2 201999 skrev:
Lägenheterna är som sagt byggda 2014-2015.
Ja då är det med 99,9% säkert rätt kopplat, annars är det kriminellt.

Det är bara att plugga i, men en modern spis har 4 st stift + det flata jordstiftet i mitten.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ja då är det med 99,9% säkert rätt kopplat, annars är det kriminellt.

Det är bara att plugga i, men en modern spis har 4 st stift + det flata jordstiftet i mitten.
Det du skriver gällande stiften är alltså inte att betrakta som ett problem?
 
J
Har du köpt spisen än , du var på gång säger du
Köp en ren 400V spis , dom är till 99% klara med sladd och stickpropp , bara plugga in och laga maten , inget tjafs med att göra om eller så ,
 
tommib
Nej, det är inget problem. Du kan inte använda sladden från gamla spisen utan måste ha en ny men förutom det är det lugnt.
 
J
tommib tommib skrev:
Du kan inte använda sladden från gamla spisen
Varför går inte det om den nya är en ren 400V , TS visar den som finns nu och då är det en ren 400V hen har och köps det en ny ren 400V , så vad är det för skillnad på nya och den som finns
 
J jojo123 skrev:
Har du köpt spisen än , du var på gång säger du
Köp en ren 400V spis , dom är till 99% klara med sladd och stickpropp , bara plugga in och laga maten , inget tjafs med att göra om eller så ,
Har kollat ut en modell redan och det verkar för örvigt vara ont om inbyggnadsugnar med 400v. Prisjakt har listat 866 med 230v och 1 med 400v.
 
Och det beror troligen på att 400V är rätt ovanligt ute i världen och att 230 Volt finns på många många ställen
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
J
2 201999 skrev:
inbyggnadsugnar med 400v.
I dag så har dom alla nästan 230V för ugnar och då brukar det vara med vanlig stickpropp , hällar/induktion är numera i 230V
utförande invändigt , medans fullvuxna spisar med plattor och ugn som finns i både 230V och 400V anslutning .
Är det som du bestämt dig för så är det nog bara omkoppling av Elen som gäller med dom uttag som ska vara
 
tommib
TS berättade specifikt att hen tänkte byta ut spisen till en häll och en separat ugn. Jag har aldrig sett en häll med 400 V.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J
tommib tommib skrev:
TS . Jag har aldrig sett en häll med 400 V.
Har jag sagt det med 400V på en häll/induktion och se vad jag skrev i # 23 . är det något fel där får du nog vara mer
preciserande
 
tommib
J jojo123 skrev:
Varför går inte det om den nya är en ren 400V , TS visar den som finns nu och då är det en ren 400V hen har och köps det en ny ren 400V , så vad är det för skillnad på nya och den som finns
Du skriver att den nya ska vara på 400 V. Det kommer den inte att vara eftersom TS tänker sig en separat häll och ugn.

2 201999 skrev:
Jag är på gång att byta ut spisen jag har i lägenheten till en inbyggd spis med separat induktionshäll.
Jag tolkar helt enkelt detta som att TS inte vill köpa en traditionell spis.

Och jodå, jag såg vad du skrev i #23. Det jag skrev var egentligen ett svar på ditt inlägg #20 men jag citerade inte.
 
  • Gilla
201999
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du skriver att den nya ska vara på 400 V. Det kommer den inte att vara eftersom TS tänker sig en separat häll och ugn.



Jag tolkar helt enkelt detta som att TS inte vill köpa en traditionell spis.

Och jodå, jag såg vad du skrev i #23. Det jag skrev var egentligen ett svar på ditt inlägg #20 men jag citerade inte.
Precis som du skriver hade jag tänkt mig en inbyggnadsugn med separat induktionshäll.

Angående det här med det extra uttaget, monterar elektrikern det med ström från den befintliga ledningen eller hur går det till?
 
tommib
Elektrikern monterar det bredvid ditt befintliga perilexuttag och kopplar det parallellt på någon av faserna där. Perilexuttaget ska lämnas fullkopplat. Du plockar sedan ut de två andra faserna i hällens anslutningskabel.

Som ett exempel lägger elektrikern uttaget på L3. Då kopplar du L1 och L2 till hällen och isolerar L3 i din anslutningskabel.

Vitsen med att ha uttag är att du får koppla själv i utrustningen och kan koppla in och ur och byta grejer framöver. Om du inte är bekväm med det så rekommenderar jag att du ber elektrikern hjälpa dig med det också. Det är stora strömmar det handlar om så det är viktigt att det blir rätt.
 
tommib tommib skrev:
Du kan korta ner det genom att förbereda så att allt är undanplockat och städat där elektrikern ska jobba.
Undanplockat köper jag men hur välstädat behöver det egentligen vara för att en normal elektriker av idag ska kunna arbeta? Räcker det med att dammsuga bakom spisen eller bör man våttorka? ;) Kanske flera omgångar? :thinking: Vill ju absolut inte medverka till att elektrikern smutsar ner undersidan av sina skor.... :crysmile::p
 
tommib
Jag hade dammsugit, av respekt för elektrikern.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.