H Hallerudsbo skrev:
Inte vart åska i höst så den har gått sönder av det?
Min pump som jag hade den gav inga felkoder.
Allt lyste men pumpen starta ej.
Visade sig att åska hade förstört ett kretskort till styrningen.
Det gick inte på garantin, men hemförsäkringen gick då in.
Nu är det varmt och gott igen.

Nu bryter jag alltid pumpen vid åska.
Vår pump fungerade felfritt för två veckor sedan. Igår var den stendöd. Jag vet inte när den gått sönder för vi har inte varit i stugan på två veckor. Det har inte varit åska här på väldigt länge. Inget lyser på vår pump.
 
H
Kan även vara snabbsäkringen som gett upp.
Även fast den är på så går inte ström igenom men det måste mätas på pumpen som skrivs tidigare, inget som går på garantin heller tyvärr.
 
H Hallerudsbo skrev:
Kan även vara snabbsäkringen som gett upp.
Även fast den är på så går inte ström igenom men det måste mätas på pumpen som skrivs tidigare, inget som går på garantin heller tyvärr.
Tack.
Efter julhelgen får vi hit en elektriker som ska mäta spänningen.
 
Herregud vad TS är motståndskraftig för förslag!
Du har fått en mängder tips, särskillt när det gäller att kontrollera att det verkligen är pumpen det är fel på.

Här kommer ett till, LUKTA. Om den nu är helt död och ingen säkring har gått, kan ngn elektronik ha brunnit i den. Öppna luckan och lukta.
 
Nä håll för näsan, TS. Det är den med garantiåtagande som ska göra det jobbet om det ska vara rättvist.

Önskar er lycka till med detta och hoppas att ni får en fin jul trots vedermödorna!
 
  • Gilla
Kvantjaget
  • Laddar…
K Kvantjaget skrev:
Tack.
Efter julhelgen får vi hit en elektriker som ska mäta spänningen.
Era barn & barnbarn skulle ju komma, någon/några av dom borde kunna följa min tidigare förslag på felsökning av elen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Nä håll för näsan, TS. Det är den med garantiåtagande som ska göra det jobbet om det ska vara rättvist.

Önskar er lycka till med detta och hoppas att ni får en fin jul trots vedermödorna!
Tack.
 
optimum
Hatten av för alla bra tips och råd till TS
Förstår chocken TS har och så blir det lätt när man lever ett stressat liv och inte kan ta in lite mera problem.

Nu TS ska du få det bästa rådet av alla.
Fortsätt värm med traditionella värmeelement och kamin eller vad det var du eldade i till det blir vardag igen nästa år.
Ring då en värmefirma så lagar de aggregatet och även om du får betala själv så är det ingen katastrof.

Häll upp ett glas gott vin till dig och frugan och luta er tillbaka och återfå stundande julens frid och njutning.
Det kunde varit mycket värre, vattenläckor, läckage i taket så det droppar vatten över allt.
Stopp i toaletter så det behövts potta till alla. Inbrott och allt förstört osv.
Någon i familjen som blivit allvarligt sjuk osv.


Alltså inget allvarligt hänt.
Jag hade hällt upp en stor whisky och sjunkit ned i soffan med en god bok.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR på dig TS och släpp problemen nu och bara njut.
 
  • Gilla
Fredrik_Lerum och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Era barn & barnbarn skulle ju komma, någon/några av dom borde kunna följa min tidigare förslag på felsökning av elen.
All el fungerar i huset. Ingen säkring har gått. Luftvärmepumpen är kopplad direkt till elskåpet. Vi har snabbsäkringar. Det som vi kan göra är att ta hit en elektriker som mäter spänningen från såväl ute- som innedelen. Vi har kontaktat en elektriker som har instrument att göra det. Han kommer efter julhelgen.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Nä håll för näsan, TS. Det är den med garantiåtagande som ska göra det jobbet om det ska vara rättvist.

