optimum optimum skrev:
Inte spyr ni galla över att olika personer och företag har olika priser på byggvaror, (effekten efter rabatter)
Då har du nog missat alla trådar om el och VVS-företagens rabatter hos sina grossister... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
optimum
Sammy_j Sammy_j skrev:
Jag gav 2995 (skulle kostat nästan 8000) spänn för stora larmpaketet för några år sedan med tanke på lockpriser. I somras prutade jag ner månadsavgiften med 110 spänn med. Det gäller att hålla Verisure i sträckbänken hela tiden :crysmile:
Bra jobbat, precis som jag brukar göra när jag köper saker som kostar en del, förhandlar, vissa kallar det pruta.
 
optimum
mexitegel mexitegel skrev:
Då har du nog missat alla trådar om el och VVS-företagens rabatter hos sina grossister... ;)
Nej de har jag följt/läst

Jag vet att det är så och inget man kan ändra enkelt på. Bara gilla läget. Världen är inte rättvis. Bättre lägga energin på sådant man kan påverka.

Citerar en klok persons ord

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."
 
Men här vittnar varannan skribent om att man kan påverka priset bara genom att lyfta luren :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
optimum
Bernieberg Bernieberg skrev:
Men här vittnar varannan skribent om att man kan påverka priset bara genom att lyfta luren :)
Ja, vad är det för konstigt med det?

Om du går till byggmaterialfirman och prisförhandlar när du ska bygga ny altan brukar man få 10-20% på köpet.
De som inte vågar säga något får betala fullt pris. (som företag ligger rabatten betydligt högre)

Så vad är det för skillnad?

Om du kontaktar en firma under liknande förhållanden och säger att du fundera på att eventuellt byta så får man säkert lite bättre pris men man kan knappast få det varje år man tar upp det.
Motsvarande brukar fungera med försäkringsbolag.
Oftast enklare byta försäkringsbolag än att byta larmföretag då man sitter lite mer fast i installationskostnader.

Varför är det så svårt att förstå sådant här?
Har du aldrig prisförhandlat om något?

Och till övriga som läser detta, skulle aldrig tro att ni betalar fullt pris för allt ni köper som privatperson. Gör ni det så är ni antingen korkade eller så rika att pengar inte är av betydelse för er.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Andra tycker inte meningen med livet är att pruta hela tiden och kanske inte har munlädret med sig alltid. Då väljer man helt enkelt en leverantör med okej priser från början.

Och varför kan man inte ändra på något? Privatpersonernas missnöje mot grossitpriser växer och jag tror snart att vi kan se en ändring på den fronten.
 
optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
Andra tycker inte meningen med livet är att pruta hela tiden och kanske inte har munlädret med sig alltid. Då väljer man helt enkelt en leverantör med okej priser från början.

Och varför kan man inte ändra på något? Privatpersonernas missnöje mot grossitpriser växer och jag tror snart att vi kan se en ändring på den fronten.
Nej jag prisförshandlar inte om allt men det lönar sig att bry sig lite.

Jag helrenoverade kök för några år sedan och skulle ha alla vitvaror nya. Genom att lägga ca 6-8 timmar sänkte jag priset med drygt 15.000 kronor. Jäkligt bra förtjänst med tanke på att det var mina skattade pengar det handlade om.
De tillfrågade butikerna var 2 webbshoppar och 3 lokala men trots att webbshopparna anses som mycket prisvärda från början så vann en lokal butik och fick då sälja alla de delar jag ville ha. (samma delar i allas förfrågan)
När jag skulle ha en ny garageport och valet blev dyra Beijer bygg (ja jag har inte företagens rabatter) men de hade just den port vi ville ha och så frågade jag om det gick göra något på priset (vänligt) och fick då 20%. Gott.
Jag har inget problem med att prata pris och gör det på ett vänligt sätt.
Men som många typiskt svenskt så vågar man inte och får då betala fullt pris.
Ibland blir det ingen rabatt och då handlar jag ändå. Och givetvis pratar jag inte pris om jag köper en kartong skruv osv.

Nej Verisure har jag inte frågat ännu och skulle heller inte ringa och ljuga om att byta för att få lite lägre pris eftersom jag är mycket nöjd med deras produkt. Alltså att inte ha en tanke på att byta larm och ringa och prisförhandla med argument om att man funderar på att säga upp avtalet ligger helt klart utanför min heder. Men att fråga efter rabatt på byggvaror mm där jag vet att det finns goda marginaler så skäms jag absolut inte för det.

Angående grossistpriser borde det vara lämpligt med en egen tråd, kan du inte starta en så lovar jag att vara med och diskutera dessa då jag vet att det ligger en hel del intressant i det ämnet.
 
  • Gilla
cullberg
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja, vad är det för konstigt med det?

Om du går till byggmaterialfirman och prisförhandlar när du ska bygga ny altan brukar man få 10-20% på köpet.
De som inte vågar säga något får betala fullt pris. (som företag ligger rabatten betydligt högre)

Så vad är det för skillnad?

Om du kontaktar en firma under liknande förhållanden och säger att du fundera på att eventuellt byta så får man säkert lite bättre pris men man kan knappast få det varje år man tar upp det.
Motsvarande brukar fungera med försäkringsbolag.
Oftast enklare byta försäkringsbolag än att byta larmföretag då man sitter lite mer fast i installationskostnader.

Varför är det så svårt att förstå sådant här?
Har du aldrig prisförhandlat om något?

