G Garanti skrev:
Har det verkligen det ? Det är ju redan konstaterat att det inte är en fackman och att det är hemma pillrat och nivån av bilderna att döma så tycker jag inte det spelar så stor roll
Det har verkligen stor betydelse.
Som påpekats tidigare så krävs det mer för att skruva upp en central än att veta hur man använder en skruvmejsel.
Lika bra att vara öppen och ärlig så kan du få hjälp här
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Det har verkligen stor betydelse.
Som påpekats tidigare så krävs det mer för att skruva upp en central än att veta hur man använder en skruvmejsel.
Lika bra att vara öppen och ärlig så kan du få hjälp här
Är det verkligen så lämpligt att säga det då?
Skulle det hända något och det ligger en stor forumstråd där TS erkänner att han gjort allt själv är väl inte jättebra om försäkringsbolaget skulle börja gräva.

Något helt annat som dock slår mig är att varför det alltid ska använda det billigaste av billigaste när man plockar med elen själv, jag har hjälpt min bror att sanera efter ett liknande exempel där istortsätt all el i hela huset är hemmaklabbad och taffligt gjort, varför kan man åtminstone inte använda lite kvalitet på de grejer man monterar upp?
 
5
P Pumba skrev:
Är det verkligen så lämpligt att säga det då?
Skulle det hända något och det ligger en stor forumstråd där TS erkänner att han gjort allt själv är väl inte jättebra om försäkringsbolaget skulle börja gräva.

Något helt annat som dock slår mig är att varför det alltid ska använda det billigaste av billigaste när man plockar med elen själv, jag har hjälpt min bror att sanera efter ett liknande exempel där istortsätt all el i hela huset är hemmaklabbad och taffligt gjort, varför kan man åtminstone inte använda lite kvalitet på de grejer man monterar upp?
Nu undrar Jag med ett stort frågetecken hur du menar?
Du har fortfarande ett eget ansvar
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Är det verkligen så lämpligt att säga det då?
Skulle det hända något och det ligger en stor forumstråd där TS erkänner att han gjort allt själv är väl inte jättebra om försäkringsbolaget skulle börja gräva.

Något helt annat som dock slår mig är att varför det alltid ska använda det billigaste av billigaste när man plockar med elen själv, jag har hjälpt min bror att sanera efter ett liknande exempel där istortsätt all el i hela huset är hemmaklabbad och taffligt gjort, varför kan man åtminstone inte använda lite kvalitet på de grejer man monterar upp?

För att en RUTAB säkring av undermålig kvalité kostar 45kr på Jula.
En Garo från typ elbutik.se kostar 49kr.
En Garo från storel (Med mina priser) + moms och påslag 42kr.

Ser du hur mycket man sparar?


För övrigt är det omöjligt att säga att installationen ser säker ut. Sitter skruvarna lösa? För hårt? Sitter gafflarna på faskskenan ordentligt? Hur ser resten av utrymmet ut, rätt kapslingsklass etc.

Det enda jag kan säga är att om jag såg denna central ute hos en kund skulle jag se en rätt stor chans att resten av anläggningen har lite elfel. Om det hade varit en elfirma som gjort detta hade de fått komma tillbaka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Är det verkligen så lämpligt att säga det då?
Skulle det hända något och det ligger en stor forumstråd där TS erkänner att han gjort allt själv är väl inte jättebra om försäkringsbolaget skulle börja gräva.
Något helt annat som dock slår mig är att varför det alltid ska använda det billigaste av billigaste när man plockar med elen själv, jag har hjälpt min bror att sanera efter ett liknande exempel där istortsätt all el i hela huset är hemmaklabbad och taffligt gjort, varför kan man åtminstone inte använda lite kvalitet på de grejer man monterar upp?
Visst är det lämpligt att berätta det så att felen rättas till.
Försäkringsbolaget gräver inte i något innan det händer något.
Precis som Matten skriver så hade mina varningsklockor också börjat ringa om jag sett det här hos en kund.
Och som AlmostDwarf skriver så är det anläggningsinnehavaren som har ansvaret för anläggningens skick.
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
G Garanti skrev:
Öppna kort vilka kort är inte öppna har aldrig sagt det Enna eller det andra har bara frågat om hjälp sen väm eller vilka kvinna eller man kort tjock eller lång vad har det för betydelse frågar bara och förväntade mej svar och det har jag fått vad har det för betydelse väm som gjort det. ??
Något du kan tänka på en annan gång är att som Mikael skrev det är få här som ger pekpinnar och därför inget problem att fråga specifikt och framför allt fråga före du börjar jobbet om det finns oklarheter. Visa vad du tänker dig använda för materiel och hur så går det att dels kanske välja om dels göra det bästa av vad som står till buds. Med lite sån bakgrundsfakta före kan man som jag ser det få bra tips och råd här på forumet i stort som smått.

