Hejsan!
Jag har en Nibe Vedex 3000 villapanna för ved (0,5m) max 40kW (medel 33kW) som jag kopplat ihop med mina ackumulatortankar på totalt 1500 liter. För laddningen använder jag Laddomat 21.

Eftersom jag inte har så stor volym i mina ackumulatortankar så är jag mån om att ladda dom med så hett vatten som är möjligt. Ju varmare ju mer energi. Det brukar ligga runt 90 grader i tankarna när dom är fulladdade. Jag har bytt ut termostatpatronen till den "hetaste" som är på 83 grader.

Jag skulle vilja bygga om min Laddomat litegrann. Vad jag skulle vilja uppnå är att alltid få en jämn temperatur på 95 grader ut från pannan.

Laddomaten fungerar ju omvänt. Den ser till att alltid hålla en jämn temperatur på vattnet som går in i pannan. Eftersom effekten varierar beroende på vedens beskaffenhet och i vilken fas man eldar så kommer naturligtvis uttemperaturen att variera också. Eller hur! :-?

Min ide är att man via en anliggningsgivare istället mäter på utgående temperatur på pannan och via en automatik reglerar hastigheten steglöst på pumpen så att den strävar att hålla den inställda utgående temperaturen (exempelvis 95 grader). Idag finns tre fasta hastighetslägen på pumpen. Jag använder oftast 2:an.

Med "min lösning" skulle man köra pumpen på tomgång när man startar elda. Allt eftersom effekten ut från pannan stiger kommer pumpen att arbeta snabbare för att hålla den inställda temperaturen.

Nu undrar jag vad ni på forumet tycker om min idé!

Steglöst reglerbara cirkulationspumpar finns väl? Är det någon som vet om det finns någon reglerutrustning som kan göra det som jag önskar?

MVH Dennis Öker

 
Om det finns någon färdig vet jag inte riktigt. Men det går ju att tillverka en, om man så vill. En vanlig temperaturregulator kan fixa det, om du då bara hittar en lämplig pump. Grundfos har pumpar som går med steglöst variabel hastighet, men jag har inte kollat om man kan reglera dem med någon signal utifrån, exempelvis en standard processignal på 0-10 VDC.

Fast min Laddomat 21 fungerar inte som du beskriver det. Den verkar snarare fungera så att den varierar temperaturen tillbaka till pannan efter vilken effekt pannan orkar med för stunden. Brinner det ihärdigt blir temperaturen till tankarna över 90ºC, medan returen går ner mot 60ºC. Brinner det dåligt går det ut ungefär 80ºC, medan returen då ligger bara några grader under detta.
Nu kör jag med insatsen som öppnar vid 78ºC, och normalt sett med pumpen i läge 2.
Jag har 50% större tankar, men pannan är liknande, en 35 kW Atmos.

När jag har eldat så att tankarna är varma ända ner, stiger temperaturen på returen, förstås, och då stiger även temperaturen på vattnet som går ut. Innan dess spelar det ju ingen roll om mer vatten blir "bara" 80ºC eller om "mindre" vatten blir 90ºC.
Slutsumman blir att om brasan är stor nog blir mycket vatten väldigt varmt, annars blir en hel del vatten inte fullt så varmt.
 
Det är väl inte laddomaten som styr när dina tankar är fullladdade..

Jag antar att fläkten i pannan slår av när du får 90 grader i tanken.
Kan du trixa lite med panntermostaten som stoppar fläkten så borde du kunna få
varmare vatten i acken.
Min innova stänger fläkten vid 97 grader. Har den dock ställd på 93-95 ungefär.
Kan vara bra att ha lite att spela på om man har massor med ved kvar i magasinet.
 
Jag har precis samma uppsätning som du har, vedex 3000, laddomat 21 och 1500 liters acktankar. När jag skaffade min utrustning blev jag rekomenderad att ta en termostat som öppnade tidigare, jag tror det var vi 73 grader. Fungerar kalasbra.. När jag börjar komma upp i temperatur i botten på tankarna kommer ju returen till pannan bli varmare och då stiger också temperaturen på matningen till pannan. Normalt kör jag cirkulationspumpen mellan panna och tank på lägsta, men om jag vill maxa temperaturen i tankarna måste jag öka på den annars kommer pannan snabbt upp i maxtemp. Min erfarenhet (5 år med denna kombination) är dock att det är mycket mer vedekonomiskt att bara fylla upp pannan en gång och sen nöja mig med de ca 80 grader jag får i tankarna. När jag kommer över det stiger förlusterna markant.
 
