Hej!
Har lite problem med golvvärme i vårt hus som vi flyttade in i för 3 månader sen. Golvvärmen fungerar i några rum. Även rum som är långt ifrån pumpen. Dock fungerar det inte i badrummet samt i ytterligare ett rum. Jag har läst på i instruktionerna om att man kan vrida hatten på ställdonet medurs för att öka tillflödet.

Vidare att ett stift kan fastna på sommaren och att man kan ta bort ställdonet. Rören under ställdonet är varmare till de rum där golvvärmen fungerar bra. I ett rum är det väldigt varmt medans det är kallt i rummet bredvid. Det är termostater i varje rum och i exempelvis badrummet så funkar det inte även om man vrider den till max. I ett annat rum så har vi den på lägsta värmen men ändå är det väldigt varmt.

Jag undrar hur man tar bort ställdonet och kollar om stiftet är uppe? Jag har försökt dra loss det och letat efter en flärp men hittar ingen.

Är det något annat jag kan felsöka?

Mycket tacksam för hjälp.

God Jul!
 
  • Golvvärmefördelare med blå Uponor ställdon och etiketterade rör kopplade till en Wirsbo fördelarskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Skruva loss den gråa muttern under blåa ”hatten” för att kontrollera stiftet fjädrar fritt.
 
Oki jag gjorde det. Stiftet är uppe och fjädrar fritt på samtliga. Vred medurs 1-2 varv på den blåa hatten till de rum som är kalla. Bara avvakta och se om något händer.

Har en Thermoflow elpanna i garaget. Funderar på om det är luft i systemet.

Kan ett ställdonet gå sönder? Dock är samtliga lite varma så det bör ju inte vara något fel.

Ett rum är iskallt och ett annat är som en bastu. Termostaten har vi vridit på utan effekt.

Har känt på alla rör under ställdonen och samtliga är lite varma. Inget är direkt kallt.
 
J
För att snabbt veta om något termodon är felaktigt utan att gå för djupt nu , , skifta två st
 
Ok då byter jag med ett rum som fungerar. Då kommer jag inom kort kunna ta bort det som orsak.

Mycket tacksam för hjälp.
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
Jag har bytte två ställdon med varandra får se ikväll om det blivit någon skillnad. Om ett ställdon är trasigt kan värmen fastna på högsta värmen i ett rum då. Jag flyttade in i huset för 3 månader sen och jag gissar på att inget ställdon har bytts på drygt 10 år. Kanske mer.

Ett rum är kallt och ett är jättevarmt. Det är termostater i varje rum som man kan justera värmen med. Dock i det varma rummet verkar det som att det fastnat på det varmaste då vi har termostaten på lägsta. I det kalla rummet är piggen uppe så det är ju bra och nu har jag även bytt ställdon mellan det varmaste och kallaste rummet.

Undrar vad effekten blir av trasigt ställdon?
 
När jag skruvat bort ställdonen så sitter piggarna rätt hårt. Jag tryckte på dem med baksidan av en skruvmejsel. De fjädrar ju men de sitter rätt hårt.
 
Jo en en sak till. Termostaten i varma rummet får jag vrida till max för att den ska börja lysa. Det innebär ju att den ligger väldigt högt i dagsläget. När jag vrider ned den så följer inte värmen med. Har den fastnat på typ maxvärme?!
 
J
I bland så kan termodonen svälla ( plasten deformeras ) invärtes av värmen som spolen får , och då kan dom inte trycka ner , dom fastnar i öppet läge , då får se vad du hittar , det med att byta plats på dom är en bra indikation på om något är fel .
Om du tittar riktigt noga så går det lätta på huvan och se hur det ser ut invändigt
 
Ok det låter som en vettig förklaring.

På de kalla rummen kan jag inte bara ta bort styrdonet och se om jag får värme? Då borde det väl inte längre vara kopplat till termostaten? Tänker om den hakat upp sig eller om styrdonet är trasigt.

Jo om jag skiftar plats på styrdonen behöver jag ändra om kablarna eller räcker det om jag skiftar plats?
 
Styrdonen kan ju med lätthet vara 8-10 år gamla.
 
J
En del av dom håller bra , men ingen länk är starkare än sin svagaste så allt kan hända
 
Kan jag inte bara ta bort styrdonen på de rum som är kalla och se vad som händer?
 
J
Går utmärkt att gör det se bara till att pinnen är uppe , kärvar den så tryck många ggr på den
 
Oki nu har det hänt grejer. Jag tog bort ställdonen i de rum som var kalla igår och värmen har återvänt.

Slutsatsen bör vara att ställdon eller termostat är trasiga till de rummen. Alternativt att piggen är för seg typ och måste bytas.

Behöver jag ha ställdonen inkopplade till de rummen nu när det funkar?! Det troliga är ju att det är samma sak med det rum som är extremt varmt.
 
  • Gilla
rbb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.