Hej,

Jag håller på och bygger en bastu. Det blir ett fristående aggregat som får matningen via ett VP-rör i väggen och sista biten med synlig kabel (någon dm). Jag ska dra rören så att elektrikern bara behöver koppla el.

Jag skulle vilja göra ett snyggt avslut där VP-röret kommer ut genom väggen. Typ en rostfri manschett av något slag. Allra helst att den rostfria detaljens ”baksida” har ett rör (samma innerdiameter som VP-rörets ytterdiameter) som går någon cm in i vägen och att ”framsidan” bara är ett hål med en ram runt. Alltså så att inget sticker ut på den synliga delen av väggen.

Någon som vet om det finns en snygg lösning på detta? Vet inte riktigt vad jag ska googla på...
 
Du ska ha en kopplingsbox där och fortsätta med korrekt gummikabel till aggregatet. För egen del hade jag bara 3 cm mellan kabelutlopp och aggregat så det fick inte plats med någon box. VP-röret fick därför fortsätta rakt in i aggregatet. Säkert inte korrekt men ändå tillräckligt funktionellt i mitt fall.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Håller med Classeclas, kopplingsdosa över rörutloppet, sedan värmetålig gummikabel från kopplingsdosan till aggregatets kopplingsutrymme.
Kopplingsdosan under/sidan om nederkant aggregatet.

Vad säger bastuaggregatets tillverkares monteringsanvisning?


https://www.byggahus.se/forum/threads/kopplingsdosa-i-bastu.306836/

https://www.byggahus.se/forum/threads/elkablar-i-bastu.49778/

https://www.byggahus.se/forum/threads/elektriker-kunde-ej-koppla-in-aggregat.330700/

https://www.yumpu.com/sv/document/r...visning-elaggregat-for-bastu-1707-45-1718-/13
 
Tack för alla snabba svar! Ni verkar överens om att det ska sitta en kopplingsdosa inne i bastun. Jag antar att det finns en regel som säger att det ska vara så, men för att undvika missförstånd så skickar jag en bild.

Elröret hade jag alltså tänkt kapa i linje med panelen och låta mynna uppe vid dosorna på väggen ovanför bastun.

I min - icke elutbildade - värld känns det säkrare att dra kabeln från bastun hela vägen upp till dosan ovanför bastun och koppla in den där snarare än att ha en dosa inne i bastun.

Är det alltså inte ok att göra så?

Jag har inte fått hem aggregatet än men ska försöka googla fram en manual. Tulikivi Naava heter det om någon har erfarenhet av det.

Tack på förhand!

Demmpa Demmpa skrev:
Håller med Classeclas, kopplingsdosa över rörutloppet, sedan värmetålig gummikabel från kopplingsdosan till aggregatets kopplingsutrymme.
Kopplingsdosan under/sidan om nederkant aggregatet.

Vad säger bastuaggregatets tillverkares monteringsanvisning?


[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
 
  • Obyggd bastustruktur i ett hörn med öppet regelverk och kopplingsdosor monterade överst på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tänkt dra i kabel i VP-röret så är bägge böjarna alldeles för skarpa, det ser ut att vara för skarpa även för att kunna dra i FK-/FQ-tråd.
Kopplingsdosan får sitta utanför bastun om man vill.

Kommer dosorna uppe vid taket att vara tillgängliga när bastun är färdigbyggd?
Alla kopplingspunkter ska vara lätt åtkomliga, däremot får man ha kopplingspunkterna innanför el lucka som helst ska vara uppmärkt.
 
Vad är det för storlek på VP-röret?
Vad är det för grovlek på kabeln du tänkt dra i?

Tänk även på kylningen av kabeln, den blir mindre när den ligger i rör, kylningen blir ännu mindre när röret ligger i isolering.

Om du ska dra kabel i VP-rör som ligger i isolering så tippar jag på att du måste dra minst VP25 kanske t.o.m. VP32 för att få tillräckligt med kylning.
 
Ok. Nä det är bara VP20 så det blir väl till att göra om och göra rätt då :)

Röret ligger mot en yttervägg så det kommer gå i en luftspalt mellan isolering och kakel. Men det känns som att hela min plan faller om det är för kort radie på rören.

Om jag istället tänker om och sätter en infälld dosa i bastuväggen, funkar det? Finns det lock med utgång för kabel som är godkända för bastu? Jag läste något om det på en av länkarna men det var nog inget riktigt tydlig svar. Räcker det då med VP20 mellan dosorna vid taket och dosan vid golvet i bastun?

