Hej på er!

Jag är på gång att byta ut spisen jag har i lägenheten till en inbyggd spis med separat induktionshäll. Drog därför ut den befintliga spisen för att kolla hur det såg ut där bakom och möttes av något som för mig ser ut att vara ett "vanligt" eluttag. Är det någon av er som med hjälp av bilderna kan se vad det är för typ av uttag och och kan svara på om jag kommer kunna använda det för att ansluta de nya prylarna?

Mvh okunnig
 
  • Eluttag bakom en utdragen spis med synliga elledningar och en avtagen vit plastkåpa på en spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vanligt vägguttag med en grön stickpropp inpluggad, smutsigt ovanpå, nära golvlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra ut spisen helt och dra ur kontakten så ser du bättre vad det är.
 
  • Gilla
201999 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Välkommen till forumet!

Det är med 99,9% sannolikhet ett helt normalt perilexuttag. Det ska vara fullkopplat men det har förekommit att det inte är det. När är din lägenhet byggd? Har du en spänningsprovare så att du kan verifiera spänningar i uttaget?

Den gröna sladden med den röda flaggan skvallrar om att den inte har nolledare, du kommer troligen se att ett stift saknas när du drar ur den där sladden.

Det är ytterst viktigt att verifiera att nollan finns i uttaget innan du kopplar in några nya prylar. Troligen är den som sagt riktigt koppplad men man kan aldrig vara säker och det är enkelt att mäta. Givet att nollan finns så kan du utan problem ansluta en induktionshäll och en inbyggnadsugn där. Du kommer behöva ta ut ett vanligt uttag bredvid, eller ett till perilex. Det är enkelt och snabbt gjort för en elektriker och om du ser till att få uttag kan du själv montera korrekta anslutningskablar på häll och ugn och plugga i dem.
 
  • Gilla
201999
  • Laddar…
Det är ett Perilexuttag. Det används främst till anslutning av spisar och hällar.
Är uttaget matat med 3 faser Samt neutralledare så går det att använda men du behöver komplettera med ett vanligt schuckouttag bredvid.

Kontrollera i centralen om spisen matas med 3 faser, 16A. Har du möjlighet att mäta om neutralledaren är med? Uttaget har 4 hål för 3 faser samt neutralledare samt skyddsjord i mitten.
Mät mellan jord och vardera av de 4 hålen, det ska vara 230V mot 3 av dessa och 0V mot ett av dem.
Mot det hålet där det är 0V, mät mellan detta och de andra tre (3 mätningar) Det ska vara 230V vid samtliga mätningar.

På de tre stiften som mäter 230V mot hord och nolla ligger faserna. Mät mellan dessa. 1 mot 2, 1 mot 3 ssmt 2 mot 3. Dessa 3 mätningar ska visa 400V.

Visar mätningarna det jag skrivit +/- några Volt så kan man komplettera med ett vanligt uttag bredvid för anslutningen av ugnen och sen ansluta spishällen till det befintliga perilexuttaget. Viktigt är då att spisen ansluts till tex. L1, L2 och N och ugnen mellan L3 och N så att ingen fas blir överbelastad.
 
Redigerat:
  • Gilla
201999
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Det är med 99,9% sannolikhet ett helt normalt perilexuttag. Det ska vara fullkopplat men det har förekommit att det inte är det. När är din lägenhet byggd? Har du en spänningsprovare så att du kan verifiera spänningar i uttaget?

Den gröna sladden med den röda flaggan skvallrar om att den inte har nolledare, du kommer troligen se att ett stift saknas när du drar ur den där sladden.

Det är ytterst viktigt att verifiera att nollan finns i uttaget innan du kopplar in några nya prylar. Troligen är den som sagt riktigt koppplad men man kan aldrig vara säker och det är enkelt att mäta. Givet att nollan finns så kan du utan problem ansluta en induktionshäll och en inbyggnadsugn där. Du kommer behöva ta ut ett vanligt uttag bredvid, eller ett till perilex. Det är enkelt och snabbt gjort för en elektriker och om du ser till att få uttag kan du själv montera korrekta anslutningskablar på häll och ugn och plugga i dem.
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Det är med 99,9% sannolikhet ett helt normalt perilexuttag. Det ska vara fullkopplat men det har förekommit att det inte är det. När är din lägenhet byggd? Har du en spänningsprovare så att du kan verifiera spänningar i uttaget?

