A AndersS skrev:
Det står så på dimmern du lagt in bild på att lägsta effekt är 20W;)
Effekt=watt, spänning=volt och ström=ampere kan vara bra att ha koll på om du köper elprylar.
Jag har 25w led 5 st i köket ...NOT
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag har 25w led 5 st i köket ...NOT
Var svar på din fråga "dimmer funkar alltså bara med glöd/halogen med en ström över 20w .. ?"
Inte huruvida den skulle fungera eller ej.
 
5
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jag har editerat artikeln i början av tråden så att formatteringen av tabeller etc fungerar igen. Den ska nu se bra ut.
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Var svar på din fråga "dimmer funkar alltså bara med glöd/halogen med en ström över 20w .. ?"
Inte huruvida den skulle fungera eller ej.
jag har bytt ut alla led till glöd bara för att ...
Enpolig brytare funkar men när jag lägger in eltako med fjäder så funkar det inte alls ..eller ja .. den är dragen jag får 230v på symbol för lampan avsett om jag pushar eller inte ...
 
Mikael_L
Du har inte råkat förväxla fast fas och tändpulsen från strömbrytaren?
(Jag vet inte hur dimmern hanterar detta, men det är ett fel som är ganska lätt att råka göra t.ex. att man bara antar att brun är fast fas fast den inte är det, osv)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har inte råkat förväxla fast fas och tändpulsen från strömbrytaren?
(Jag vet inte hur dimmern hanterar detta, men det är ett fel som är ganska lätt att råka göra t.ex. att man bara antar att brun är fast fas fast den inte är det, osv)
Ja i sånt fall så har husägaren styrda Vu eftersom jag tog *fasen från vägguttagen ...men har jag koppla fel börjar jag tänka mer och mer på ... ska eltako ha fast fas puls och tänd som jag rita tidigare ?
 
Mikael_L
Eltakon där ska ha återfjädrande brytare, dvs en kort puls tänder resp släcker.
Håller man inne (=lång puls), dimrar upp/ner. Jag är också nästan säker på att denna stannar i max resp min-läge om man fortsätter dimma. Dvs den vänder inte och börjar gå upp igen efter att min-läge nåtts.
 
Det är inget sådant här som hänt, citat:
"Automatiskt elektroniskt överlast- och temperaturskydd. Om överlast- och temperaturskydd löser ut återställs detta genom att bryta strömmen till dimmern i 1 min. Dimmern är inkopplad men startar inte eller ger fullt ljus vid start och kan inte regleras, återställ då dimmern genom att bryta strömmen i 5 sek."
 
A AndersS skrev:
Det är inget sådant här som hänt, citat:
"Automatiskt elektroniskt överlast- och temperaturskydd. Om överlast- och temperaturskydd löser ut återställs detta genom att bryta strömmen till dimmern i 1 min. Dimmern är inkopplad men startar inte eller ger fullt ljus vid start och kan inte regleras, återställ då dimmern genom att bryta strömmen i 5 sek."
Hur ofta är det som du beskriver alltid dragen och då får återställa eltako 5 sek ?

Jag är så osäker på mig själv just nu eftersom jag har pröva allt 5 ggr... hahahah

...jag har kolla om jag hade satt fel brytare i detta fall kron (eller i andra fall 6+6 med bygel på L ) så kan man ju inte göra fel ...
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Hur ofta är det som du beskriver alltid dragen och då får återställa eltako 5 sek ?

Jag är så osäker på mig själv just nu eftersom jag har pröva allt 5 ggr... hahahah

...jag har kolla om jag hade satt fel brytare i detta fall kron (eller i andra fall 6+6 med bygel på L ) så kan man ju inte göra fel ...
Jag förstår nog inte frågan ovan!
 
A AndersS skrev:
Jag förstår nog inte frågan ovan!
Hm ... ska försöka

Hur ofta är detta fenomen med alltid sluten från fabrik
 
Ok, vet faktiskt inte. Texten var som jag noterade citerat från Eltakos produktbeskrivning och det behöver ju inte vara från produktion utan kan ju hända när den kopplades in, t.ex. om något i den reagerade på LED-lasterna i elektronik på Eltakon.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Fick skiten att funka ... jag hade koppla rätt och av någon anledning så släppte inte eltako när jag bröt strömmen utan Han låg kvar i Nc läge gjorde samma sak 3 ggr sen hoppa allt igång (snacka t.o.m deras support för jag blev nästan galen ... han sa mellan raderna att den modellen var på väg ut ur sortimentet för nyare mer driftsäker med nolla .....

Denna swicht/dim förstörde nästan julen för mig hahahah ...hade fint alla och tack för all input
 
Hej, jag har problem med två stycken Elko 316 GLED dimmers vars ljuskällor är så lättdrivna så att dessa blinkar/flimrar lätt när de är avstängda. Har försökt läsa mig till så gott jag kan och om jag har förstått rätt så ska Elkos transientskydd med kondensator kunna eliminera strömmen som läcker igenom när dimrarna är avstängda.

http://www.elko.se/transientskydd-bottenlast/transientskydd-article1644-542.html

Min första fråga är om ni tror/vet om transientskyddet kan åtgärda problemet?

Min andra fråga är hur den i så fall ska kopplas ihop med Elko 316 GLED?

Jag förstår inte exakt hur transientskyddets kopplingsschema nedan lirar med kopplingsschemat för dimmern...

Elektriskt kopplingsschema för transientskydd med dimmer och belastning som visar hur enheten ska installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dimmer är kopplad med 1-polig brytning enligt kopplingsschemat nedan. Hur ska transientskyddet kopplas in i dimmern? Är det så enkelt så att den bara ska kopplas parallellt med lampan genom L ut och N inn? Eller är det L ut och N ut?
Två kopplingsscheman för Elko 316 GLED dimmers, en för 1-polig och en för 2-polig brytning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.elko.se/rs-serien/316gled-rs-dimmer-fv-article4045-534.html

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.