Dosorna uppe vid taket gör jag någon sorts lucka i taket på bastun för att komma åt tänkte jag. Det gäller väl att få den hyfsat tät bara så att det inte kommer upp alltför mycket ånga i isoleringen på taket av bastun.

Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för storlek på VP-röret?
Vad är det för grovlek på kabeln du tänkt dra i?

Tänk även på kylningen av kabeln, den blir mindre när den ligger i rör, kylningen blir ännu mindre när röret ligger i isolering.

Om du ska dra kabel i VP-rör som ligger i isolering så tippar jag på att du måste dra minst VP25 kanske t.o.m. VP32 för att få tillräckligt med kylning.
 
Hej igen, det ska förresten gå kabel från aggregatet till manöverpanel och belysning samt till en sensor. Får man in dem också på något snyggt sätt i samma dosa som till aggregatet? Separata rör till dem var tanken men snyggast om man kan hålla sig till samma dosa. Men det kanske blir kabelsallad...jag antar att det får bli två dosor.

F FBZ skrev:
Ok. Nä det är bara VP20 så det blir väl till att göra om och göra rätt då :)

Röret ligger mot en yttervägg så det kommer gå i en luftspalt mellan isolering och kakel. Men det känns som att hela min plan faller om det är för kort radie på rören.

Om jag istället tänker om och sätter en infälld dosa i bastuväggen, funkar det? Finns det lock med utgång för kabel som är godkända för bastu? Jag läste något om det på en av länkarna men det var nog inget riktigt tydlig svar. Räcker det då med VP20 mellan dosorna vid taket och dosan vid golvet i bastun?

Dosorna uppe vid taket gör jag någon sorts lucka i taket på bastun för att komma åt tänkte jag. Det gäller väl att få den hyfsat tät bara så att det inte kommer upp alltför mycket ånga i isoleringen på taket av bastun.
 
Jag hade nog satt en infälld dosa utifrån i den ej byggda väggen nära hörnet mot ytterväggen, dragit fk mellan den dosan och dosan nära taket, sedan VPrör från den dosan till utlopp i den eg byggda väggen.

Kan nog vara svårt att få det ångtätt i lucka i taket.
 
F FBZ skrev:
Hej igen, det ska förresten gå kabel från aggregatet till manöverpanel och belysning samt till en sensor. Får man in dem också på något snyggt sätt i samma dosa som till aggregatet? Separata rör till dem var tanken men snyggast om man kan hålla sig till samma dosa. Men det kanske blir kabelsallad...jag antar att det får bli två dosor.

Ritningar, ritningar, ritningar!

Gör ritningar över bastun,
- en ovanifrån där man ser placering av olika saker på horisontella planet
- en ritning på varje vägg som ska ha något placerat på sig så man ser dom olika vertikalplanen
- en ev. över taket så man ser det som ska sitta i taket.
 
Den ej byggda väggen blir helt i glas så det går tyvärr inte.

Förstår jag rätt att en kort bit VP-rör från dosan (i vägg) som sen böjer ut ur väggen funkar att dra anslutningskabeln genom? I så fall kan jag göra enligt ditt förslag men med dosan inne bastun, förutsett att det finns dosor/doslock som tål bastumiljön.

Eller så kör jag med ett VP25-rör från dosan vid taket och köper att det inte blir en vinkelrät genomföring genom väggen utan att den får snedda ut genom väggen så att böjradien inte blir för kort. Det blir inte fulare än att ha doslock.

Ang åtkomst till dosorna vid taket. Är det ok att behöva skruva ner några panelbrädor ur taket givet att man t ex gör en skiss som man tejpar upp i proppskåpet och lägger i huspärmen?

Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade nog satt en infälld dosa utifrån i den ej byggda väggen nära hörnet mot ytterväggen, dragit fk mellan den dosan och dosan nära taket, sedan VPrör från den dosan till utlopp i den eg byggda väggen.

Kan nog vara svårt att få det ångtätt i lucka i taket.
 
Hej igen,

Har nu skissat upp en ritning och förklarande text på en illustration över badrummet. Siffrorna finns inritade på illustrationen Bifogat finns även kopplingsschema för manöverpanelen och aggregatet. Tanken är att alla rör ska dras i vägg eller ovanför bastuns tak men under badrummets tak.

