Hej!

Först måste jag bara säga att både jag och sambon har absolut INGEN kunskap om husbygging eller erfarenhet. Så det jag frågar om kan låta jättedumt, men jag hoppas att ni som läser har förståelse för det :giggle:

Det är så att vi har köpt oss tomt i Oslo och har redan involverat arkitekt för planlösning och bollat lite idéer fram och tillbaka.
Det är bestämt att vi ska bygga om cirka 2,5-3 år, så jag vill gärna tro att vi har god tid till att tänka på vad vi vill.

Jag (och sambon) har snöat oss in på ett hus av massivträ. Helt enkelt för att vi inte kan se några nackdelar med det och området där tomten ligger är delvis mitt i skogen, men såpass nära Oslo att vi känner att själva temat massivträ passar perfekt in.

Jag har Googlat mycket om massivträ. Vi letar fortfarande efter leverantörer/entrepenörer av massivträ både i Sverige och Norge, men det verkar ju faktiskt inte som att det är så många som driver med det. Jag har bara LÄST och hört att Tyskland är ledande inom detta, men jag vet inte helt vad jag ska söka på eller exakt vem jag ska fråga. Därför vände jag mig hit :D

För er som kan lite om ämnet:
-Finns det några nackdelar med massivträ? Vi läser bara om positiva saker, men jag VILL gärna läsa om det negativa så man också har en översikt över det - ifall det finns då.
-Är det någon här som har byggt i massivträ? Hade varit kul att få se bilder och höra om hur processen gick, allt från planlösningsstadie till färdig projekt!
-Leverantör/entrepenör? Vi hade verkligen uppskattat ifall någon vet företag som håller på med massivträ(hus)!

Det verkar också som att Sverige är lite modernare och före med massivträ än vad Norge är - det är iallafall det jag har fått intrycket av. Att det faktiskt finns fler massivträhus också i Sverige än i Norge.

Oavsett så tycker jag att de flesta bilder jag har sett av dessa husen är så otroligt vackra på något sätt, som smälter ihop så fint med naturen runtom.

Tack så mycket på förhand!
Hälsningar,
Sandra
 
S
Ett timmerhus kanske?

Antar att du menar KL-trä (korslimmat). Det har det byggts ganska mycket med i Sverige. Häftigt att de har tolerans kring +- 1 mm på blocken.
Tex Martinsons, Setra och Moelven tillverkar.
 
S sinuslinus skrev:
Ett timmerhus kanske?

Antar att du menar KL-trä (korslimmat). Det har det byggts ganska mycket med i Sverige. Häftigt att de har tolerans kring +- 1 mm på blocken.
Tex Martinsons, Setra och Moelven tillverkar.
Du har nog rätt i att det heter timmerhus! :oops: Jag försökte Googla på massivträ och det kom ju upp endel sökningar på det. Jag vet att det heter massivt tre i Norge (med tanke på att vi bor här :crysmile:).

Som nämnt kan jag inte så mycket om husbygging, men varför är det coolt med "tolerans kring +- 1 mm på blocken"?

Ska Googla lite mer på timmerhus och se om jag får mer utbyte i information av det, tack! (y)
 
S
Nu är förvirrad.
Timmerhus har man byggt i tusen år. Och man kan bygga nyproducerat också. Finns hustillverkare som bygger moderniserat/maskinellt och så finns det timmermän som timrar traditionellt.

KL-trä är ett modernt byggsätt i trädär man korslimmar trä till stora paneler som bearbetas i cnc-maskiner med hög precision. Dessa paneler eller block lyfts på plats och skruvas ihop.

Vet inte vilket du tänker på?
 
Det som är svårt är att klara isolationskraven. Sedan blir det dyrt.
 
Kolla med Isotimber!

Vi har bott i vårt snart ett år nu och det funkar precis så bra som det är tänkt.

De säljer mycket till just Norge och det klarar isolationkraven utan problem.
 
  • Gilla
bunni och 2 till
  • Laddar…
Är det kanske KL- trä du menar?. Korslimmade träelememt som kan fås i alla möjliga former och storlekar. De största tillverkarna i Sverige är Martinssons, Moelven och Setra. Jag känner lite företag som bygger och monterar väldigt mycket byggnader i KLträ och vanligt Limträ. Skicka pm om du vill ha nummer till några.
 
R Robert-san01 skrev:
Kolla med Isotimber!

Vi har bott i vårt snart ett år nu och det funkar precis så bra som det är tänkt.

De säljer mycket till just Norge och det klarar isolationkraven utan problem.
Kul att läsa detta, det var ju en tråd för inte så länge sedan här som handlade om att det var svårt att få till isolationskraven med träväggar.
Berätta gärna med något mer om huset
 
torbeno torbeno skrev:
Kul att läsa detta, det var ju en tråd för inte så länge sedan här som handlade om att det var svårt att få till isolationskraven med träväggar.
Berätta gärna med något mer om huset
Stommen är 30cm Isotimber och 6cm CLT. Utsidan klädd med plyfa, spikreglar och liggande limträpanel. Inga reglar någon stans så det finns inga köldbryggor.

Umedel har jag för mig landade på 0,24.

Prognosen för energiförbrukning ser ut att landa på ca 4500 kWh/år på 257m2 A-temp.

Stomme med mellanbjälklag, takstolar och fönster/dörrar kostade ungefär 1,3. Det är för hus + 65m2 garage.
 
  • Gilla
Thattallguy och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Stommen är 30cm Isotimber och 6cm CLT. Utsidan klädd med plyfa, spikreglar och liggande limträpanel. Inga reglar någon stans så det finns inga köldbryggor.

Umedel har jag för mig landade på 0,24.

Prognosen för energiförbrukning ser ut att landa på ca 4500 kWh/år på 257m2 A-temp.

Stomme med mellanbjälklag, takstolar och fönster/dörrar kostade ungefär 1,3. Det är för hus + 65m2 garage.
Inga reglar någonstans? Hela huset är ju en enda regel/köldbrygga? Eller har jag missförstått vad isotimber är?
 
V vectrex skrev:
Inga reglar någonstans? Hela huset är ju en enda regel/köldbrygga? Eller har jag missförstått vad isotimber är?
Isotimber kan bära upp själv, men det är lager som ligger förskjuta så det blir inga bryggor.
 
Men kan man kalla det massivt?
 
D Daniel 109 skrev:
Men kan man kalla det massivt?
Bra fråga.

Det är iaf lite mer massiv än en regelstomme.

Insidan är massiv, det är CLT.
 
bunni bunni skrev:
Oavsett så tycker jag att de flesta bilder jag har sett av dessa husen är så otroligt vackra på något sätt, som smälter ihop så fint med naturen runtom.
Måste rimligtvis vara traditionella timmerhus som avses. KL-element är ju bara en stomme (+ isolering) som kläs med valfri(?) fasad. Så de husen antar jag i allmänhet ser ut som vilket hus som helst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.