D
Jag vet precis vad ni kommer säga men...

Stolparna till balken kommer med stor sannolikhet hamna utanför grundmuren (innanför).

Det innebär att jag måste gjuta tre fundament strax innanför grundmuren.

Jag skulle verkligen vilja fästa pelarna med justerbara stolpskor. På så vis behöver jag inte vara lika noggran med tillkapningen av stolparna och dessutom kan jag med hjälp av justerfunktionen pressa balken upp mot takstolarna.

Det är lättare för mig att visualisera en sådan arbetsprocess än att stolparna ska kapas till exakt och sen ”hamna” i våg efter inspänningen.

Givetvis kommer jag använda synnerligen kraftiga stolpskor.

Synpunkter?
 
Jag ska se om jag kan hitta några uppgifter om stolplaster i tråden. Så du kan kolla om stolpskorna klarar dessa. Dock inte just nu, då lite annat julpyssel står för dörren.
 
D
Tusen tack!
 
D
Hittade lite gamla siffror:

Skärmdump av ett foruminlägg med diskussion om beräkningsvärden för karaktäristisk snölast i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen hittade jag lite siffror på stolpskor.

Tabell med dimensionerande bärformåga F_rd för stolpsko, inkluderar spikantal och värden för olika kvaliteter och bredder på virke.

Tabeller med dimensionerande bärförmåga och korrektionsfaktorer för olika stolpskor och lastviktighetsklasser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte om det hjälper.
 
D
Det du kan göra är att du undergjuter stolpskon efter montaget så behöver du inte tänka på kapaciteten. Vet att byggmax har en liknande lite ”nättare” variant än den de länkade till.
 
D
Vad innebär det att undergjutata.

Jag gissar på att pelaren ”hänger” i balken i rätt läge sen gjuter jag in stolpskon. Därefter tar jag fram skiftnyckeln och justerat upp balken några millimeter.

Men måste jag fortfarande inte säkerställa att den där m20 gängstången klarar trycket?
 
D
Ok, nu förstår jag bättre.

Jag gjuter in justermuttern och stången helt i betong.

Betongpelare med bleck fäst vid basen och justermutter gjuten i betongfundament, redo för stämpling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först gör jag som jag beskrev ovan men innan jag tar bort stämplarna så gjuter jag upp till blecket som jag fäst på undersidan av stolpen.

Gäller bara att få in betongen under hela blecket. Kanske inte är något problem i praktiken.

Eventuellt skulle jag kunna lägga in ett större bleck/platt under pelaren på så vis är det inte lika sårbart om jag inte får in ett jämt lager på 90x90 cm.
 
Det är ett alternativ till infästning. Undergjutningsbetongen, typ Finja expanderbetong, är väldigt lättflytande och fyller ut hålrummen bra. Glöm inte ett fuktskydd under ändträet
Andra varianter av infästning;
 
  • Illustration av olika metoder för att infästa pelfötter i betong, inklusive användning av spikplattor och universalskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D
Perfekt noterat! Men den lite större ”klumpen” under kan jag gjuta med vanlig fulbetong. Jag låter armeringsjärnen fortsätta in i den sista gjutningen, dvs den med finjas finbetong?
 
Redigerade mitt inlägg precis när de skrev.
Det skadar inte att låta järnen gå upp i den andra gjutningen.
 
D
Tack Bosse, hjälpen är som sagt ovärderlig.

Om Justus skulle komma fram till att konstruktionen (taket) kan vila på tre punkter med U-pelarskor (alt den andra modellen jag länkade till) så behöver jag inte ens undergjuta.

Men om balkskor blir för klent så skulle jag undergjuta.

I grunden är det berg i dagen. Öppningen kommer var sex meter med tre pelare. Jag skulle kunna strunta i att gjuta betongfundament och istället fästa balkskon direkt i berget och sen undergjuta. Dock skulle pelaren behöva bli 30-60 cm längre eftersom jag då hoppar över den första gjutningen.
 
Jag skulle inte dragit ner träpelare i krypgrunden utan gjutit upp så att pelaren avslutas i bjälklaget. Då är den mer skyddad mot fuktangrepp.
 
D
mm det är sant. vill ju gärna ha träet "innanför" trossbottenskivorna.

Hur hade ni genomfört avväxlingen? kanske mina idéer är lite overkill, med undergjutning osv.....

Det "normala" är väl att spänna upp balken mot takstolarna med stämp eller liknande. Mäta avståndet ner till betongplinten, lägga på 1-2 millimeter och sen bara slå in pelararen mellan balk och betongplinten. Givetvis med lite fuktskyddspapp emellan (betong/trä).

Jag kanske håller på att överjobbar konstruktionen.....
 
Jag ser att Bosse redan har löst problemet. Tittar man på lasterna så drabbas mittstolpen av ca 33 kN vid max snölast, vilket betyder att den första ställbara varianten är helt otillräcklig. Undergjutning är definitivt en bra lösning. Det är viktigt att inte glömma fuktskyddet under stolpen och heller inte dra ner den i grunden. Frågan har också en utseendemässig aspekt. Järnen kan gärna vara lite överdrivna och se ut som riktigt smide. Vissa byggbeslag med många onödiga hål blir ganska fula och passar därför inte för synligt montage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.