Du får iofs uppstarts förluster istället när du
får elda oftare än om du hade laddat acken till 95 grader
 
Hej och tack för era svar.

Som jag ser saken så har termostaten i laddomat 21 bara en enda uppgift. Att hålla en konstant temperatur på vattnet som går in i pannan. Det är ju bra för man vill ju inte få problem med kondens pga att för kallt vatten strömmar in.

Egentligen struntar jag i om temperaturen på inkommande vatten skulle variera några grader upp eller ner. Det som är viktigt för mig är istället att få en kontrollerad temperatur på utgående vatten. Och här är jag lite "petigare" ;) Som det fungerar idag utan ovanstående styrning varierar uttemperaturen beroende på vedkvalitet och i vilket stadie eldningen är.

Genom att styra varvtalet på motorn och på så sätt variera flödet skulle jag teoretiskt kunna få en konstant uttemperatur. Jag saknar dock kunskaper för vilka komponenter jag behöver för att tillverka denna styrningen :)

(Jag har grova ledningar till ackumulatortankarna och en bra skiktning. Det skiljer inte många minuter från att returvattnet är 40 grader tills att det rusar upp i 80 och då gäller det naturligtvis att veden är slut. Annars ... :surprised: Men det är inget problem, jag har lärt mig hur mycket jag kan lägga in.)
 
Jag håller faktiskt inte med dig i din analys av hur Laddomat 21 fungerar. Jag vill påstå att den försöker hålla en "konstant" temperatur på vattnet ut från pannan, genom att variera temperaturen på returen. Vilket ju inte är samma sak.  :surprised:

Sen är det en annan sak att den inte klarar av det så bra som du vill att den ska göra.  :-/

Grundfos har en pump som heter Alpha+. Den är varvtalsstyrd, men det verkar bara fungera så att den anpassar sin egen hastighet efter differenstrycket över pumpen. Du behöver ju något som du kan styra utifrån.

Jag skulle tro (jag har inte provat) att man kan köra en vanlig cirkulationspump med en fasvinkelstyrning, exempelvis Elfas 72-057-35. http://www.elfa.se

Lägg till en temperaturregulator till det, exempelvis Omrons E5CN (Elfas nummer 76-679-26).

Mer behövs inte, rent tekniskt. Ska ju till en låda för inbyggnad, lämplig givare och intrimmning av reglerparametrar, förstås.
Nu blev jag nästan sugen på att prova själv... Fast jag tycker att det fungerar bra som det gör, så jag har nog angelägnare projekt att ta mig an.  :-?

För övrigt anser jag att fyllandet av tankarna till max har mest berättigande när det är så kallt ute, att det har svårt för att klara sig bra tills man har tid att elda nästa gång. Annars räcker det bra med 80ºC.
 
Tack för ditt fina svar Anders! Jag ska titta närmare på din lösning.
 
Gör det. Har du fler frågor får du väl höra av dig. Om det blir för enkelspårigt (alltså inte av allmänt intresse) får vi väl flytta diskussionen till en privat kanal.

Har du någon erfarenhet av elkonstruktion alls, eller?
 
Idag missbedömde jag, så pannan fick lite onödigt mycket ved att tugga på. Fläkten stannade när panntemperaturen blev 94ºC. Efter någon timme hade jag 94ºC i toppen på tankarna och 93ºC i bottnen.
Jag är inte ett dugg missnöjd med Laddomat 21 och dess förmåga att ladda tankarna riktigt fullt.
 
apersson850 skrev:
Jag håller faktiskt inte med dig i din analys av hur Laddomat 21 fungerar. Jag vill påstå att den försöker hålla en "konstant" temperatur på vattnet ut från pannan, genom att variera temperaturen på returen. Vilket ju inte är samma sak.  :surprised:
Näe.... nu är du väl ute och cyklar lite.

En Laddomat 21 försöker väl att hålla pannreturen över ett visst förinställt värde (värdet på termostaten) så snabbt som möjligt och sedan hålla den så länge det går.