Den gröna sladden med den röda flaggan skvallrar om att den inte har nolledare, du kommer troligen se att ett stift saknas när du drar ur den där sladden.

Det är ytterst viktigt att verifiera att nollan finns i uttaget innan du kopplar in några nya prylar. Troligen är den som sagt riktigt koppplad men man kan aldrig vara säker och det är enkelt att mäta. Givet att nollan finns så kan du utan problem ansluta en induktionshäll och en inbyggnadsugn där. Du kommer behöva ta ut ett vanligt uttag bredvid, eller ett till perilex. Det är enkelt och snabbt gjort för en elektriker och om du ser till att få uttag kan du själv montera korrekta anslutningskablar på häll och ugn och plugga i dem.
Tack för snabba svar tommib och ni andra!

Lägenheterna byggdes 2014/2015.

Jag har inga mätverktyg i dagens läge, tolkar det som att jag måste köpa det för att reda ut detta? Ska kika i elcentralen och dra ut kontakten när jag kommer hem.

Vad kan det kosta att komplettera med ett ytterligare uttag som ni skriver?
 
tommib
Om det är byggt så nyligen skulle det förvåna mig stort om det inte var fullkopplat. Om du inte har ett intresse själv skulle jag faktiskt avråda från att köpa mätutrustning (och då även att koppla själv).

Svårt att säga vad det kostar att sätta dit ett till uttag men ett löst perilexuttag kostar kanske runt hundralappen. Samma med ett Schuko (=vanligt uttag) av god kvalitet. Arbetstid är väl ca 1 timme inkl allt. Tyvärr kan det vara svårt att få dit en elektriker för ett så litet jobb men du kanske har andra jobb du behöver samtidigt? Er brf kanske har kontakt med någon elfirma? Du kan korta ner det genom att förbereda så att allt är undanplockat och städat där elektrikern ska jobba.
 
  • Gilla
201999
  • Laddar…
Är det byggt 2014/2015 finns neutralledaren framdragen om man inte har fuskat, det tror jag knappast. Att komplettera kostar ungefär. 3-4 timmar inkl. Restid + material.

Arbetstid: 4x550=2200kr
Framkörningsavgift: 350kr
Material: 200kr
Totalt: 2750kr inkl. Moms

Har du möjlighet till ROT-avdrag kan du dra av 660kr.
 
  • Gilla
201999
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om det är byggt så nyligen skulle det förvåna mig stort om det inte var fullkopplat. Om du inte har ett intresse själv skulle jag faktiskt avråda från att köpa mätutrustning (och då även att koppla själv).

Svårt att säga vad det kostar att sätta dit ett till uttag men ett löst perilexuttag kostar kanske runt hundralappen. Samma med ett Schuko (=vanligt uttag) av god kvalitet. Arbetstid är väl ca 1 timme inkl allt. Tyvärr kan det vara svårt att få dit en elektriker för ett så litet jobb men du kanske har andra jobb du behöver samtidigt? Er brf kanske har kontakt med någon elfirma? Du kan korta ner det genom att förbereda så att allt är undanplockat och städat där elektrikern ska jobba.

En timme är lågt räknat. Kanske skriver elektrikern 2 timmar men knappast mindre
 
tommib
Jag skulle säga att det beror på hur arbetstiden räknas. Att montera dit uttaget och koppla tar max 30 min om det finns något att fästa i (dvs det inte bara är en gipsskiva). Snabbaste är troligen att ta ett Perilex sockeluttag eftersom det har färdiga anslutningsledare.

En elektriker som tar fyra timmar arbetstid för att sätta upp ett uttag (givet dessa förutsättningar) ägnar sig i mitt tycke åt bedrägeri. Två timmar, om det är mycket restid, kan jag hålla med om. I detta fall kan TS skicka en bild till elektrikern så att den kan ta med sig rätt materiel från början istället för att "komma och titta och sedan åka till grossen".
 
  • Gilla
rayab och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om jag fick detta uppdraget i den firman jag jobbar åt så skulle det blivit:
Ett uttag för något runt en hundring.
Min tid för att svänga förbi Eskandia sen till kunden och sen lite tid för körning från kund, i allra bästa fall 1 timme om kunden bodde precis bredvid grossen :).
Och sen bilavgift på 170:-

Min timpenning ligger väl något runt 470:- + moms.

