden. Detta pga överlast med gips. Detta hände tidigt i våras, och gjorde att mellanbjälklaget på just det stället ”hängde” ca 1-1,5 cm. Detta menar byggfirman nu är orsaken till att väggen en bra bit bort är skev.

I ett mail igår skyller de även på att jag tagit bort snedsträvor som hållit ytterväggarna för tidigt. Jag panelade klart huset utvändigt, och tog bort snedsträvorna allt eftersom jag la golvspånet, så det köper jag inte. Jag har över huvud taget svårt att köpa varken att snedsträvor eller knäcken på mellanbjälklaget flera meter bort ska ha påverkat hela väggsektionen så att den blivit skev. Dessutom låser ju takstolarna hela konstruktionen.

Frågan är ju nu hur man går vidare. Som jag ser det är enda möjligheten att sala på 45:an på vägg så att den riktas upp och blir rak tills jag monterar skivor. Snickarna ansåg att man skulle dra rätt hela väggsektionen med spännband på nåt långsökt sätt, vilket låter helt omöjligt i mina ögon såhär långt fram i byggprocessen.

Jag anser att det är självklart att snickarna ska få åtgärda detta. Snickarna erbjöd sig först att åtgärda det mot att jag betalade halv timkostnad, men efter att ha diskuterat med sin chef vill de nu ha 100% betalt för eventuella arbeten.

Det känns som att mina alternativ är att ta in en oberoende besiktningsman (som säkert kostar en slant) eller att göra en anmälan till ARN (vilket är gratis) och hoppas på det bästa...

Vi har ju ett skrivet avtal som säger att de ska bygga regelstommen, då borde de ju också ha ett ansvar för att det är korrekt utfört. Att man sedan inte besiktar stommen direkt efter utfört arbete (dvs runt maj) är ju deras fel kan jag tycka...

Nu är ju jag partisk i målet så att säga, men i min värld känns det självklart vem som borde ta på sig felet.

Är det golvet eller taket som diffar de där 17 mm?
Är du orolig att det kommer sätta sig mer eller är det en estetisk åtgärd som ska göras?
Det låter ju som en riktigt enkel grej att sala på de horisontella reglarna så att väggen blir helt i lod (jag förstod dig som att det var lodlinjen som var kass? )
 
Då var äntligen garaget färdigmålat! Som alltid tar underarbetet massor av tid, men är nöjd med resultatet. Lyckades måla tre strykningar idag, vilket var bättre än vad jag vågat hoppas på.

Till veckan hoppas jag på att få upp garageporten. I det omålade hörnet kommer jag kakla, så det blir snyggt runt VP:n. Övrig tid kommer läggas på att regla upp alla innerväggar i bostadshuset, så jag kommer igång med el och ventilation så snart som möjligt. Ventilationspaketet anländer på måndag. En sak jag missat är att planera för centraldammsugare. Finns ju en uppsjö av märken... Nån med positiv erfarenhet att något märke?

Nymålat garageinteriör med färgburkar, verktyg och en strålkastare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat vitt garageinteriör med tomma väggar, målarfärgshinkar och omonterad garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat garage med slät vägg, omålat hörn för kakling vid VP, och täckt objekt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nymålat garage med vita väggar, omålade hörn och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd, blir fint! När vi byggde så pratade vi om c-dammsugare men var lite osäkra på om vi ville ha det. Jag köpte då ett grundpaket och drog rören och märkte upp noga och tog bilder på position med mått. Vi har fortfarande inte satt in någon dammsugare. Men om/när vi vill ha det så är det bara att borra upp gipsen å skruva fast sugdosorna. El är redan dragen ihop med rören. Grundpaket å dosor kostade en dryg 1000-lapp har jag för mig.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Känner flera som har centraldammsugare, men tycker de flesta har gått över till robotdammsugare.
Då slipper man tiden det tar att dammsuga, det har roboten redan gjort när ingen var hemma och ingen stördes.
 
Och det lilla snabba tar man med en skaftdammsugare
 
D dibb skrev:
Känner flera som har centraldammsugare, men tycker de flesta har gått över till robotdammsugare.
Då slipper man tiden det tar att dammsuga, det har roboten redan gjort när ingen var hemma och ingen stördes.
Jag har faktiskt haft robotdammsugare tidigare men jag tyckte i ärlighetens namn att det bara var ett komplement till den "riktiga" dammsugaren. Den tar ju det värsta men verkligen inte allt. Sedan går ju utvecklingen framåt, om 5-10 år kanske de mer eller mindre kan ersätta en riktig dammsugare. Känns ändå skönt att ha det när man ändå bygger nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.