Hej!
Tänkte skulle visa min pizzaugn jag byggde i somras helt utan ritning och utan att murat någonsin.

Beskrivning:
-Gjöt först ett golv till själva ugnen ca 12påsar betong.
-Murade upp med leca
-Gjöt sedan ett bord som sedan ugnen murades upp på ca 9 påsar betong plus armering.
-Ritade ut själva formen på en plywoodskiva kapade ur den och lade uppe på utlagda tegelstenar för att kapa teglet.
-Med eldfast bruk så satte jag fast bottenplattan på bordet.
-Murade upp valvet först kapade ut plywood och formade som en halvmåne.
-Sedan murade jag varv för varv upp kupolen med hjälp av murarstegar som böjdes till önskad form.
- Sedan isolerade jag utsidan och använde putsbruk för att få en bra yta.
-Sist så murade jag upp tegel runt basen för en snyggare look.

Det som ska göras för att få ett bättre utseende är;
-Mer putsbruk för att jämna till den mer
- Montera en ordentlig lucka med härdat glas.
- förlänga skorsten för bättre fart.
- Montera bänkskivor av sten för att kunna baka pizzorna vid ugnen!

Matrial:
Betong 25säck
Putsbruk C 10säck
Armeringsjärn
Eldfast tegel 100st till kupolen och ca 200st till basen. (Kom över 400 sten för 1000kr, man behöver inte ha eldfast tegel till basen)
Eldfastbruk 20kg
Isolering glasfiber 1 säck
Hönsnät 20m
Kapskivor 3st
Murarstegar 2st

Tiden?
Ca 60timmar och ca 10 timmar planering

Och resultatet?
Magiskt!
Kan baka 2 fullstora pizzor, tar knappa 2 min i ugnen! Tar ca 1,5-2 timmar att elda upp till 300+
Får den priset årets pizza ugn? Troligtvis inte men den fungerar väldigt bra!

Allt gott!
 
  • Hembyggd pizzaugn av tegel och puts med skorsten, framför röd staket och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jesper_t och 15 till
  • Laddar…
Jättefin! Har du testat att köra med 450° än?
 
Z Zompan skrev:
Hej!
Tänkte skulle visa min pizzaugn jag byggde i somras helt utan ritning och utan att murat någonsin.

Beskrivning:
-Gjöt först ett golv till själva ugnen ca 12påsar betong.
-Murade upp med leca
-Gjöt sedan ett bord som sedan ugnen murades upp på ca 9 påsar betong plus armering.
-Ritade ut själva formen på en plywoodskiva kapade ur den och lade uppe på utlagda tegelstenar för att kapa teglet.
-Med eldfast bruk så satte jag fast bottenplattan på bordet.
-Murade upp valvet först kapade ut plywood och formade som en halvmåne.
-Sedan murade jag varv för varv upp kupolen med hjälp av murarstegar som böjdes till önskad form.
- Sedan isolerade jag utsidan och använde putsbruk för att få en bra yta.
-Sist så murade jag upp tegel runt basen för en snyggare look.

Det som ska göras för att få ett bättre utseende är;
-Mer putsbruk för att jämna till den mer
- Montera en ordentlig lucka med härdat glas.
- förlänga skorsten för bättre fart.
- Montera bänkskivor av sten för att kunna baka pizzorna vid ugnen!

Matrial:
Betong 25säck
Putsbruk C 10säck
Armeringsjärn
Eldfast tegel 100st till kupolen och ca 200st till basen. (Kom över 400 sten för 1000kr, man behöver inte ha eldfast tegel till basen)
Eldfastbruk 20kg
Isolering glasfiber 1 säck
Hönsnät 20m
Kapskivor 3st
Murarstegar 2st

Tiden?
Ca 60timmar och ca 10 timmar planering

Och resultatet?
Magiskt!
Kan baka 2 fullstora pizzor, tar knappa 2 min i ugnen! Tar ca 1,5-2 timmar att elda upp till 300+
Får den priset årets pizza ugn? Troligtvis inte men den fungerar väldigt bra!

Allt gott!
Mer bilder
 
  • Konstruktion av en utomhusugn av tegelsten under byggfasen med solljus som skiner i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggnation av en vedeldad ugn utomhus med tegelbas och lerklining, skorsten monterad, omgiven av verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt betongfundament i en trädgård med rött staket och en hink i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdig utomhusgrill i betongblock och lecablock under konstruktion i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jättefin! Har du testat att köra med 450° än?
Det blir när jag fixar en ordentlig lucka, men har eldat upp den till 380 vid några tillfällen jag gjort surdegsbröd den håller värmen väldigt bra så när luckan är på plats så är 450 Inga problem!
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Det är ju egentligen enda nackdelan med lite mindre ugnar att man inte kan hålla jämn hög temperatur på ett enkelt sätt.
Jag har själv en mindre ugn i din storlek på ritningstadiet och tittade på att komplettera vedeldning med en Avanzini Drago-brännare för att toppa med. Har inte plats för mer än en bottenplatta på 120x90. Det blir då lättare att hålla jämna 450° under längre tid, typ om det är pizzakalas med 12-15 på raken,
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är ju egentligen enda nackdelan med lite mindre ugnar att man inte kan hålla jämn hög temperatur på ett enkelt sätt.
Jag har själv en mindre ugn i din storlek på ritningstadiet och tittade på att komplettera vedeldning med en Avanzini Drago-brännare för att toppa med. Har inte plats för mer än en bottenplatta på 120x90. Det blir då lättare att hålla jämna 450° under längre tid, typ om det är pizzakalas med 12-15 på raken,
Upplever dock inte att värmen avtar, körde 40 pizzor en kväll när vi hade fest utan problem, gjordes under 1,5 timme. Jag brukar elda över hela plattan och sedan skrapa ihop glöden baktill vilket ger en väldigt bra värmefördelning och värmen håller i sig länge.
 
