35 år sedan är inte direkt förhistorisk tid. Byggde några hus 1986. Var mer händig amatör då. Utbildad finsnickare som fuskade med bygg.

Anlitades för att göra om ett badrum i ett av husen för några år sedan. Rev ner till ytterväggsisolering och gjorde om från grunden. Precis allt såg ut som när det sattes upp för 32 år sedan. Normerna på 1980-talet dög alltså. Som alltid förutsatt att den som gjort jobbet brydde sig om att göra det så bra som det går. Det kan inte dagens hysteri om papper på allt garantera.

Certifiering ger ingen garanti för att utföraren är engagerad och seriös. DEN man anlitar är mycket viktigare än vilken kompetens hen har på papper. Byråkrati kan inte bygga och kommer aldrig kunna det. Det enda arméerna av pappersvändare, som numera skall försörja sig på våra byggen, egentligen klarar av är att skyffla ansvar vidare till någon annan.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Joak och 14 till
  • Laddar…
R
Kan verkligen hålla med om följande rader:
"Det enda arméerna av pappersvändare, som numera skall försörja sig på våra byggen, egentligen klarar av är att skyffla ansvar vidare till någon annan. "
Tyvärr så genomsyrar det inte bara bygg utan det mesta inom samhället. Såg att Stockholms kommuns ledning hade mer anställda tjänstemän som skall hjälpa kommun ledningen än vad riksdagen har.

Varje fråga som dyker upp i lalalandet:
Vi skall tillsätta en utredning
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
20 000 är kanske lite i underkant, men det behöver inte vara jättedyrt att bygga ett enkelt badrum med godkänd golvbrunn, godkända rör och våtrumsmatta.
Det är ju mest om man ska kakla som det ställs mer specifika krav på själva utförandet.
Precis, men inte ens kakling är omöjligt. Det går att lära sig - det går att göra.
Visserligen var det innan dagens krav, men ändå bara 10 år sedan jag helkaklade mitt badrum efter alla konstens regler. Ringde försäkringsbolaget innan och frågade vad de krävde. De ville ha det dokumenterat - det var deras enda krav. Så vi fotograferade ALLT. Alla genomföringar, alla produkter, alla moment. Jag var med på varenda bild med ett utslitet leende....
 
findus42 findus42 skrev:
35 år sedan är inte direkt förhistorisk tid. Byggde några hus 1986. Var mer händig amatör då. Utbildad finsnickare som fuskade med bygg.

Anlitades för att göra om ett badrum i ett av husen för några år sedan. Rev ner till ytterväggsisolering och gjorde om från grunden. Precis allt såg ut som när det sattes upp för 32 år sedan. Normerna på 1980-talet dög alltså. Som alltid förutsatt att den som gjort jobbet brydde sig om att göra det så bra som det går. Det kan inte dagens hysteri om papper på allt garantera.

Certifiering ger ingen garanti för att utföraren är engagerad och seriös. DEN man anlitar är mycket viktigare än vilken kompetens hen har på papper. Byråkrati kan inte bygga och kommer aldrig kunna det. Det enda arméerna av pappersvändare, som numera skall försörja sig på våra byggen, egentligen klarar av är att skyffla ansvar vidare till någon annan.

Mvh Findus
Just så är det!
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Har byggt badrum i 20 år, dock skulle jag aldrig ge mig på el, vatten samt mattläggning.
Om du byggt badrum i 20 år och aldrig gjort något av dessa moment så undrar man ju vad du egentligen gjort som är specifikt badrum.......


Sen skulle jag bestämt hävda att det är billigare att som amatör tätskikta och kakla sitt badrum själv än vad det är att anlita nånon att svetsa plastmatta.
Betydligt enklare dessutom.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Tombrittberg
H hempularen skrev:
Det beror väl som sagt på vilket skick huset är i.

Räkna med att det är kapitalförstöring att investera något större belopp i huset.

Om du ex. måste göra om ett badrum för 100 000, så ökar värdet på huset kanske i bästa fall med 10 - 20 000. Så alla renoveringar du gör, bör man se som en del av den månatliga boendekostnaden. Tänker du bo där i 20 år så är det kanske OK att renovera badrummet för 100 000, det är förbrukat ändå om typ 20 år. Men om du vill/måste flytta om två år så har du haft en rätt hög boendekostnad om du får sälja huset för 310 000 med nytt badrum.
En individ som köper ett äldre hus måste väl räkna med att göra en stor del av renoveringar och förbättringar på egen hand. Och då blir det inte tal om 100.000:- för ett badrum. Vad jag vet så får man faktiskt renovera ett badrum själv, bara man följer material tillverkarens bestämmelser. Valde själv att göra en billig renovering, duschkabin, tvättstuga och toa. Ca 10m2 och hamnade under 30. Ska man leja för allt så ska man nog inte köpa ett äldre hus, eller också bestämma att man kan leva med huset som det är med lite enklare jobb typ målning och tapetsering .
 