Den kan inte styra pannans temperatur på utgående vatten.....
 
Jo, visst kan den det, indirekt. Genom att blanda mer eller mindre kallt vatten i returen kyls ju pannan mer eller mindre. Laddomaten mäter utgående vattens temperatur, och blandar i mer kallvatten om utgående blir varmare.

Det är ett missförstånd av Laddomat 21:s funktion, att den försöker hålla returvattnet på samma temperatur. Det varierar ganska kraftigt, eftersom den justerar returvattnet efter temperaturen på utgående vatten.

Sen går det ju inte att kyla när det inte längre finns kallt vatten i tankarna, förstås. Dessutom kan den inte alltid kyla bort all effekt i min vedpanna, i alla fall, om pumpen står i läge 2. Men kör jag Laddomaten för fullt så ser den till att hålla praktiskt taget samma temperatur på utgående pannvatten, oavsett hur jag eldar.

För att få bästa möjliga skiktning kör jag dock normalt Laddomaten i läge 2 (mindre omrörning på vattnet). Det är bara i vissa extremfall (jättebra ved, alltså), som pannan blir så varm att drifttermostaten slår av, för att vattnet inte hinner undan. Men i regel ser jag ju det när jag lägger in veden, så då kan jag ställa upp pumphastigheten.s
 
apersson850 skrev:
Jo, visst kan den det, indirekt. Genom att blanda mer eller mindre kallt vatten i returen kyls ju pannan mer eller mindre. Laddomaten mäter utgående vattens temperatur, och blandar i mer kallvatten om utgående blir varmare.

Det är ett missförstånd av Laddomat 21:s funktion, att den försöker hålla returvattnet på samma temperatur. Det varierar ganska kraftigt, eftersom den justerar returvattnet efter temperaturen på utgående vatten.

Sen går det ju inte att kyla när det inte längre finns kallt vatten i tankarna, förstås. Dessutom kan den inte alltid kyla bort all effekt i min vedpanna, i alla fall, om pumpen står i läge 2. Men kör jag Laddomaten för fullt så ser den till att hålla praktiskt taget samma temperatur på utgående pannvatten, oavsett hur jag eldar.

För att få bästa möjliga skiktning kör jag dock normalt Laddomaten i läge 2 (mindre omrörning på vattnet). Det är bara i vissa extremfall (jättebra ved, alltså), som pannan blir så varm att drifttermostaten slår av, för att vattnet inte hinner undan. Men i regel ser jag ju det när jag lägger in veden, så då kan jag ställa upp pumphastigheten.s

Håller fortfarande inte med dig. Vill fortfarande påstå att den försöker hålla returen på ett bestämt läge så länge som returvattnet klarar att "kyla".
 
Du är välkommen att besöka mig, så ska du få sitta och titta på returtermometern när jag eldar. Den flaxar fram och tillbaka mellan 60º och 80º, beroende på hur mycket effekt pannan ger.
Men du får som sagt gärna titta själv. Det tar en stund att övervaka hela eldningen. Dricker du kaffe?
 
apersson850 skrev:
Du är välkommen att besöka mig, så ska du få sitta och titta på returtermometern när jag eldar. Den flaxar fram och tillbaka mellan 60º och 80º, beroende på hur mycket effekt pannan ger.
Men du får som sagt gärna titta själv. Det tar en stund att övervaka hela eldningen. Dricker du kaffe?
Låter som om din termostat är "lite sliten" dvs sköter inte blandningen så bra.

Har studerat min egna Laddomat 21 och där ligger returen konstant strax över 80 grader, när pannan har fått upp värmen. Men då är det pellets som är bränslet och inte ved. Kanske skiljer det där men det borde det inte göra, utan även vid vedeldning så skall returtempen gå upp till det värde som termostaten bestämmer och sedan ligga konstant där tills det att ackreturtempen ökar och först då skall returen till pannan efter laddomaten öka.

Jodå jag dricker kaffe (ibland). Vore iofs trevligt att träffas.... Även om jag kanske inte är "mest" intresserad av hur din laddomat fungerar så har du ju lite solfångarutrustning som låter intressant.

Var är ditt pannrum beläget (geografiskt)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.