Det här är egentligen inte en juridisk fråga, men den hör mest hemma här, så jag tar den här ändå.

Jag har hantverkare hemma, som gör kök, badrum och sovrum. De tapetserade köket när vi var på jobbet, och när vi kommer hem så märker jag att tapeten är upp och ned.

Nu är det en medaljongtapet (https://www.bygghemma.se/golv-och-v...MIn5226pXR3wIVD8qyCh0-hgBtEAQYASABEgLWu_D_BwE), så det märks inte jättemycket.

Det är ett relativt stort kök, cirka 110 m2, så det är en hel del tapet.

Jag antar att jag antagligen kan kräva att de fixar det, men jag tror att vi tjänar mer på att acceptera det, men påpeka det och säga att vi sätter det på "ömsesidiga goodwillkontot".

I övrigt är vi nöjda med deras arbete hittills, så det känns som att man inte vill strö grus i maskineriet för återstoden av jobbet, speciellt inte som vi tycker att de faktiskt (bortsett från den här lilla tabben) gjort ett toppenjobb.

Vad skulle ni gjort?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Samma sak, faktiskt. Tyckte mönstret var så lika att man fick kolla riktigt noga för att se skillnaden ... Och inte ens när man visste skillnaden, var det uppenbart vad som var upp och ner ... Det hade ju varit värre om det var ett mönster med ett tydligt upp, typ blomma/växt ..
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Det är just blommorna och bladmotiven i mönstret som gör att man ser det, men det är inte iögonfallande, speciellt inte med en tapet med så svaga kontraster.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det är ett relativt stort kök, cirka 110 m2, så det är en hel del tapet.
Min första tanke var att det där var ett rejält stort kök.. men efter ett par sekunder så föll polletten ned och jag gissar att det är väggyta och inte golvyta du menar.. ;-)

Men för att svara på din fråga, det beror på hur mycket misstaget irriterar dig, personligen så hade jag nog tagit det på "goodwillkontot".
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Nej, det är golvyta. Egentligen är det större, för vi kommer att bygga ihop det med ett annat rum (som går under namnet "konstiga genomgångsrummet", för att det är totalt oanvändbart på egen hand) som är cirka 6*4 m, med en bred dörröppning och en 3 m bred öppning i väggen med skåp pch en bänkskiva.

Vi har köpt en gammal skola, så vi har ungefär tredubblat vår golvarea, till 1020 m2, plus lite källare och vind och sånt.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Maria T och 16 till
  • Laddar…
Rickard.
Gissar att det inte är easy up tapet, funderade en stund hur man lyckas sätta upp och ned. Stör det dig inte så så kanske du kan få ut lite av det, lite gratis tapet eller färg kanske.

Men nu till anledningen att jag överhuvudtaget svarade kan du inte bjuda på lite bilder på huset/köket??

Mvh ens vars villa är mindre än ditt kök
 
  • Gilla
J-stedt och 6 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Gissar att det inte är easy up tapet, funderade en stund hur man lyckas sätta upp och ned.
Enligt länken är det Easy up. Dem måste ha skurit våderna innan dem hängde dem på väggen. Annars borde det vara svårt att få en East up uppochned?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Just nu är det bara en byggarbetsplats, och jag har inte hittat flyttkartongen med kameran...

Vi har dock ungefär en container med bara spirorör som vi rivit bort från ventilationen...

Ingen som vet var man säljer en överdrivet stor ventilationsanläggning (för att sätta skalan, säkringen till den är 63 A)?
 
Rickard.
Spontant hade jag försökt få närmaste skrothandlare att hjälpa till. Har man nog mycke skrot brukar dom kunna hjälpa till med containrar/lasbilar. Gissar att du inte tänker sälja den för användning?
 
Jag hade nog påpekat det faktiskt. Känns som att ni kommer gå och störa er på det och det är ju faktiskt inte "rätt" :)

Kan berätta vad som hände när mina föräldrar tog in hantverkare för att renovera i sitt radhus. Det är ett tvåvånings radhus med en hall uppe och en nere och dom ville renovera bägge. Trappan till övervåningen står där också, så det är rätt många meter väggyta upp till taket på högsta stället. Sagt och gjort, hantverkaren avslutade med att tapetsera. När han var klar och hade åkt så tyckte vi att tapeterna såg lite konstiga ut, det var liksom fel färg mot vad mina föräldrar hade valt. Visade sig att han hade vänt tapeterna åt fel håll :) Såklart fixade han det utan extra kostnad och bad om ursäkt 100 gånger.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Spontant hade jag försökt få närmaste skrothandlare att hjälpa till. Har man nog mycke skrot brukar dom kunna hjälpa till med containrar/lasbilar. Gissar att du inte tänker sälja den för användning?
Kan man sälja den till användning så är det väl att föredra. Problemet är att det är en best som är ungefär 1,5 m hög, 4 m lång och kanske 1 m bred, så man får inte ut den med mindre än att man river väggen, om den inte går att montera ner. Så, kopparskrot är nog enklare...
 
G Grillo skrev:
Enligt länken är det Easy up. Dem måste ha skurit våderna innan dem hängde dem på väggen. Annars borde det vara svårt att få en East up uppochned?
Isåfall måste det absolut påpekas, så att de gör rätt i fortsättningen. Papperstapeter har ju pilar på baksidan, men det behövs ju inte på Easy Up eftersom man drar upp dem direkt från rullen. Men troligen har de förlimmat och svällt dem som de brukar. Eller så fick praktikanten sätta upp dem?
 
De klistrar bara upp dem, inger förlimmande, men de skär dem innan de sätter upp dem.

Så gör jag också med Easy Up, eftersom man då slipper krångla med rullen. Det blir speciellt enklare när man har en massa stuff som man måste skära uttag för och sånt.

De andra tapeterna som ska upp har ett mönster som är mer uppenbart hur man vänder, så där tror jag inte att det är något problem.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag hade absolut påpekat felet och begärt att hantverkaren gjort om allt. Jag hade stört mig hela tiden på den felvända tapeten.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
K
Hade nog inte heller stört mig på det. Men vill gärna se en planlösning på ert "hus" Var själv nära att köpa en gammal skola men den var bara på 600 m2 på 2,5 plan (idrottssal överst :))
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.