Bjor Bjor skrev:
Jag har då för mig att det fans vattentoalett, dusch, badkar, handfat med rinnande vatten, både kallt och varmt för 35 år sen. Så jag hittar ingen skillnad idag mot för 35 år sen, förutom designen, men inte något annat. Så vad menar du att det stora felet ligger i om man renoverar till en standard som var för 35 år sen?? Skulle vara mycket intressant att veta.

Själv vill jag inte ha ett badrum med massa fuktspärrar och liknande som ofta ändå läker efter ett antal år. Så efter 20-30 år år det bara att riva och göra om allt, känns konstigt att bygga så. Kommer det in fukt i materialen så ska det kunna tas upp och sedan torka utan att det blir någon skada i konstruktionen, fuktspärrar kapslar in fukten i konstruktionen om det kommer in fukt bakom fuktspärren, inte så smart. Sen max ett rör in och ett rör ut, mindre antal rör mindre risk för läkande rör. Och inget rör med konstant vattentryck i. Då har men ett badrum som håller i 100år.

Ska jag ha varmvatten så värmer jag det på kamin eller en pannmur, varmvatten behövs ju inte varje dag. Men så vill inte alla ha det förstår jag.
Asså, han pratar om för 100 år sen...
Läs inlägget.

Vart ska jag börja?
La man ens klinker på träbjälklag för 35 år sen? Osäker på det.
Har ju tillkommit MASSOR med regler och bestämmelser sen dess fram till idag.
Så ja, det är en stor skillnad mot för 35 år sen
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Om du byggt badrum i 20 år och aldrig gjort något av dessa moment så undrar man ju vad du egentligen gjort som är specifikt badrum.......


Sen skulle jag bestämt hävda att det är billigare att som amatör tätskikta och kakla sitt badrum själv än vad det är att anlita nånon att svetsa plastmatta.
Betydligt enklare dessutom.
Ja, allt som jag behärskar och inte tar in UE till.
Rivning, allt byggjobb, dra nytt avlopp, spackling golv, tätskikt, plattsättning, komplettering, planering mm.
De hantverkare som gör ALLA moment själv i badrum brukar lystra till namnet Pjotr och kostar 140:-/ tim inkl moms. Resultatet brukar bli därefter...

Jo, det kan va billigare. Just de momenten du jämför iaf.
Plattsättning ställer ju högre krav på underlaget bla. Räknar du in våtrumsgips, 15mm plyfa, golvavjämning minst 12 mm mm så blir det knappast billigare.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Det är fortfarande inte särskilt svårt eller dyrt att själv bygga ett enkelt våtutrymme som uppfyller dagens branschstandard. Är man normalhändig, kan läsa och förstå instruktioner och har tid över så klarar man det.
 
  • Gilla
JohnAnchor och 1 till
  • Laddar…
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
En individ som köper ett äldre hus måste väl räkna med att göra en stor del av renoveringar och förbättringar på egen hand. Och då blir det inte tal om 100.000:- för ett badrum. Vad jag vet så får man faktiskt renovera ett badrum själv, bara man följer material tillverkarens bestämmelser. Valde själv att göra en billig renovering, duschkabin, tvättstuga och toa. Ca 10m2 och hamnade under 30. Ska man leja för allt så ska man nog inte köpa ett äldre hus, eller också bestämma att man kan leva med huset som det är med lite enklare jobb typ målning och tapetsering .
Beror ju på förutsättningarna, svårt att jämföra 2 projekt.
Mitt badrum och tvättstuga gick på minst 150k
Gjorde det mesta själv.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är fortfarande inte särskilt svårt eller dyrt att själv bygga ett enkelt våtutrymme som uppfyller dagens branschstandard. Är man normalhändig, kan läsa och förstå instruktioner och har tid över så klarar man det.
Absolut, säger inget om det.
Jag har sett tusentals badrum genom åren.
Har dock aldrig sett nåt gördetsjälv-badrum som va estetiskt tilltalande, speciellt plattsättning brukar se hemsk ut...
Men det finns säkert de som klarar av det också.
 
Tidigare skrev du:

Lars Melin Lars Melin skrev:
Har byggt badrum i 20 år, dock skulle jag aldrig ge mig på el, vatten samt mattläggning
Nu hävdar du att du gjort nästan allt själv. :thinking:
 
useless useless skrev:
Tidigare skrev du:



Nu hävdar du att du gjort nästan allt själv. :thinking:
Läs inlägget..
Ej el, vatten, mattläggning...
 
Mitt förra badrum kostade runt 30-40 tusen. Då anlitade jag en mattläggare för golv- och väggmattan och en rörmokare för den del av rördragningen som skulle byggas in.
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Asså, han pratar om för 100 år sen...
Läs inlägget.

Vart ska jag börja?
La man ens klinker på träbjälklag för 35 år sen? Osäker på det.
Har ju tillkommit MASSOR med regler och bestämmelser sen dess fram till idag.
Så ja, det är en stor skillnad mot för 35 år sen
Man la klinker på väggar o golv för 80 år sen!
Och ja, på träbjälklag med en betongsula på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.