Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Största besparingen görs genom att köra lite lugnare och bromsa mindre i onödan. Där är det lätt värt det tycker jag. Men man ska inte behöva snigelköra. På motorvägen är farthållaren helt okej men håll hastigheten rimlig.
Jag kör med adaptiv farthållare med hyfsat avstånd inställt så bilen reglerar ju rätt mycket själv utan att behöva bromsa så mycket, men det är klart att ibland bromsar den med men för det mest motorbromsar den ju om man kommer ifatt någon
 
P Pumba skrev:
Tjänar man så väldigt på eco-driving?

Jag har en v40 d2 från 2016, jag har ca 3,5 mil till jobbet enkel resa och lägger jag farthållaren på 95km/h och sen lite omkörningar på det så snittar jag på 0,49l/milen.

Har även testat att snålköra som fasen, 65-70km/h och kan då få ner den strax runt 0,38l/milen, det är alltså 0,11l mindre vilket get typ 1,7kr billigare per mil, det är försvinnande lite i förhållande till resten av bilkostnaden vilket även gör att jag måste åka en bra stund tidigare på morgonen, är det värt 6kr?
Du svarar ju på din egen fråga. Du sparar 23% på bränslekostnaden. Det är bara du som kan tala om ifall det är värt det.

Jag brukar försöka komma hela vägen till jobbet på el utan att bensinmotorn startar. På sommaren går det oftast om jag inte håller mer än 90 km/h på motorvägen. På vintern brukar det inte gå. Resultatet är att jag kör klart långsammare än jag gjorde med min förra bil. Jag har 38 km till jobbet och det tar runt 5 minuter längre tid än när jag körde fortare.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är ju en del som påverkar. Men några storheter går lätt att titta på. Färddatorn brukar ofta visa förbrukningen i liter per timme när bilen går på tomgång. Vad jag sett så ligger det på runt 0,5 l/h på en diesel och 1 l/h för en bensinare. Bensin har ett värmevärde på 32,63 MJ/l. Då kan vi räkna ut att förlusteffekten av att köra motorn på tomgång är 32630 / 3600 = 9,1 kW.

Om vi säger att en startmotor drar 2 kW och det tar 2 s att starta motorn när den är varm borde det inte vara orimliga siffror. Någon med bättre kunskap om startmotorer får gärna fylla på om mina uppgifter är helt fel. Då går det 4 kJ från batteriet för att starta motorn.

Sedan kommer det till bensinförbrukning för laddning. Och det lär vara ett betydligt mer variabelt nummer. Om vi säger att batteriet laddas vid en driftpunkt där motorn har en verkningsgrad på 15% och generatorn har en verkningsgrad på 45% så kan man räkna ut att det går åt (4 / 32630) / (0,15 * 0,45) = 0,0018 l bensin för att ladda batteriet efter en start. Med det ursprungliga antagandet att bilen drar 1 l/h så kan man då säga att det lönar sig att stänga av motorn om den skall stå still mer än 6 sekunder.

Det är många gissningar och omständigheter som kan variera kraftigt. Men slutsatsen borde ändå vara att det lönar sig att stänga av motorn. Och det verkar dessutom vara en slutsats som biltillverkarna kommit fram till eftersom så många nya bilar har funktionen.
Bra inlägg. Kan bara tillägga att det är betydligt mkt mindre än två sek och de allra flesta startmotorer drar inte heller 2kW kontinuerligt, det är bara första korta rycket som är högre.
 
Det finns flera av mina gissade siffror som avsiktligt är ganska pessimistiska. Om vi nu tror att startmotorn drar mindre än två kW, den går mindre än två sekunder och generatorn har högre verkningsgrad än 45% så kanske vi hamnar på att det lönar sig att stoppa motorn om den skall stå still i mer än 3 sekunder i stället för 6 sekunder som mina gissade siffror ledde till. Men det påverkar knappast slutsatsen att det lönar sig med start/stoppfunktion.
 
Staffans2000
A Avemo skrev:
Men det påverkar knappast slutsatsen att det lönar sig med start/stoppfunktion.
Ända tills det är dags för ett startmotorbyre.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ända tills det är dags för ett startmotorbyre.
Hur ofta pajar startmotorn då?

Min V40 har jag kört med i ca 15000mil nu med org batteri och startmotor
Min bror har en Mercedes C klass som gått ungefär lika långt och där har han redan fått byta startmotor trots avsaknad av start/stopp funktion
 
Det är nog för att med start stop så är man tvungen att ha högre kvalitet på startmotorn?
 
Staffans2000
P Pumba skrev:
Hur ofta pajar startmotorn då
Det lär vi få se. För det vet ingen ännu.
 
F
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det lär vi få se. För det vet ingen ännu.
På riktigt, ingen vet? Så Volvo tex bara sköt i mörkret och bestämde att det skulle vara start/stopp utan minsta kravspec?
 
Det är väl som så att med start stopp har man bättre kontroll på motorn så den ligger i helt rätt läge för en så effektiv start som möjligt.
 
Var det inte någon tillverkare som testade med kombinerad startmotor och generator inbyggd i svänghjulet?
 
useless useless skrev:
Var det inte någon tillverkare som testade med kombinerad startmotor och generator inbyggd i svänghjulet?
Jo. Det finns många varianter. BMW had een sådan utställd 2004 (integrerad mellan motor/låda) men den kom ej i serie (eftersom det inte fanns något incitament). Är osäker men är det Mercedes som har 48V elsystem nu? Med starter/generator.
 
F fsn skrev:
På riktigt, ingen vet? Så Volvo tex bara sköt i mörkret och bestämde att det skulle vara start/stopp utan minsta kravspec?
Det finns ju säkerligen en anledning bakom, det är ju även så att bränsleförbrukningen testas efter en viss procedur som det inte är allt för ovanligt att man försöker anpassa sig efter för att få bra värden att ha som försäljningsargument
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.