G guggen skrev:
Har jag inte skrivit. Bara korrigerat dit påstående kring att man inte la klinker i äldre badrum med träbjälklag.
Nej, det gjorde ”Bjor”..
Så varför svarar du?
 
Alla tänker och gör olika.
Vissa sätt är bra och en del är dåliga.

God jul o gott nytt år!
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Med standard menar jag såklart hela sättet att bygga på med alla olika sätt och byggmtrl. Vad menar du själv?

Behöver ingen statistik för det, säger sig självt att grejerna idag är bättre. Utvecklingen går framåt vettu

Däremot är jag nyfiken på ditt påstående att 50% av alla tätskikt läcker. Helt taget ur luften.
Ok det var det, helt tagit ur luften. 85%är mer rätt.
https://www.lansforsakringar.se/gavleborg/om-oss/press-media/nyheter/103359/

Mina påstående har då jag fakta för, men du har bara påstående verkar det som. För det är det enda du har kommit med hittills, påståenden.


Menar du en SIS standard? När jag först läste att du skrev standard så tänkte jag på att man har ex varmvatten, en nyare sorts blandare som är lätt att reglera, bra belysning och liknande. Men du menar alltså att följa en byggnorms standard. och det är ju inte samma som hållbarhet.

"grejerna idag är bättre" hur menar du då? Jag tror inte att ex. fönster som tillverkas idag håller i 250 år för mina är det och dom håller än. Och som
guggen skriver "Har själv haft flera sådana badrum, väl fungerande efter nästan 80 år." och så dagens tätskikt som läker så det är bara att riva efter några år. bättre grejer, för dom som får sälja mer byggmaterial är det ju bra.
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Nej, det gjorde ”Bjor”..
Så varför svarar du?
Det har inte jag skrivit något om. Du verkar ju mer och mer vimsig.
 
Bjor Bjor skrev:
Det har inte jag skrivit något om. Du verkar ju mer och mer vimsig.
Inte?
Nej då finns det väl fler Bjor då...
 
Bjor Bjor skrev:
Ok det var det, helt tagit ur luften. 85%är mer rätt.
[länk]

Mina påstående har då jag fakta för, men du har bara påstående verkar det som. För det är det enda du har kommit med hittills, påståenden.


Menar du en SIS standard? När jag först läste att du skrev standard så tänkte jag på att man har ex varmvatten, en nyare sorts blandare som är lätt att reglera, bra belysning och liknande. Men du menar alltså att följa en byggnorms standard. och det är ju inte samma som hållbarhet.

"grejerna idag är bättre" hur menar du då? Jag tror inte att ex. fönster som tillverkas idag håller i 250 år för mina är det och dom håller än. Och som
guggen skriver "Har själv haft flera sådana badrum, väl fungerande efter nästan 80 år." och så dagens tätskikt som läker så det är bara att riva efter några år. bättre grejer, för dom som får sälja mer byggmaterial är det ju bra.
Förutsätter att du läst hela LF:s rapport och hur de genomfört testet?

Det är DERAS sätt att testa som visar detta inte vid normal användning.
Vill man så kan man få 100% att läcka.
 
Hade ett radhus i Biskopsgården, Göteborg, som var byggt på 50-talet. Två fulla våningar med träbjälklag. Badrummet på andra våningen hade fabriksgjuten betongplatta som lyfts upp på träbjälklaget. Det var så man gjorde med radhus på den tiden.

Sedan har jag fortfarande inte sett varför badrum för 35 år sedan läcker. Finns fullt med hus på marknaden från tidigt 80-tal där man har matta på golv och det är inga fuktskador. Man kan ha klinker på golv även idag med träbjälklag men man skall väl ha våtrumsspån och sedan flytspackla ovanpå och så skall det visst vara cc30 bjälklag så det blir en del meck med att regla upp men inget ogörligt.

Alla badrumsmänniskor jag pratat med säger att det viktigaste är sunt förnuft och att inte snåla med tätskikt. Har man bra fall i duschhörnan och en duschvägg som begränsar vattensprut och gärna matta på bolv och modern brunn så blir det inga fuktskador. Givetvis också en fuktstyrd fläkt och öppna fönstret om det finns några minuter efter varje dusch så håller sig badrummet fräscht.

God Jul på Er allihopa!
 
Eller så bygger man ett mrd lerklinade väggar och tak så slipper man ha så mycker ventilationen för fuktens skull.
 
Gammalt badrum med vita kakelväggar, badkar under fönster, handfat och leksaksbilar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lars Melin Lars Melin skrev:
Ja, men inte så ofta i privatbostäder va?

useless useless skrev:
Mitt förra badrum kostade runt 30-40 tusen. Då anlitade jag en mattläggare för golv- och väggmattan och en rörmokare för den del av rördragningen som skulle byggas in.
G guggen skrev:
Man la klinker på väggar o golv för 80 år sen!

Och ja, på träbjälklag med en betongsula på.
Ja eller träbjälklag på betongvalv. 1951. Används fortfarande(om än inte badkaret)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hade ett fantastiskt badrum i ett 3 våningshus från 1900, badrum byggt runt 1940 på träbjälklag ca CC 80. Massiva stock i väggar. Klinker låg direkt på en betongplatta på ca 4-5 cm ovanpå råspont, koks o gammalt spån som trossfyllnad. På väggarna satt halm och sneläkt och kc puts med mkt cement i. Ovanpå oljemasonit o sen kakel satt med cement.
Plattan sprack till slut för några år sedean. När badrummet revs var det helt kruttorrt bakom masoniten. Detta trotts att det har duschats dagligen de senaste 20 åren.
Skulle inte bygga ett badrum så själv idag, men imponerande hantverk som höll i nästan 80 år.
 
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
Vad e de för hus TS???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.