23 218 läst · 133 svar
23k läst
133 svar
Bluff: Luftvärmepumpar från Vattenfall
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 146 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 146 inlägg
Anledningen till att jag inte kan förstå en text är att du skriver olika saker.K Kvantjaget skrev:
Ibland skriver du att Vattenfall inte tar något ansvar alls.
Ibland skriver du att de (trots att du de inte ens har skyldighet till det) har erbjudit dig dels möjlighet att få hjälp från deras nya samarbetspartner, dels att du kan anlita en lokal firma och få pengar för ditt utlägg (så länge som det är rimligt).
Det senare förfarandet har jag också fått erbjudande om när det gällde garantiåtgärder på en bil som de inte kunde åtgärda förrän om tidigast 3 månader (en annan firma kunde direkt). Jag kunde valt martyrvägen, men valde att få bilen åtgärdad och få pengar tillbaka...
Fin inställning du har i övrigt också (genomsyrar de flesta av dina inlägg i tråden)
"Det är inte jag som förklarar dåligt om ni inte förstår mig, det är ni som fattar trögt"
Nu släpper jag detta för JAG vill åtminstone fira en trevlig jul istället för att gnälla och sura. Jag önskar dig god jul och lycka till med pumpen.
@Kvantjaget vi gör en liknelse med fasta hemtelefonen, där kan du ha abonnemang (avtal) med tex Universel.
Om du får fel på telefonlinjen felanmälde du till Universel som felsöker i sin utrustning, om felet inte ligger där felanmäler dom i sin tur till Skanova, Skanova lägger upp felanmälan i en lista där olika företag tex Eltel, Relacom etc hämtar sina uppdrag. På reparatörernas bilar stod det ofta ”Telia” & ”egna bolaget”.
Efter tex stormarna Gudrun & Per så var många utan telefon i flera månader. Många hade många kabelbrott på sin linje från stationen ut till kunden, det blev felkopplingar så att grannen någon km bort kunde få den andres telefon. Abonnenter blev klarskrivna fastän telefonin inte fungerade, detta pga av att kunderna klumpades ihop. Det blev följdfel flera gånger om även ett år efter Gudrun, (jag slutade på Relacom strax efter årsdagen av Gudrun), på förmiddagen kunde vi ha lagat en luftledning, på eftermiddagen hade en skotare/timmerbil dragit ner kabeln fastän kabeln hängde bit över godkännd höjd.
Om du får fel på telefonlinjen felanmälde du till Universel som felsöker i sin utrustning, om felet inte ligger där felanmäler dom i sin tur till Skanova, Skanova lägger upp felanmälan i en lista där olika företag tex Eltel, Relacom etc hämtar sina uppdrag. På reparatörernas bilar stod det ofta ”Telia” & ”egna bolaget”.
Efter tex stormarna Gudrun & Per så var många utan telefon i flera månader. Många hade många kabelbrott på sin linje från stationen ut till kunden, det blev felkopplingar så att grannen någon km bort kunde få den andres telefon. Abonnenter blev klarskrivna fastän telefonin inte fungerade, detta pga av att kunderna klumpades ihop. Det blev följdfel flera gånger om även ett år efter Gudrun, (jag slutade på Relacom strax efter årsdagen av Gudrun), på förmiddagen kunde vi ha lagat en luftledning, på eftermiddagen hade en skotare/timmerbil dragit ner kabeln fastän kabeln hängde bit över godkännd höjd.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 146 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 146 inlägg
De flesta är nog utan kopplingar till elbolagen (mer än att få ström från de). Kanske får man otrevliga svar om man skriver otrevligt... Kolla gärna inläggen så ser du ett och annat "förstår du" ettS SunToEarth skrev:
Jag hoppas verkligen att ni trollar. Vad gör ni ens kvar på forumet? Kvantjaget vill uppenbarligen inte ha hjälp, skriv en sorglig historia på Facebook om hur julen är förstörd, att Vattenfall är Grinchen och byggahusmedlemmar driver Vattenfalls ärende. Då kanske till och med Aftonbladet lider med dig och det blir en blir en nationell snyfthistoria. Det är väntetid på garantiärenden, oavsett om det är pumpen, bilen eller telefonen.K Kvantjaget skrev:
Är pumpar från vattenfall en bluff? Ja.
Tar vattenfall sitt ansvar? Ja.
Lås tråden .
Redigerat:
Jag har inte direkt någon koppling till säljande elbolag, däremot koppling till elproduktionsbolag, jag har på olika sätt försökt hjälpa TS med att göra enkel felsökning å försöka få igång pumpen.S SunToEarth skrev:
Inte jag!S SunToEarth skrev:
När TS beklagar sig över att det inte går att bo i stugan för att värmepumpen är trasig trots att det finns såväl element som vedkamin, samt att alla förslag på konstruktiva lösningar avfärdas. Under sådana omständigheter är det inte konstigt att man börjar undra om det inte är mer akut att reparera TS tankesätt än värmepumpen.
Än en gång -åk till stugan med såväl ullstrumpor som varmvattenflaskor att värma upp kalla sängar med. Medtag även något värmande att dricka.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 088 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 088 inlägg
Inte vart åska i höst så den har gått sönder av det?
Min pump som jag hade den gav inga felkoder.
Allt lyste men pumpen starta ej.
Visade sig att åska hade förstört ett kretskort till styrningen.
Det gick inte på garantin, men hemförsäkringen gick då in.
Nu är det varmt och gott igen.
Nu bryter jag alltid pumpen vid åska.
Min pump som jag hade den gav inga felkoder.
Allt lyste men pumpen starta ej.
Visade sig att åska hade förstört ett kretskort till styrningen.
Det gick inte på garantin, men hemförsäkringen gick då in.
Nu är det varmt och gott igen.
Nu bryter jag alltid pumpen vid åska.
Jag tror dock det tål att upprepas att kontakta Panasonic eftersom det förmodligen är det enklaste sättet att reda ut vem som faktiskt är leverantör av pumpen och ska stå för garantierna.
Att gå på TS som en omöjlig person hjälper knappast.
Att gå på TS som en omöjlig person hjälper knappast.
Redigerat: