Äldre älvsbyhus från 1975, 1.5 plans.
Är det någon som bor i ett liknande hus och vet om man kan plocka ned väggen? (bild)
osäker om jag har limträbalkar som ligger i golvet på övervåningen. Knackar man på väggen så är den tunn överallt känns det som.

/ Niklas
 
  • Ritning över bottenvåningen i ett äldre 1.5-planshus med markerad potentiell borttagbar vägg mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inga riktiga ritningar på huset? Det där är ju en mäklarritning som inte visar vad som är bärande eller inte.
 
Dem skickar inte konstruktions ritningar längre från kommunen. Detta är all info jag har om huset i säg. Och förstår såklart inte vad dom menar med i kryssat M eller P? Sen ingenting på bärande del?
 
  • Teknisk ritning av en hussektion med måttangivelser, bredvid en specifikationslista med kryssade rutor för konstruktionselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
patx991
  • Laddar…
I den gröna specen beskrivs den bärande innerväggen.
Den väggen du vill ta bort är bärande.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fattar inte hur den kan va bärande om de sitter 5 garderober där? hur ska man göra för att säkra upp den där väggen då? Går de sätta limträbalk vars?
 
Det är ju den uppreglade väggen bakom garderoberna som är bärande - inte garderoberna i sig....
Går att växla av med en limträbalk eller stålbalk. Dock måste man kolla över hur din grundläggning är gjord när man placerar ut var pelarna hamnar - du har tydligen inte platta på mark med en förstyvning under väggen utan urgrävning och pelare /väggar under bjälklaget?
 
Står på plintar, och en betongbalk (hjärtvägen) i krypgrunden! Vars sätter man limträbalken? I taket eller takstolar?
 
Vad är det du vill göra där du tar bort väggen?
 
Tänkt göra om köket, är ju krypin nu! Tänkt plocka väggen och bygga de längs ytterväggsidan!;)
 
Om väggen ersätts med balk kommer du ha en pelare mitt i köket. Men tror detta blir riktigt svårt då pelaren kommer ta upp enorma krafter. Behöver nästan ta bort bjälklaget och gjuta ett fundament för att sprida krafterna.
 
Ja visst är väggen bärande!
Alla hus med A-takstolar behöver en bärande vägg ungefär mitt under takstolen.
Om man planerat för sjävbärande takstolar så hade man i stället använt fackverkstakstolar:
imageGen.ashx
Har du varit uppe på vinden och kikat hur det verkligen ser ut?
 
Aa tyvärr så är det ju inte fackverk utan vanlig svensk takstol:

Men att de blir sådana krafter att det blir för högt pelartryck på bjälklaget då det handlar om typ 2,5 meter vägg? (visste inte ens att reglade väggar nyttjades som hjärtvägg)
 
  • Teknisk ritning av en svensk takstol med dimensioner och belastningspunkter.
N Niklaspe skrev:
Aa tyvärr så är det ju inte fackverk utan vanlig svensk takstol:

Men att de blir sådana krafter att det blir för högt pelartryck på bjälklaget då det handlar om typ 2,5 meter vägg? (visste inte ens att reglade väggar nyttjades som hjärtvägg)
Jag skulle lagt ut lite pengar på en konstruktör som beräknade allt. För att sedan begära offert från olika firmor vad det kan tänkas kosta. Tror det blir otroligt omständigt iom punktlasten för 5 meter övervåning.
 
J Jeppenator skrev:
Jag skulle lagt ut lite pengar på en konstruktör
Instämmer!
Och en balk som blå pil visar nedan, delvis gömd under trappan,
skulle nog kunna lösa problemet:
Ritning av husplan med markerad balk under trappa, indikerad med blå pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja men det låter ju positivt, tänker bara främst enplans älvsbyhusen som också har pentrykök, där brukar ju många plocka ned väggen utan problem alls, hur är de möjligt? dom har ju inga limträbalkar som ligger tvärsöver i innertaket? Utan där ligger väl bara takstolarna på hammarbandet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.