1 = temperaturmätaren. Ska tydligen ha kabel 4x0,25.
2 = befintlig dosa ovanför bastun varifrån belysningsel (kanske) ska dras.
3 = befintlig dosa ovanför bastun varifrån aggregatet ska anslutas.
4 = tänkt placering manöverpanelen.
5 = tänkt lucka i bastuväggen ovanför bastuns tak där trafos till belysning placeras.
6 = diverse belysning, ska gå massa rör till spottar och belysning under lavar etc.

Enligt aggregatets kopplingsschema ska anslutningskabeln vara H07RN -F/60245 IE C, 5x2,5.

Funktionen jag vill uppnå är så rent och snyggt som möjligt från aggregatet tills ledningarna försvinner in i väggen.

Infällda dosor är helt ok tycker jag. Räcker det med två (en för aggregatet och en för temperatursensorns och manöverpanelens kablar? Hur sker anslutningen från synlig kabel till infälld dosa på ett korrekt sätt? Kan man dra in två kablar i samma dosa eller behöver jag tre dosor?

Jag har ännu inte bestämt mig för om jag vill styra belysningen från strömbrytare i badrummet eller från manöerpanelen. Därför tänkte jag dra rör mellan panelen och inspektionsluckan där jag tänkt lägga trafos så kan jag välja sen. Men en fråga som jag inte begriper är hur belysningen får sin matning om den ska skötas från manöverpanelen. 0,25 mm2 kan väl aldrig räcka för belysning? Ska kanske vara ytterligare en matning från aggregatet till belysning.

Många kablar blir det...

F FBZ skrev:
Den ej byggda väggen blir helt i glas så det går tyvärr inte.

Förstår jag rätt att en kort bit VP-rör från dosan (i vägg) som sen böjer ut ur väggen funkar att dra anslutningskabeln genom? I så fall kan jag göra enligt ditt förslag men med dosan inne bastun, förutsett att det finns dosor/doslock som tål bastumiljön.

Eller så kör jag med ett VP25-rör från dosan vid taket och köper att det inte blir en vinkelrät genomföring genom väggen utan att den får snedda ut genom väggen så att böjradien inte blir för kort. Det blir inte fulare än att ha doslock.

Ang åtkomst till dosorna vid taket. Är det ok att behöva skruva ner några panelbrädor ur taket givet att man t ex gör en skiss som man tejpar upp i proppskåpet och lägger i huspärmen?
 
Hänger inte riktigt med i alla vindlingar här, men rent allmänt får kopplingsdosor inte förekomma i bastuutrymmen. Ta det som en tumregel - inga dosor i bastu, varken infällda eller utanpåliggande. Den enda dosa som får förekomma är en anslutningsdosa som är placerad nära golvet vid aggregatet (för anslutning av aggregatet).

Du har alltså befintliga kopplingsdosor nära taket som du vill återanvända? Gäller då att bastuns tak isolerar så pass bra att det inte blir för varmt för dessa dosor. Kan inte bedöma detta. Samtidigt måste dosorna vara tillgängliga som redan nämnts. Att behöva lossa några skruvar för att komma åt den ser jag inte som ett problem bara man vet om det. En skiss i huspärmen är där en bra ide tycker jag.

Alla ledningar ska dras på en kalla sidan. Hur ska jag tolka bilden? De kommer här att hamna i en luftspalt mellan två isoleringar, dels mot yttervägg och dels mot bastu. Kan inte bedöma fallet med en bastu på ena sidan. Men rent allmänt är kabel i rör i en luftspalt i en vägg ett förläggningssätt som inte finns i reglerna, men det är i alla fall bättre än kabel i rör i vägg så de vanliga tumreglerna om 16 A / 2.5 mm² fungerar. Gäller då som sagt att isoleringen mot bastun är tillräcklig.

Att ledningar ska dras på en kalla sidan innebär också att utanpåliggande kabel ned på bastuväggen går bort. Jag har svårt att tolka några inlägg ovan om detta var ett alternativ som förekom?

