Håller på att renovera badrummet och några frågor dyker upp.

Har byglat där det tidigare sattt en radiator. Här ska senare en handdukstork sitta men hur gör jag när rör ej får komma upp genom golv. Jag kan ju inte bygga ut väggen för då behöver jag göra en skarv vilket ej heller är godkänt

Måste jag byta hela rören? Och dra om dem?
 
  • Bygglade för handdukstork med synliga rör mot en plywoodvägg i ett halvfärdigt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör tillhörande värmesystemet är så vitt jag vet tillåtet att skarva i vägg, detta pga den lilla mängd vatten som frisläpps vid eventuellt läckage.
 
Är du säker på det? Läser lite olika på nätet. Isf hade ju det enklaste varit att flytta ut väggen. Kanske med en liten inspektionslucka
 
Jo det är andra regler där. Med om det inte är i direkt anslutning till dusch skulle jag låtit dem vara kvar i golvet.
 
Är ca 1,5 meter från dusch. Men att behålla dem i golvet är ju helt no no enligt regler eller?
 
3.3.1 Rörgenomföring i golv med tätskikt
I bad- eller duschrum ska inga rörgenomföringar finnas i golv med tätskikt förutom avlopp och golvbrunn. I plats för bad eller dusch får det endast finnas golvbrunn.

Så känns som de inte finns något alternativ alls ju
 
Krilleman
Radiatorstystem får man skarva. (y) Men det är absolut förbjudet att göra det på tappvatten.

Det går fint att behålla dessa i golvet och komma upp med nya i vägg. Men försök att undvika dold förläggning i yttervägg i renoveringar.

Öppna golvet och kika hur det är kopplat. Tänk på att det kan vara Radisol och inte Prisol! (Tunnare gods i kopparröret) Men det ser ut som att plasmanteln kan vara av typen Prisol.

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_310_1762095.pdf
 
Gäller inte det vid nybyggnad? Här är det ju frågan om en renovering där det förekommer gammal rördragning som tidigare var godkänd. Eller tänker jag fel?
 
Får bryta upp golvet imorrn o se hur det ser ut. Kan man skarva vidare upp genom vägg med pex? Eller måste jah fortsätta med kopparrör?
 
R roli skrev:
Gäller inte det vid nybyggnad? Här är det ju frågan om en renovering där det förekommer gammal rördragning som tidigare var godkänd. Eller tänker jag fel?

Nja en renovering i våtrum blir klassat som nybygge och skall då följa de senaste reglerna för säkert vatten
 
Krilleman
Säkervatten är inte någon lag som man absolut måste följa. VVS får man koppla själv precis hur man vill. Säkervatten är ett vinstdrivande aktiebolag, dock med väldigt många aktörer bakom sig.

Det är många VVS-företag som ej är anslutna.

Försäkringsbolagen står bakom säkervatten så vid eventuell vattenskada är det klokt att ha följt regelverket även som privatperson!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Säkervatten är inte någon lag som man absolut måste följa. VVS får man koppla själv precis hur man vill.

Dock så står försäkringsbolagen bakom säkervatten så vid eventuell vattenskada är det klokt att ha följt regelverket även som privatperson!

Ja det är ju sant. Det lutar nog åt att jah skarvar antingen upp i väggen som är befintlig om det går eller så bygger jag en extravägg där jah drar skarven upp ocg sen ut ur väggen
 
Men även enligt det regelverket kan man göra undantag om det är orimmligt att följa reglerna, det tycks det vara i det här fallet. Jag skulle låtit dem vara.
 
Fråga nr 2:

Hur gör jag med inkommande tappvatten i badrummet?

Jag kommer att använda mig av pex RiR och dra skarvfrittt i vägg och använda mig av vatettes väggenomföring för dusch och toalett.

Under kommoden där vattnet kommer in vill jag ha en väggbricka och vatettes badrumsfördelare.

Här är så problemet. Det verkar inte som jag kan kombinera koppar och plast med dessa väggbrickor. Hur gör jag? Någon annan leverantör som har en bra fördelar tänkt att sätta utanpå vägg

Eller ska jag helt enkelt bygga in ett fördelarskåp med alla skarvar däri?

Badrummet är inte jättestort så finns inte så bra plats med en inspektionslucka till fördelarskåpet
 
  • Väggbrickor med pex-röranslutningar för tappvatten installerade i en trävägg i ett pågående badrumsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Men även enligt det regelverket kan man göra undantag om det är orimmligt att följa reglerna, det tycks det vara i det här fallet. Jag skulle låtit dem vara.
Vill kunden att ett säkervattenanslutet företag ska göra avsteg från regelverket får kunden skriva på en avvikelse. Således tar kunden på sig ansvaret för framtida fel pga detta.

https://www.sakervatten.se/auktorisation-av-vvs-foretag/kontroll-och-intyg

Öppna först golvet och kika hur det är kopplat innan du tar beslutat att låta dessa vara som dom är! Jag tror inte det är omöjligt att dra om dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.