Önskar er lycka till med detta och hoppas att ni får en fin jul trots vedermödorna!
Man blir förvånad. Varför skriver man här och frågar om hjälp om man sen inte vill göra ngt?
Det kan ju fortfarande vara så att det inte är något som helst fel på pumpen.

Det första man bör göra med alla elektronik där är att lukta på den (även om detta verkar vara ouppnåeligt jobbigt). Man känner alltid en distinkt från bränd plast lukt. Om så är fallet är maskinen definitivt körd.

Men man gör som man vill. Sitta brevid o vänta eller försöka lösa livets små problem.
 
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
K Kvantjaget skrev:
All el fungerar i huset. Ingen säkring har gått. Luftvärmepumpen är kopplad direkt till elskåpet. Vi har snabbsäkringar. Det som vi kan göra är att ta hit en elektriker som mäter spänningen från såväl ute- som innedelen. Vi har kontaktat en elektriker som har instrument att göra det. Han kommer efter julhelgen.
Belysning mm fungerar ”precis som vanligt” fastän en inkommande fas är borta sålänge som den fasen bakmatas genom en/flera tvåfasobjekt.
Om den fallerade fasen bakmatas via två tvåfasobjekt kopplad till var sin fungerande fas så märks det knappt att tredje fasen är borta.

Jag har nämligen själv råkat ut för just bakmatning, märkte inget på belysning mm, däremot så ville inte kompressorn i vår torktumlare av värmepumpstyp starta, så fort kompressorn skulle gå igång så startade hela torktumlaren om.
Det visade sig efter en del felsökning att en huvudsäkring hade gått samt en säkring till vår trefastryckluftskompressor hade gått, så den fas med trasig huvudsäkring matades via kompressorn. När fasen med den trasiga huvudsäkringen knappt hade någon belastning var det ca 215V mellan fas-nolla, inget som jag först reagerade på, felet blev uppenbart när jag väl mätte mellan alla tre faserna.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
A
Det är uppenbart att dena tråden som nu har blivit ohemuligt stor inte har ett jota med värmepumpar att göra så jag förslår att den flyttas till den stora vattenfalls dito.
 
  • Gilla
Jambalaya och 4 till
  • Laddar…
Min pappa har nyss fått en pump som han köpt via vattenfall installerad:).
De hänvisade till TechNorth för installationen, men min far fick ett väldigt dåligt intryck av det företaget, väldigt svårt att få tag i någon att prata med och flera månaders väntetid.
Han pratade med vattenfall och fick numret till en annan firma som installerar åt dem, en vecka fick han vänta och nu är den installerad.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
hsd
Jag har läst igenom tråden, men undrar vem Ni har betalt värmepumpen till
Är den betald till Vattenfall så ligger garantiansvaret hos Vattenfall, och de kan i så fall beställa reparationen från någon annan firma men de kan inte kräva att kunden ska beställa en reparation från tredjepart
Är värmepumpen betald till företaget som konkursade finns det ett garantiansvar hos Panasonic, då bör Ni kontakta Panasonic så ordnar de med reparationen via någon av deras återförsäljare
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Staffans2000
hsd hsd skrev:
Jag har läst igenom tråden, men undrar vem Ni har betalt värmepumpen till
Är den betald till Vattenfall så ligger garantiansvaret hos Vattenfall, och de kan i så fall beställa reparationen från någon annan firma men de kan inte kräva att kunden ska beställa en reparation från tredjepart
Är värmepumpen betald till företaget som konkursade finns det ett garantiansvar hos Panasonic, då bör Ni kontakta Panasonic så ordnar de med reparationen via någon av deras återförsäljare
Det är helt lönlöst.
TS kräver att Vattenfall skall ordna alltihopa. Vattenfall skall kontakta annan entreprenör eftersom det är av Vattenfall de köpt den fördömda helvetesmaskinen. Alla andra lösningar är uteslutna!
Det här är en principsak.
Staffan
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.