Finns många trådar här med liknande jobb som ditt där det genom diskussioner före och under tiden det jobbas har nått riktigt bra resultat. I vissa fall har även diverse fel utförda av regelrätta elfirmor korrigerats, fått förklaringar som andra läsare kan dra nytta av osv. Så det finns ingen anledning att mörka, det är för en någorlunda vaken, kunnig läsare uppenbart hur det ligger till ändå. Trots att vår GD Falemo tydligen ser problem med denna typ av info som forumet ger kan jag aldrig hålla med i det synsättet tvärtom borde det vara mer och uppmuntras.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
G
GK100 förstår dej och dom andra som som gjort påpekanden på det ska tänka på det i framtiden.
 
5
GK100 GK100 skrev:
Något du kan tänka på en annan gång är att som Mikael skrev det är få här som ger pekpinnar och därför inget problem att fråga specifikt och framför allt fråga före du börjar jobbet om det finns oklarheter. Visa vad du tänker dig använda för materiel och hur så går det att dels kanske välja om dels göra det bästa av vad som står till buds. Med lite sån bakgrundsfakta före kan man som jag ser det få bra tips och råd här på forumet i stort som smått.

Finns många trådar här med liknande jobb som ditt där det genom diskussioner före och under tiden det jobbas har nått riktigt bra resultat. I vissa fall har även diverse fel utförda av regelrätta elfirmor korrigerats, fått förklaringar som andra läsare kan dra nytta av osv. Så det finns ingen anledning att mörka, det är för en någorlunda vaken, kunnig läsare uppenbart hur det ligger till ändå. Trots att vår GD Falemo tydligen ser problem med denna typ av info som forumet ger kan jag aldrig hålla med i det synsättet tvärtom borde det vara mer och uppmuntras.
M Matten skrev:
För att en RUTAB säkring av undermålig kvalité kostar 45kr på Jula.
En Garo från typ elbutik.se kostar 49kr.
En Garo från storel (Med mina priser) + moms och påslag 42kr.

Ser du hur mycket man sparar?


För övrigt är det omöjligt att säga att installationen ser säker ut. Sitter skruvarna lösa? För hårt? Sitter gafflarna på faskskenan ordentligt? Hur ser resten av utrymmet ut, rätt kapslingsklass etc.

Det enda jag kan säga är att om jag såg denna central ute hos en kund skulle jag se en rätt stor chans att resten av anläggningen har lite elfel. Om det hade varit en elfirma som gjort detta hade de fått komma tillbaka.
Så sant så sant
 
G Garanti skrev:
Har det verkligen det ? Det är ju redan konstaterat att det inte är en fackman och att det är hemma pillrat och nivån av bilderna att döma så tycker jag inte det spelar så stor roll
Handlar det inte lite om hyfs och respekt? Folk svarar ju inte här för att du betalar för det utan av sin egen välvilja och lust att hjälpa till eftersom elarbeten kan få betydligt allvarligare följder än att måla väggar som amatör. Det minsta man då kan förvänta sig är väl att följa en uppmaning från de som hjälper dig om att vara ärlig och inte slingra sig och skriva helt motsägelsefulla uttalanden och dåligt maskerade lögner i två olika trådar?

Med allt hopp om att du får den hjälp du behöver så att du till sist sitter med en säker normcentral för dig och de som ska vistas i ditt hus.
 

Bästa svaret

tommib
För att försöka återföra tråden lite till ämnet efter sidospåret om ärlighet så skulle jag säga följande om centralen vid en snabb titt (mest en sammanfattning, det mesta är sagt).

1. Udda uppbyggnad. Med detta menar jag t.ex. matning på ovansidan av säkringarna och en trepolig säkring längst till höger på första raden efter två enpoliga. Det är också svårt att se om säkringarna på första raden matas från JFB (som också är matad från olika håll vad det verkar) eller om de ligger utanför. De kanske inte ens är inkopplade?

2. Materielval som skriker hempul. Som det påpekades tidigare så är en dvärgbrytare från Hager eller Garo obetydligt dyrare än de från Rutab som du valt. Kapslingen är konstigt vald.

3. PE-plint och N-plint ligger ovanpå varandra. Kapslingen bjuder visserligen in till det men eftersom det finns plats hade det varit snyggare och mer lättarbetat att sätta dem bredvid varandra.

4. Inkonsekvent användning av förskruvningar.


Detta är förutom det tidigare nämnda om eventuella dåliga anslutningar osv. Det går inte att se allt på en bild.

