Jag skulle koppla in en tvättmaskin i min lägenhet, (tvättmaskinen har några år på nacken) vet inte om det har betydelse.

Men när jag skulle koppla inloppsvattnet så var tvättmaskinsslagen för bred för röränden.

Går det att byta slang på tvättmaskinen?
Vad behöver jag för slang istället?

//Martin
 
  • Hand håller en tvättmaskinsslang bredvid vattenrörets kontakt, där slangen är för bred för att passa.
  • Vattenkran med anslutning till tvättmaskin, där slangen är för bred för att passa.
  • Hand håller en tvättmaskinsslang med för bred anslutning mot vattenrörsände.
L
Jag skulle provat att satsa på en övergångsnippel med packning, Biltema har en "Utv.gänga 3/4" x inv.gänga 1/2" (R20xR15)", art nr. 87-225, (den går loss på 45:-.)
 
Krilleman
Ballofix från Broen utan slätände som det ser ut på bilderna. Då krävs planadapter.

Sen är din blåa mutter 20 gängad och din ballofix ser ut att vara 15 gängad. Kontrollera måttet på Ballofixens utvändiga gänga. Den ska vara ca 21mm i diameter för nedanstående prylar ska passa.

Så en tripp till Jula och Biltema är på sin plats för att få ihop detta.

För Jula verkar inte ha bussningen med planpackningen med den har biltema. Men planadaptrarna ser exakt ut som Broens egna hos Jula. Tråkigt nog är dom ompackade för privatmarknaden och Jula skyltar inte heller med RSK.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ar-nipplar-och-bussningar/planadapter-434515/

Artikel: 87-225
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/overgangskopplingar-2000033275


Ballofix planadapter i mässing med o-ring för kulventiler, märkt med RSK-nummer 193 42 88.
 
Redigerat:
  • Gilla
mbrt och 3 till
  • Laddar…
J
Köp en gardenkoppling i plast för krananslutning 30: kr , den är med en förstoring från 15 din ventiltil och 20 tvättmaskin med packningar och bara ta bort den del som ska vara för slanganslutningen , allt dras för hand lie hårt inga verktyg
 
L
J jojo123 skrev:
Köp en gardenkoppling i plast för krananslutning 30: kr
Även om jag inte är en rörmokare så kan jag inte rekommendera detta. Krilleman var skarpsynt nog att se att det inte är slätände på ballofixen. Har själv gått bet på att koppla icke-slätände mot packning det är lögn att få det tätt.
 
J
L Lenza skrev:
är slätände på ballofixe
Jag ger mig :( lite snabb , gick förbi ballofixen kanske , ser ut som plan , men vet e F-N varför jag inte kan zoma
 
L
Som Krilleman skrev behövs en planadapter ifrån Jula detta gäller i och med att ballofixen ser ut att ej ha slätände på anslutningen. Packningen i Biltemas övergång måste mötas slätände annars kommer det att droppa i den skarven.
 
Krilleman
Hur planadaptern fungerar har jag beskrivit i en annan tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...skin-pa-10-mm-kran.313112/page-2#post-2936343
Koppling 2 & 3 är intressanta för dig. Se skillnaden planadaptern gör. (y)
(Visserligen Vatettes sortiment, men principen är samma)

Men kikar man i monteringsanvisningen för Ballofix så finns detta skrivet:
Pipefix® eller plantätningar får EJ användas på en Ballofix® med konisk tätningsyta. Detta beror på
att det stora tryck som plantätning utsätts för vid åtskruvning, kan förstöra packningen.

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_560_8540007.pdf

Det finns även en bild på konisk tätning kontra plantätning. Vilken har du? Enligt din bild ser det ut som du har den koniska varianten. Kontrollera!
Jämförelse mellan konisk och plan tätningsyta inom VVS, med varningssymbol för felaktig användning
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej tack för hjälpen!
 
Nästa som kommer och läser kanske vill veta ...

Det finns konverteringsmuff i plast/komposit i stort sett till varje tvätt & diskmaskin idag om man köper nytt.

Grå plastkonverteringsmuff med gängor för tvätt- eller diskmaskinsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En konverteringsmuff i plast för tvättmaskin och diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Nästa som kommer och läser kanske vill veta ...

Det finns konverteringsmuff i plast/komposit i stort sett till varje tvätt & diskmaskin idag om man köper nytt.

[bild] [bild]
Ingen nyhet det är sen gammalt. 1/2"-3/4"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.