De flesta tillverkare förordar en gummikabel, med eller utan grund, men det är vad de säger (så också här ser jag). Gummikablar är anslutningskablar (även om det till viss del tummas på detta) och anslutningskablar ska inte förläggas fast (även om det tummas även här). Detta innebär en anslutningsdosa nära aggregatet. Man kan sträcka sig till att placera anslutningsdosan på utsidan väggen till bastun så att anslutningskabeln går rakt igenom väggen. Men att som i detta fall dra en anslutningskabel i rör dolt i vägg upp till en kopplingsdosa vid taket går lite för långt. En anslutningsdosa nere vid aggregatet innebär en extra skarvpunkt ja, men det beror ju på att du tänker sno ström från en befintlig kopplingsdosa.

Och när vi nu är inne på denna befintliga kopplingsdosa vid taket, går det verkligen att ta ut 10 kW där??? Vad är det för en dosa? Går det att dra en hel obruten ledning från elcentralen till anslutningsdosan vid aggregatet?

Att utgå med "utanpåliggande" slang från befintlig infälld dosa finns det egentligen ingen lösning på. Det som rekommenderas är att borra snett in i dosan, men här har du kakel. Inte omöjligt dock. Men det borde även duga att snickra till en någorlunda tät ingång mot dosan. Som det ser ut nu faller FK bort, och FK är det naturliga valet mellan denna kopplingsdosa vid taket och anslutningsdosan vid golvet. Installationskabel (typ EXQ) i slangen går ju också bra. Jag ser inga problem att räta ut böjarna lite, och VP20 duger gott till EXQ 5G2.5.

Angående manöverpanel läser jag i bruxet: Placering i basturummet på max. 1 meters höjd och avståndet till bastu aggregatet ska vara min. 20 cm. Inga begränsningar i andra utrymmen. Detta låter som att din tänkta placering går bort, om du inte hade tänkt dig utsidan bastuväggen eller lägre än 1 meter?

För värmesonden läser jag Värmesonden fästs på väggen med skruvar ovanför bastuaggregatet ca 50 mm nedåt från taket eller i taket inom bastuaggregatets cirkelområde (placeringen av värmesonden visas i bild 3 och 4 på sidan 12), varefter det keramiska sondhöljet trycks på plats. Kontrollera att inluftsventilen är tillräckligt långt borta från sonden (rekommendation 1 m). Om dess anslutningskabel (om den medföljer) är värmebeständig framgår inte. Den måste tåla värme om den ska ligga inom bastuns område.

Signalledningar till manöver och värmesond kan förläggas i samma rör som starkström om starkströmsledningen är en mantlad kabel, inte FK. Bäst är nog att dra egna rör för dessa.

Hur du ska göra med belysningen har jag inte satt mig in i.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Hej,

Nej det blev lite rörigt. Det är aldrig så enkelt som man tror...

Ja jag har befintliga dosor i taket som den förra elektrikern satte i förebyggande syfte när vinrenoverade badrummet eftersom vi sa att det skulle bli en bastu där. Jag tänkte köra 70 mm isolering på taket och ha två ventilationsgaller in till döutrymmet mellan bastutaket och badrumstsket. Sen har jag luftspalten också som förhoppningsvis ger viss cirkulation på luften också. Så jag hoppas att det inte blir för varmt där.

Ang övergång från infälld dosa till kabel, det är inte tillåtet med typ en sådan som på bifogad bild som jag hittade bland mina elprylar? Eller sätta en likadan anslutningsdosa som till aggregatet? Alltså om jag drar EXQ.

Ja röret hamnar i luftspalten. 45 mm isolering mot bastun men ingen skiva mellan röret och isoleringen så i praktiken blir väl ena halvan av röret isolerat.

Utanpåliggande kabel synlig i bastun var aldrig ett alternativ men bra att avfärda det ändå så att det inte kan bli ett :)

För att förtydliga ang anslutningsdosa nere vid aggregatet, den monteras alltså i en vanlig infälld dosa som jag drar rören till? Och sen kopplar jag från EXQ till kabel enligt aggregatets föreskrift i den dosan?

Ang 10 kW ur dosan vid taket. Jag hoppas verkligen att det går. Jag vet inte vad det är för dosa. Jag visste inte ens att det finns olika. Grön om det nu säger något. Jag tror att det bara är 1,5 mm2 framdraget nu men det är väl ”bara” att dra nya från centralen? Eller? Kommer förövrigt behöva bygga om den gruppen till 16A. Eller om man provar med 13A och ser om det funkar.

Manöverpanelen ska sitta på utsidan av bastun. Visserligen infälld någon cm men det blir hyfsat med isolering bakom.