Och till övriga som läser detta, skulle aldrig tro att ni betalar fullt pris för allt ni köper som privatperson. Gör ni det så är ni antingen korkade eller så rika att pengar inte är av betydelse för er.
Jag kanske förstod dig fel i tidigare inlägg. Du påpekade att man får olika rabatter på saker och ting och att livet är orättvist. I senare inlägg samma sak, livet är orättvist och bättre att lägga energi på det man kan förändra. Så jag påpekade bara att just priset hos Verisure verkar lätt förändra.

Jag drar mig själv inte för att förhandla om jag tycker att det finns fog. Räntor och försäkringar är självklarheter där man kan påverka priset avsevärt. Men det går utmärkt även på mer oväntade ställen som Mediamarkt.
 
optimum
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag kanske förstod dig fel i tidigare inlägg. Du påpekade att man får olika rabatter på saker och ting och att livet är orättvist. I senare inlägg samma sak, livet är orättvist och bättre att lägga energi på det man kan förändra. Så jag påpekade bara att just priset hos Verisure verkar lätt förändra.

Jag drar mig själv inte för att förhandla om jag tycker att det finns fog. Räntor och försäkringar är självklarheter där man kan påverka priset avsevärt. Men det går utmärkt även på mer oväntade ställen som Mediamarkt.
Självklart kan man förhandla på de flesta ställen.
Har gjort det på Mio, bad om rabatt när vi köpte en hel del möbler på samma gång.
Och precis som du skriver om oväntade ställen typ Mediamarkt, troligen inte om det är REA och man köper för en del pengar. Antag man tänker köpa ny TV och samtidigt även är intresserad av en ljudanläggning till sin nya TV och då ber om ett bättre pris om man även köper med ljudanläggningen. Svårare om det är billiga prylar men handlar det om mer pengar brukar det fungera.
Jag har en bekant som inte ens kunde köpa ett par skor utan att pruta. Då ofta med om han köpte ytterligare ett par om de kunde göra något på priset. Alltså inte helt olikt sko-rea som har sådana erbjudanden ibland.

Och självklart när man som privatperson köper byggmaterial. Antag man ska bygga en ny altan och vill köpa allt material inklusive skruv och beslag så vore det konstigt om man inte får 10-20%. Troligen inte på Byggmax men värt att prova.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
A
Förr fick man bra pris om man var en trogen kund. Idag får man bra pris om man är en otrogen kund.
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
optimum
Jag har Verisure larm hemma och vet vad jag får för pengarna.

Här i denna tråd finns det flera som INTE har Verisure och envisas med att skriva skit om deras produkt och tjänster.

Jag bytte batterier i ett antal dörrsensorer i förrgår. Första gången sedan larmet installerades för några år sedan.
Fick mail för en vecka sedan och SMS om att batterier i en enhet var dags att byta. Fick länk direkt in på sidan för beställningar. bockade i och beställde till samtliga dörr / fönstergivare då jag misstänkte att nästa snart är dags då de är lika gamla. Nya batterier kom efter 2 dagar. Skulle byta och fick problem med en av enheterna, (berodde på att installatören gjort misstag och förväxlat namnen på två enheter. Ringde support, träffade där en person som lugnt och sansat hjälpte till. Tog god tid för att hjälpa till för att hitta vilka enheter som var namn växlade.
Jag hade på deras webbsida stängt av 3 enheter för batteribyte men fick sabotagelarm då en inte var den enhet jag trodde det var.

Egentligen Verisures fel att de klantat sig men när det behövs få hjälp är det jäkligt uppskattat med någon som lugnt tar sig tid för att hjälpa till. Det kallas service och är betydelsefullt.
Ingen i kö och fick kontakt direkt. troligen för att det sällan behövs hjälp då produkterna verkar vara stabila.
Att observera så var detta det första problemet jag haft med deras produkt. Att installatören skrev fel namn, vilket jag enkelt nu har ändrat via deras bra hemsida.

Så ni som skriver skit om Verisure, har ni någon erfarenhet av dem eller varför denna jäkla illvilja att snacka skit?
Ja de är inte billiga men knappast dyra och bra kvalitet kostar en del.
Precis som alla verktyg jag har i vårat larmade garage.

Ok, ni har bara budgetverktyg i era garage, då förstår jag. Biltema?

Ja de har larmdekaler till er för 35 kr för 10 st.
Lycka till.

Symbol för larm med en vit hand och vågiga linjer på en röd bakgrund.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag var ett Verisurelarm hemma och tycker jag betalar för mycket för vad jag får.

Här är min erfarenhet av batteribyte på deras brandlarm:
Glöm inte att byta batterier i era Verisure-brandlarm [länk]
Tackar för bra tips.
Ska köpa batterier till mina brandvarnare från Verisure.
Någon mer enhet som är besvärlig?
 
För mig är det hela larmet, går ej att uppdatera, har en i mitt tycke dyr månadsavgift.

Passar inte mig som vill göra så mycket som möjligt själv helt enkelt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag var ett Verisurelarm hemma och tycker jag betalar för mycket för vad jag får.

Här är min erfarenhet av batteribyte på deras brandlarm:
Glöm inte att byta batterier i era Verisure-brandlarm [länk]

Samma sak hände oss 03:40 på morgonen. Blev ingen mer sömn för oss den natten.

Men men. Går ändå inte att komma ifrån att det är ett driftsäkert larm och lättanvänt larm. Appen är den bästa utav de jag har testat.

Visst svider det att de ”bara” har pay for ever med en hög månadskostnad och saknar tex utomhussiren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.