  • Gilla
Per TH13 och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
 
Tänkte försöka mej på att bygga en liknande som du gjort,vart så inspererad av dina bilder,hade skapat en nästan likadan I mina tankar innan jag hittade dina bilder : )
Snyggt jobbar
 
Z Zompan skrev:
Mer bilder
Dum fråga själva bordet som ligger på lecablocken gjöt du det på marken och ni var många som lyfte upp det eller hur funkar det, tjocklek i cm ?

jag skulle vilja ha ett bord på ca 140 x 140, tror ni man kan gjuta det i ett stycke eller ska jag göra två skivor á 70x140 och lägga jämte varandra
 
E ErikTingsryd skrev:
Dum fråga själva bordet som ligger på lecablocken gjöt du det på marken och ni var många som lyfte upp det eller hur funkar det, tjocklek i cm ?

jag skulle vilja ha ett bord på ca 140 x 140, tror ni man kan gjuta det i ett stycke eller ska jag göra två skivor á 70x140 och lägga jämte varandra
E ErikTingsryd skrev:
Dum fråga själva bordet som ligger på lecablocken gjöt du det på marken och ni var många som lyfte upp det eller hur funkar det, tjocklek i cm ?

jag skulle vilja ha ett bord på ca 140 x 140, tror ni man kan gjuta det i ett stycke eller ska jag göra två skivor á 70x140 och lägga jämte varandra
Precis vi var 4 st som lyfte upp det var ca 200kg så gick ju lätt
 
  • Gilla
ErikTingsryd
  • Laddar…
S Sprack63 skrev:
Tänkte försöka mej på att bygga en liknande som du gjort,vart så inspererad av dina bilder,hade skapat en nästan likadan I mina tankar innan jag hittade dina bilder : )
Snyggt jobbar
Vad kul! Lycka till
 
Z Zompan skrev:
Hej!
Tänkte skulle visa min pizzaugn jag byggde i somras helt utan ritning och utan att murat någonsin.

Beskrivning:
-Gjöt först ett golv till själva ugnen ca 12påsar betong.
-Murade upp med leca
-Gjöt sedan ett bord som sedan ugnen murades upp på ca 9 påsar betong plus armering.
-Ritade ut själva formen på en plywoodskiva kapade ur den och lade uppe på utlagda tegelstenar för att kapa teglet.
-Med eldfast bruk så satte jag fast bottenplattan på bordet.
-Murade upp valvet först kapade ut plywood och formade som en halvmåne.
-Sedan murade jag varv för varv upp kupolen med hjälp av murarstegar som böjdes till önskad form.
- Sedan isolerade jag utsidan och använde putsbruk för att få en bra yta.
-Sist så murade jag upp tegel runt basen för en snyggare look.

Det som ska göras för att få ett bättre utseende är;
-Mer putsbruk för att jämna till den mer
- Montera en ordentlig lucka med härdat glas.
- förlänga skorsten för bättre fart.
- Montera bänkskivor av sten för att kunna baka pizzorna vid ugnen!

Matrial:
Betong 25säck
Putsbruk C 10säck
Armeringsjärn
Eldfast tegel 100st till kupolen och ca 200st till basen. (Kom över 400 sten för 1000kr, man behöver inte ha eldfast tegel till basen)
Eldfastbruk 20kg
Isolering glasfiber 1 säck
Hönsnät 20m
Kapskivor 3st
Murarstegar 2st

Tiden?
Ca 60timmar och ca 10 timmar planering

Och resultatet?
Magiskt!
Kan baka 2 fullstora pizzor, tar knappa 2 min i ugnen! Tar ca 1,5-2 timmar att elda upp till 300+
Får den priset årets pizza ugn? Troligtvis inte men den fungerar väldigt bra!

Allt gott!
Vad använde du för skorstensrör? Kan du rekommendera något ?
 
Jimpan42 Jimpan42 skrev:
Vad använde du för skorstensrör? Kan du rekommendera något ?
Jag skulle rekomendera något rostfritt och med ett spjäll i, just till denna är det ett cortenrör
 
En liten uppdatering hur det vart sen!
Har desvärre flyttat ifrån min pizzaugn men det finns planer på en ny till sommaren 2022!
 
  • Uteplats med trädäck, stenbyggd pizzaugn, grill, parasoll och barnstolar med tecknade figurer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembakad pizza med pepperoni och lök på en träskärbräda utomhus, pizzaugn i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två pizzor gräddas i en vedeldad pizzaugn med synliga lågor och vedträn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Fin pizzaugn. Jag funderar på att bygga en i vårt planerade orangeri i kombination med en gammal kamin för uppvärmning. De ska dela skorsten med olika kanaler. Måste rökgången vara nära luckan, eller kan den vara längre bak i ”kupolen”?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.