Stort tack för hjälpen. Verkligen tacksam för alla engagerade och hjälpsamma medlemmar här!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hänger inte riktigt med i alla vindlingar här, men rent allmänt får kopplingsdosor inte förekomma i bastuutrymmen. Ta det som en tumregel - inga dosor i bastu, varken infällda eller utanpåliggande. Den enda dosa som får förekomma är en anslutningsdosa som är placerad nära golvet vid aggregatet (för anslutning av aggregatet).

Du har alltså befintliga kopplingsdosor nära taket som du vill återanvända? Gäller då att bastuns tak isolerar så pass bra att det inte blir för varmt för dessa dosor. Kan inte bedöma detta. Samtidigt måste dosorna vara tillgängliga som redan nämnts. Att behöva lossa några skruvar för att komma åt den ser jag inte som ett problem bara man vet om det. En skiss i huspärmen är där en bra ide tycker jag.

Alla ledningar ska dras på en kalla sidan. Hur ska jag tolka bilden? De kommer här att hamna i en luftspalt mellan två isoleringar, dels mot yttervägg och dels mot bastu. Kan inte bedöma fallet med en bastu på ena sidan. Men rent allmänt är kabel i rör i en luftspalt i en vägg ett förläggningssätt som inte finns i reglerna, men det är i alla fall bättre än kabel i rör i vägg så de vanliga tumreglerna om 16 A / 2.5 mm² fungerar. Gäller då som sagt att isoleringen mot bastun är tillräcklig.

Att ledningar ska dras på en kalla sidan innebär också att utanpåliggande kabel ned på bastuväggen går bort. Jag har svårt att tolka några inlägg ovan om detta var ett alternativ som förekom?

De flesta tillverkare förordar en gummikabel, med eller utan grund, men det är vad de säger (så också här ser jag). Gummikablar är anslutningskablar (även om det till viss del tummas på detta) och anslutningskablar ska inte förläggas fast (även om det tummas även här). Detta innebär en anslutningsdosa nära aggregatet. Man kan sträcka sig till att placera anslutningsdosan på utsidan väggen till bastun så att anslutningskabeln går rakt igenom väggen. Men att som i detta fall dra en anslutningskabel i rör dolt i vägg upp till en kopplingsdosa vid taket går lite för långt. En anslutningsdosa nere vid aggregatet innebär en extra skarvpunkt ja, men det beror ju på att du tänker sno ström från en befintlig kopplingsdosa.

Och när vi nu är inne på denna befintliga kopplingsdosa vid taket, går det verkligen att ta ut 10 kW där??? Vad är det för en dosa? Går det att dra en hel obruten ledning från elcentralen till anslutningsdosan vid aggregatet?

Att utgå med "utanpåliggande" slang från befintlig infälld dosa finns det egentligen ingen lösning på. Det som rekommenderas är att borra snett in i dosan, men här har du kakel. Inte omöjligt dock. Men det borde även duga att snickra till en någorlunda tät ingång mot dosan. Som det ser ut nu faller FK bort, och FK är det naturliga valet mellan denna kopplingsdosa vid taket och anslutningsdosan vid golvet. Installationskabel (typ EXQ) i slangen går ju också bra. Jag ser inga problem att räta ut böjarna lite, och VP20 duger gott till EXQ 5G2.5.

Angående manöverpanel läser jag i bruxet: Placering i basturummet på max. 1 meters höjd och avståndet till bastu aggregatet ska vara min. 20 cm. Inga begränsningar i andra utrymmen. Detta låter som att din tänkta placering går bort, om du inte hade tänkt dig utsidan bastuväggen eller lägre än 1 meter?

För värmesonden läser jag Värmesonden fästs på väggen med skruvar ovanför bastuaggregatet ca 50 mm nedåt från taket eller i taket inom bastuaggregatets cirkelområde (placeringen av värmesonden visas i bild 3 och 4 på sidan 12), varefter det keramiska sondhöljet trycks på plats. Kontrollera att inluftsventilen är tillräckligt långt borta från sonden (rekommendation 1 m). Om dess anslutningskabel (om den medföljer) är värmebeständig framgår inte. Den måste tåla värme om den ska ligga inom bastuns område.

Signalledningar till manöver och värmesond kan förläggas i samma rör som starkström om starkströmsledningen är en mantlad kabel, inte FK. Bäst är nog att dra egna rör för dessa.

Hur du ska göra med belysningen har jag inte satt mig in i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.