Du verkar vilja ha ett kvitto på att allt är bra med centralen. Att folk här ska säga att "det ser bra ut, du kan sova lugnt". Tyvärr är det inte seriöst att säga så baserat bara på några bilder. Det är också lite förmätet att slänga upp några bilder och fråga om det ser ok ut. Hur tycker du själv att det ser ut? Varför tycker du så? Det är som jag skrev i din andra tråd, du måste förstå själv. Du måste söka kunskap själv och förstå varför det ska kopplas på ett visst sätt. Du måste presentera hur du tänkt när du kopplat den här centralen. Därefter går det att säga om det var rätt eller fel. Du måste känna dig trygg med det manuella arbetet, vara säker på att du dragit med rätt moment och lagt ledarna rätt i hissklämmorna. Du måste veta att du gjort en rimlig balansering av centralen och inte lagt alla tunga förbrukare på samma fas. Du måste veta att du använt rätt materiel eller inte(t.ex. gummikabeln nere till höger...).

Om du själv gör ett försök att beskriva syftet med centralen, förutsättningarna på platsen den är monterad, hur du har tänkt när du har kopplat in allt och vad som matas av den så går det att komma med mer åsikter.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 10 till
  • Laddar…
O
En ytterligare förbättring vore att flytta jordfelsbrytaren till höger om dvärgbrytarna så att det blir möjligt att ansluta dem direkt med en fasskena. Det går inte som det är nu eftersom den här jordfelsbrytaren har nollan till höger vilket är lite ovanligt i svenska installationer. En annan förbättring är att sammanbinda skenorna med en riktig överkopplingsbygel istället för lösa ledare. Den röda tråden i båda dessa förslag är att minimera mängden lösa trådari centralen och skapa en renare och tydligare struktur.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Jag anser att JFB ska komma före de säkringar den skyddar.
Det finns fasskenor som passar till Hbg med nollan till höger.
AEG har sådana i sitt sortiment och det är ju rimligt att Rutan också skulle ha det.
Om inte så bygla faserna fr JFB med 6mm2 Rk till säkringarna och fortsätt sen med en fasskena
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
tommib
Håller med om JFB. Det blir tydligare vad den betjänar om den sitter till vänster om säkringarna. Hager har JFB med nollan till vänster..... just sayin'.....

Nu verkar ju inte säkringarna på första raden vara inkopplade alls men det är också lite osnyggt. För att förtydliga vad jag inte gillar med den trepoliga efter två enpoliga så är det att fasordningen blir oväntad. Jag väntar mig att det är kopplat så att L1 är den vänstraste delen av den trepoliga säkringen. Att inte koppla så orsakar bara onödigt tankearbete när man ska koppla in något senare.

Tydlighet och enkelhet i uppbyggnaden = säkerhet. Det ska vara lätt att göra rätt.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- Dvärgarna på nedre raden är också upp o ned vilket kan behövas om man befarar kondens, men denna central... <klipp>
Så kan man kanske påstå.

Men jag skulle nog egentligen vilja påstå att vi elektriker nästan alltid kopplar i MCB fel väg. Vi brukar ju sätta fördelningsskenan i underkant. Men om man kollar alla MCB så är de som regel (alltid?) märkta med 1 (3 och 5) uppåt och 2 (4 och 6) nedåt, vilket indikerar att ovansidan är ingången.

Så i just denna central är kanske in/ut på automaterna åt rätt håll, dock tvärtom mot för hur det nästan alltid är. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
O
tommib tommib skrev:
Hager har JFB med nollan till vänster..... just sayin'.....
Biltemas jordfelsbrytare har också nollan till vänster.... just sayin'..... :seenoevil:

Sen är vi diskuterad det här förut och om Elmont säger att det är okay att ha det i omvänd ordning så är det okay för mig med! ;)
https://www.byggahus.se/forum/threads/jfb-med-nolla-till-hoeger-och-fasskena.171933/#post-1314798

Men ja, jag rekommenderar också att man köper en jordfelsbrytare med nollan till vänster, skippar konstiga specialskenor och sätter prylarna från vänster till höger! Men jag tror inte TS komme slänga sin central och början om från början med nya prylar, så min rekommendation var baserat på vad som finns nu. Så jag vidhåller att det blir både renare, tydligare och mindre risk för fel med en spegelvänd central och vanlig fasskena än att försöka sy med lös tråd. Varje ögla blir en extra felkälla och särskilt med avseende på dubbla ledare i hissklämman, avsaknaden av momentverktyg och bristen på praktiskt erfarenhet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.