richardtenggren
Det hade varit snyggt att dra in vinkel på huset en bit, typ 300-500 mm och samtidigt sänka nockhöjden något på vinkeln så att nocken på den stora delen förblir intakt? Dvs nockpannorna på den långa delen blir intakta och nockpannorna på vinkeln går in strax nedanför.

Lite svårt att förklara, men hoppas ni förstår.
 
Snyggt, vilken utveckling från första ritningen!
En praktisk sak som jag funderar på är om ni vill ha en dörr från groventre direkt in till badrummet. Jag upplever att när jag kommer hem lerig och blöt efter tex en cykeltur så vore det skönt att kunna gå direkt in i duschen utan att behöva gå ut i allrummet.

Nackdelen är såklart att ni får en till dörr som stjäl utrymme i både groventren och i badrummet. Men fundera på era vanor (tänker på om din man ofta kommer in riktigt skitig och blöt...
 
Åsa Lund
Har tittat på planen igen. Ska det inte vara fönster bakom soffan?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har tittat på planen igen. Ska det inte vara fönster bakom soffan?
Troligtvis blir det nog ett fönster där också.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Snyggt, vilken utveckling från första ritningen!
En praktisk sak som jag funderar på är om ni vill ha en dörr från groventre direkt in till badrummet. Jag upplever att när jag kommer hem lerig och blöt efter tex en cykeltur så vore det skönt att kunna gå direkt in i duschen utan att behöva gå ut i allrummet.

Nackdelen är såklart att ni får en till dörr som stjäl utrymme i både groventren och i badrummet. Men fundera på era vanor (tänker på om din man ofta kommer in riktigt skitig och blöt...
Dubbla dörrar i badrummet är ju lite drygt dock
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag skickade ett mail till en KA och fick det här tillbaka (lite mer text såsom namn och dylikt fanns också med så klart) Har hen med allt som vi behöver från en KA? Det är inget vi missat?

Ersättning för kontrolluppdrag är 18 000:- exkl. mervärdesskatt


1. Då ingår att upprätta byggherrens egenkontrollplan.

2. Kalla till ett tekniskt samråd på bygglovenheten för att erhålla ett startbesked.

3. Ett antal arbetsplatsbesök.( av erfarenhet blir det ca 10-15 platsbesök)

4. Kontinuerligt fylla i egenkontrollplanen.

5. Kalla bygglovenheten till ett arbetsplatsbesök ( vid tätt hus.)

6. Kalla till slutsamråd för att få ett slutbevis och för att kunna ta byggnaden i bruk.

7.Överlämna till byggherren en signerad kontrollplan och ett USB-minne med fotodokumentation över byggnationen
 
I onsdags var vi hos säljaren på A-hus och ritade in huset på nybyggnadskartan och stämde av med alla utvändiga val. Nu ska A-hus fixa fram bygglovshandlingar.

Vi struntade i ett fönster bakom soffan då vi inte tyckte det var nödvändigt. Vill kunna spara in på onödiga saker för att kunna spendera mer på det som spelar roll.

Exempelvis lådor i kök, dubbla handfat i badrum, ett extra vattenutkast placerat under fönstret vid diskhon, varmvatten i utkastet vid groventrén, FTX, större kamin, jordvärme, förberett för solpaneler o.s.v. Det här är de sakerna vi inte vill kompromissa på så ett fönster fick helt enkelt inte plats i budgeten. Vet att det är en väldigt liten kostnad i jämförelse men vill ändå försöka se till att spara in på de små summorna då jag har en känsla av att det är där det drar iväg om man inte aktar sig.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Nu väntar vi på att få tillbaka ritningar från A-hus så att vi kan gå till kökstillverkare och få till köket ordentligt.

Vi har även ordnat en KA.

Vi har inget befintligt vatten till tomten så antingen behöver vi borra, och det brukar inte bli bra där vi bor, eller också gräva. Vi har fått fram lite vatten så vi chansar på att gräva en egen brunn och håller tummarna för att det blir bra. Här är det provisoriska röret. Provisoriskt rör i grävd brunn med vattenansamling på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Än så länge händer det inte särskilt mycket för oss. Den 2/1 ska vi åka till Marbodal och rita upp köket. Om vi får plats med allt som behövs och är nöjda kommer A-hus rita konstruktionsritningar. Därefter blir det att skicka in bygglovet, men det är nog ett tag kvar.
 
Skönt att ni är tillbaks efter ett tag. Hoppas allt går bra.
Och god fortsättning förresten!
 
B Beemaster skrev:
Skönt att ni är tillbaks efter ett tag. Hoppas allt går bra.
Och god fortsättning förresten!
Tack detsamma!
 
Idag bär det av till Marbodal i Linköping för att rita upp köket.

Vi har planerat att förstora fönstret i köket och endast ha en sittbänk under det. Dels blir det snyggare utifrån med ett fönster som är lika stort som de andra två bredvid och så tycker vi att det är lite mysigt med en liten bänk i köket. Köksön kommer troligtvis bli större för att verkligen få plats med stor häll och ho men ändå rum för att arbeta vid den.

Problemet är bara att vi inte riktigt bestämt oss för vilka vitvaror vi vill ha, är så långt bort i tiden och det kommer nya grejer hela tiden.

Något vi bestämt oss för är i alla fall att ha någon form av takintegrerad köksfläkt över hällen för att inte ha en ful fläkt över ön. Plus att slippa ha fläkten i vägen när man lagar mat. Vi hoppas också på att oljudet från en fläkt kommer minska då motorn kommer få sitta på vinden eller taket.

Vi kommer också satsa på lådor istället för skåp, även om det så klart är dyrare.

Det ska bli spännande att se hur köket kommer bli. Kom gärna med lite tips på vad vi borde tänka på och vad vi inte får glömma bort.

Ritning av ett kök med måttangivelser, inklusive en ö och planerad storlek på fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett kök och groventré med måttangivelser, planerat för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning som visar husfasad med planerat större köksfönster och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns ju fläkt integrerat i hällen även om det kostar endel.
Och diskmaskin finns Fisher & Paykels dishdrawer om man vill trixa till det lite
 
Då vi hade tid efter besöket på Marbodal åkte vi till IKEA och bad dem rita upp ett kök. Vi fick till det likadant men med lite andra storlekar på stommarna. Ändå upp i taket lyckades vi med på båda ställena och köksön blir ca 2,50 m × 1 m.

Nästan 150000 kostar Marbodal med lådor i alla underskåp men utan några vitvaror. En 3 meter lång rostfri diskbänk och en laminatskiva till köksön.

På Ikea går kalaset på ca 120000. Lådor i alla underskåp och inklusive deras vitvaror. Även blandare till båda hoarna är med i priset. Skillnaden är att vi valt att ha stenkomposit på både köksön och diskbänken istället för laminat.

Är verkligen Marbodal så pass mycket bättre?
 
Har ni små barn? Vi stod i valet mellan Ballingslöv och Ikea. Skilde på kronan 100000kr mellan köken, båda inklusive vitvaror.

Då vi har småttingar valde vi Ikea. Jag är nöjd med valet! Tycker det håller rätt hög kvalitet, och när nån av ungarna drar en Bobycar med full kraft in i en täcksida behöver jag inte gråta blod :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.