Och mer än två timmar skulle det nog inte bli ifall jag inte har över 30 minuter körning till kunden. Och visst, i Uppsalatrafiken kan det ibland gå en halvtimme bara för att ta sig genom trafikhelvetet i stan.


2*470 = 940:-
uttag = 100:-
bilavg = 170:-
lite wago och skruv, 20:-
= 1538:- inkl moms.

För ett par veckor sen var jag och bytte en trappautomat i en BRF (inte samma märke på trappautomaten ens) och passade också på att lite snabbt snygga till en koppling bredvid (bytte sockerbitskoppling med spretande kardeler till WAGO utan spret).
Och hann även med att hämta trappautomat hos grossen ca 10 minuter bort.
Och debiterade 1 timme + bil för detta.
Nåja, det tog nog 1 timme och 10 minuter om jag ska vara ärlig, men jag höll på med ett större fastprisjobb, en styrinstallation väldigt nära, så de där 10 minutrarna fick försvinna där istället.
(BRF'r kan vara bra kunder, inte dumt att hålla sig väl med)
 
  • Gilla
rayab och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om det är byggt så nyligen skulle det förvåna mig stort om det inte var fullkopplat. Om du inte har ett intresse själv skulle jag faktiskt avråda från att köpa mätutrustning (och då även att koppla själv).

Svårt att säga vad det kostar att sätta dit ett till uttag men ett löst perilexuttag kostar kanske runt hundralappen. Samma med ett Schuko (=vanligt uttag) av god kvalitet. Arbetstid är väl ca 1 timme inkl allt. Tyvärr kan det vara svårt att få dit en elektriker för ett så litet jobb men du kanske har andra jobb du behöver samtidigt? Er brf kanske har kontakt med någon elfirma? Du kan korta ner det genom att förbereda så att allt är undanplockat och städat där elektrikern ska jobba.
Jag kopplade ur kontakten och kikade trots allt, vet inte om det är till någon hjälp. Säkringen i skåpet säger i vilket fall 16A respektive 2,5.

Ursäkta mina otroligt dumma frågor men att sätta dit ett nytt uttag som du/ni beskriver, innebär det att elektrikern måste dra nya ledningar i väggen eller bör det redan finnas på plats?
 
  • Närbild på en grön elkontakt med etiketten "16A 400/230V" som hålls i handen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en öppnad vägguttag med synliga skruvanslutningar och en USB-port.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib tommib skrev:
Jag skulle säga att det beror på hur arbetstiden räknas. Att montera dit uttaget och koppla tar max 30 min om det finns något att fästa i (dvs det inte bara är en gipsskiva). Snabbaste är troligen att ta ett Perilex sockeluttag eftersom det har färdiga anslutningsledare.

En elektriker som tar fyra timmar arbetstid för att sätta upp ett uttag (givet dessa förutsättningar) ägnar sig i mitt tycke åt bedrägeri. Två timmar, om det är mycket restid, kan jag hålla med om. I detta fall kan TS skicka en bild till elektrikern så att den kan ta med sig rätt materiel från början istället för att "komma och titta och sedan åka till grossen".

Jag skrev 3-4. Alltid bättre att räkna högt. Jag har 15 år i branschen, det kan bli billigare men det beror på firman. Ska han vägen om grossisten samt resa tur och retur kan det mkt väl bli 3-4 timmar beroende på trafik och var kunden bor.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Det där är ingen nybyggnation väl? Utan en renovering av en lägenhet där man ställt tillbaka den gamla spisen med 400V elementspänning. Kablen till spisen saknar nolla!
För att installera en modern spis måste en elkunnig person kontrollera uttaget.
Risken finns att man bränner upp en modern spis som skall ha 3x230V
 
L Leif i Skåne skrev:
Det där är ingen nybyggnation väl? Utan en renovering av en lägenhet där man ställt tillbaka den gamla spisen med 400V elementspänning. Kablen till spisen saknar nolla!
För att installera en modern spis måste en elkunnig person kontrollera uttaget.
Risken finns att man bränner upp en modern spis som skall ha 3x230V
Lägenheterna är som sagt byggda 2014-2015.
 
Mikael_L
Elkabeln till spisen verkar vara tillverkad i augusti 2014, så det kan nog vara det årtal som TS skrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.